Dolar $
32.5
%0.23 0.07
Euro €
34.56
%0.19 0.06
Sterlin £
40.52
%0.21 0.08
Çeyrek Altın
4107.49
%0.76 30.76
SON DAKİKA

Sanal idoller gerçek bir etkiye sahip olabilir mi?

Bu da nereden çıktı demeyin. Geçtiğimiz günlerde Mark Zuckerberg, ortaya çıkıp Facebook'un ismini değiştirdim şimdi adı meta oldu deyince herkes ne oluyor yahu demeye başladı. Ardından Metaverse kelimesi pek bir meşhur oldu.

Bu kelimeler zaten bir süredir bu alanda çalışanların gündemindeydi. Mesela modacılar sanal mankenleri meşhur edip hem de idol yapıyorlardı. Bende bu işi bir araştırdım “ne oluyor insanlık ölüyor mu” dedim ve bu yazı karşınızda. 

Çin hükümetinin katı olmasıyla ünlü kültürüne karşı yapılan savaş dünya savaşı gibi. Kendi kültürünü dünyaya lanse etmeye çalışan bir ülke nasıl oluyor da bir anda başka bir yöne doğru savruluyor. Bu nedenle devlet adamlarının tepkisi ivme kazanırken, sanal idoller lüks moda markaları için daha iyi bir pazarlama aracı olmaya başladı bile. 

Ünlü Çin kültürü, daha önce hiç olmadığı kadar ateş altında. Ünlüleri popülerliğe göre sıralayan çevrimiçi listeler yasaklandı. Hayran kulübü kültürü, bunu Çin'deki gençlerin ruh sağlığına zararlı olarak algılayan hükümet önlemler alıyor. Onlara göre geçler hedefleniyor. Milyarder bir aktris olan Zhao Wei, belirsizliğini koruyan nedenlerle geçen hafta tüm internet varlığı ile ortadan kayboldu. Dünya şaşkın. Yani ona bizim meşhur öğle kuşaklarında yer alan moda programlarındaki Türkçeyi zor konuşan hanımın dediği gibi “ Bizimle değil sın” denildi. Dün çok meşhurdu, bugün onu tanıyan yok. Durum böyle olunca da markaların pazarlaması için araç olarak sanal idoller kullanılmaya başladı. Basitçe söylemek gerekirse, vatanı olmayan sanal ünlüler yaramazlık yapmaz. Noonoouri ve Lil Miquela da dahil olmak üzere Batı'dan ilk nesil sanal idoller güçleniyor. Çin'de de yeni bir sanal idol grubu ortaya çıkıyor. Bu sanal figürler, Xiaohongshu ve Weibo gibi sosyal medya platformlarında gerçek KOL'lerle (kilit fikir liderleri) pazarlama araçları olarak rekabet ediyor.

Gelişen bir sektör mü? Ekonomisi nedir?

Yazımın bu bölümüne kadar geldiyseniz demek ki merak ettiniz. Çok teşekkür ederim. Biliyorsunuz, Sanal idoller sandığımız kadar yeni bir kavram değil. KFC'den Albay Sanders, Ronald McDonald ve Michelin Man gibi marka maskotları da benzer bir rol oynuyor hayatımızda. Çin'in uzun zamandır ilaç reklamlarında boy gösteren bir çift İkonik büyükanne ve büyükbabası var. Bununla birlikte, yeni teknoloji, işleri yüksek bir düzeye taşıyan ve büyük bir işe dönüşen yeni bir tür sanal idolü harekete geçirdi. 

iiMedia Research'ten alınan verilere göre , Çin'in sanal idol endüstrisi 2020'de yıllık %70 artışla 3.46 milyar RMB Çin Yuanı  yani 487 milyon Amerikan Doları değerindeydi ve 2021'de 875.9 milyon Amerikan dolarına ulaşması bekleniyor. Yazımın başında da söylediğim gibi Metaverse dünyasına doğru eviriliyoruz.  AR ve VR teknolojileri de dahil olmak üzere temsil ettikleri sektörlerin 2020'de 9 milyar USD bu yıl ise 15 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. 

ARK Big Fikirler 2021 raporunda , sanal dünyadan toplam gelirler 2025 yılına dünya çapında  400 milyar Amerikan Dolarını aşacak.

Sanal idol Noonoouri, Münih yaratıcı ajansı Opium Effect tarafından üretilen ve gerçekçi olmayan bir şekilde bebek gibi görünecek şekilde tasarlanan moda endüstrisinin şu anki sevgilisi. Başka bir köklü sanal idol, Los Angeles'ta yaşayan, Brezilya ve İspanyol karışık kökenli genç bir kadın olarak yaratılan, gerçek hayatı taklit etmek için tasarlanan Lil Miquela. Hem Noonoouri hem de Lil Miquela, birden fazla lüks moda markasıyla çalıştı ve önümüzdeki günler için de şimdiden çalışmaya hazırlar. Çin'in kendi sanal idolleri arasında 2021 Bahar Şenliği Gala'sında ulusal sahneye çıkan bir Vocaloid şarkıcısı Luo Tianyi yer alıyor. Mota Shikong'dan Jyanme, 3 milyon çevrimiçi takipçisi ve 100 milyonu aşan video görüntülemesiyle dikkat çekiyor. 

BBC'nin kurduğu sanal “Ünlüler Borsası” Celebdaq'ta işlemler, aynı gerçek hisse senedi piyasasındaki gibi nefes nefese bir yarışa sahne oluyor. Yatırımcıların, ünlülerin hissesini portföylerine kattığı bu borsada hisseler, söz konusu ünlünün basında çıkan haber sayısına, yeni film, albüm ve benzeri projelerine göre yükseliyor ya da düşüyor. Bakalım bizim ülkemizde bu tip işlerin borsası olacak mı? İlk sanal ünlü kim olacak?