Dolar $
32.42
%-0.32 -0.1
Euro €
34.96
%-0.34 -0.12
Sterlin £
40.51
%-0.75 -0.3
Çeyrek Altın
4092.28
%0.61 24.65
SON DAKİKA

Şirket kültürü

Şirketlerde kültür kelimesi, ekip üyelerini ve çalışanları nasıl davranacakları konusunda bilgilendiren örtük bir değerler hiyerarşisi olarak tanımlanıyor. Biz de yaşadığımız ortama göre kendi finansal kültürümüzü yaşamaktayız. Mesela eskilerin unutulmaz lafı "söz namustur…" İnanabiliyor musunuz, ticaret iki kişinin sözlü anlaşmasıyla yapılıyormuş. Bize ne kadar uzak gelse de bu ülkemizin bir ticari kültürü olarak yıllarca sürmüş.

İyiilik yaparsak, üretken davranıp, uzun vadede büyük bir işi desteklersek başarılı oluruz.  Ama kötü, yıkıcı davranışta bulunursak bir şirketi kolayca mahvedebiliriz.

Başlangıç aşamalarında şirket kültürünü düşünmek bir lüks gibi görünebilir. Ancak şirketi kurarken belirli kurallar koymak da gereklidir. 

Şirket kültürü oluşturmak, çocuk yetiştirmeye çok benzer. Ne kadar geç doğru değerleri aşılamaya çalışırsanız, etkinizin zayıflaması o kadar zor olur. Çocuğunuza yaşamın erken dönemlerinde doğru değerleri öğretirseniz, doğrudan müdahaleniz olmadan yaşamın ilerleyen dönemlerinde doğru kararları vermesini de bekleyebilirsiniz.

Benzer şekilde, işyeri kurucu ekibinizin ve ilk çalışanlarınızın verimli bir şirket kültürünü benimsediğinden emin olursanız, şüphesiz bu değerleri doğrudan sonraki işe alımlarınıza aktaracak ve şirket büyüdükçe verimli bir şirket kültürünün korunmasını sağlayacaktır.

İlk ekibiniz, şirketinizin kültürel DNA'sıdır ve işe alma ve eğitime yoğun bir şekilde dahil olacakları için, iyi veya kötü davranış yayılır ve domino etkisi başladıktan sonra bunu durdurmak son derece zordur.

Yeni düzen ya da pandemi sonrası işletme kültürü oluşturmak için hatalardan kaçmak gerekiyor. Yeni girişimlerin ve Küçük İşletmelerin 2021'de Kaçınması gereken bazı konular ortaya çıktı. Biliyorum şirketler ve siz okurlar bu konuda harıl harıl çalışmış ve kendinize göre önemli önlemler almışsınızdır. Ama ben kendime ve çevremdekilere şu soruyu sordum. Yeni normalde iyi bir kültür inşa etmek için neler yapabilirsiniz?

İlk olarak, topluma kattığımız değerin bilincinde olun. Ekip arkadaşlarımızın çözdüğümüz sorunun önemini anlamasına izin vermeliyiz.  Bu, ekibinize bir amaç ve daha da önemlisi uzun vadeli bir vizyon kazandırır. Anlam ve önem duygusu, zor zamanları atlatmanıza büyük ölçüde yardımcı olur.

Bence bir diğer madde de, bağlı kalmak istediğiniz değerleri açıkça belirtin. Hatta bir liste yapın.

Bu değerlere uymayan insanları işe almayın. Eğlenceli, yaratıcı bir atmosfer istiyorsanız, düzenli bürokratlar yerine açık ve yaratıcı kişileri işe alın. Ekibinize katılan kişilerin kültürünüze uyduğundan emin olmak için bir işe alma kuralları ve işe alma süreci oluşturun. Ancak, sizin bu duygusal sevecen yapınız yanlış anlaşılabilir. Çok dikkatli olmanız lazım. Sizin sevecen davranışınız bazen sizi tahtınızdan da indirebilir. En önemlisi, örnek olun ve değerlerinize ihanet etmeyin. Tüm ekip üyelerinin bir aile olduğunu ve birbirlerini desteklemenin önemli olduğunu anlatın. Yaşayan her insan, bir değer hiyerarşisinin yaşayan bir somutlaşmış halidir ve liderler, onları takip eden insanlar üzerinde doğrudan bir etkiye sahiptir. Değerler açıkça belirtilmese bile, çoğu insan liderlerin ve çevrelerindeki insanların çalışmasını izleyerek doğru davranışların ne olduğunu sezgisel olarak anlayacaktır.

Bu nedenle, şirkete aşılamak istediğiniz kültürü kişiselleştirmediğinizden emin olmalısınız.

Şu soru geliyor aklımıza. Hangi değerler için çabalamalısınız?

Bu, iki nedenden dolayı en zor sorudur.

Birincisi, bu çok özel bir durumdur ve bir pazarda bir takım için işe yarayan bir şey başka bir pazarda işe yaramayabilir.

İkinci olarak, bazı değerler uyumlu değildir. Örneğin, riskle nasıl başa çıkıyorsunuz? Yenilikçi olamazsınız, aynı zamanda riskten kaçınırsınız.

Çalışanlarınızın yeni sorunlarına yaratıcı çözümler üretmesini bekleyebilirsiniz. Ama sizin de bu konuda çabalarınız çok önemli.

Her iki yaklaşımdan da yararlanmanız gerekiyorsa birlikte var olabilecekleri bir ortam yarattığınızdan emin olun. Bu genellikle farklı ekiplerinize ve departmanlarınıza farklı değerler aşılamak anlamına gelir.

Özetle, üretken bir başlangıç kültürü oluşturmak için en önemli şeyler:

1. Erken başlamak.

2. Doğru değerleri seçmek.

3. Örnek teşkil etmek ve söz konusu değerlerin yaşayan hücresi haline gelmek. 

Ticaret kültürümüzün temel direklerinden, Ticaretin ruhu, doğruluk, emniyet, yaşanan devri idrak, müşteriye karşı fevkalâde nazik ve terbiyeli davranmaktır.  Peygamberimiz Hz. Muhammed ne güzel söylemiş.

“Özü sözü doğru olan tacire; cennet kapıları kapanmaz.”