Dolar $
32.53
%0.15 0.04
Euro €
34.96
%0.54 0.18
Sterlin £
40.88
%0.49 0.2
Çeyrek Altın
3959.62
%-0.65 -25.48
SON DAKİKA

Yapay zeka

Bazen çalışan insanlar için 24 saat süre yetmiyor. Hayal edip bir zaman planlayıcısı almayı düşünmüşsünüzdür. Zaten akıllı telefonlar vs sizi uyarıyor ve planlamanızı yapabiliyor. Ama sizin gibi düşünemiyor.

Şu anda devam etmekte olan yapay zeka devriminin etkileyici olduğunu söylemeye gerek yok. Ticari alan gibi sanat dünyasının bazı bölümlerinde büyük bir etkisi olması muhtemeldir. Biz bir markete gittiğimiz zaman yapacağımız seçimlerde duygusal bağımızın olduğu markalara ya da güvendiğimiz şirketlerin ürünlerine rağbet ediyoruz. Ama bizi planlamasını düşündüğümüz yapay zeka, genellikle herhangi bir reklamı veya logoyu kimin yaptığıyla ilgilenmezler. Ya çalışır ya da çalışmaz ve bazı koşullar bizim lehimize midir ona bakar. Yapay zeka, diğer pek çok gelişmenin yanı sıra dünya kalitesinde (otomatik) kişisel asistanlar ve otonom araçlar da sunuyor artık. Belki sizi yatırımlarınız için yönlendirecek verileri saniyeler içinde değerlendirecek ve önerilerde bulunacak. Ama sorun şu ki, bizim gibi ülkelerdeki anlık oluşan durumlara karşı hızlı kabiliyet edebilme yeteneğine henüz vakıf değiller. 

Müziği düşünün. Taylor Swift'in veya Beyonce'nin şarkıları, mikrofonda yıldız olmayan bir yazılım programı tarafından yapılmış olsaydı, neredeyse bu kadar popüler olur muydu? Taylor Swift'in 227 milyondan fazla Instagram takipçisi olması tesadüf değil. Hayranları sadece müzikten daha fazlasını istiyor ve bu ekstra bir şeyin (en azından şimdiye kadar) yaşayan, nefes alan bir insan tarafından sağlanması gerekiyor. Bu görüşte olan ünlü ekonomistler de var. Yazılarında bu konuya oldukça fazla yer veriyorlar.

Yapay zeka ve insan yaratıcıları arasında, ortak çabanın halka açık yüzü olarak öne sürülen insanlarla şüphesiz birçok işbirliği olacak. Yazarlıkla ilgili periyodik skandallar su yüzüne çıkacak “o alıntı yaptı mı, başkasının şarkıdan herhangi bir bölümünü esinlendim diye aldı mı?” Hepsi çıkacak ortaya. Yapay zeka ile hile yapma iddiaları da var. Bu konu bir satranç oyununda öne çıkması ile yaşandı. 

Artık çoklu kanal pazarlama diye bir terim çıktı ortaya. Siz verilerinizi akıllı bilgisayarınıza veriyorsunuz o sizi değişik pazarlarda ne var hangi ülke ne kadar mal üretiyor bunun karbon ayak izleri nasıl izleniyor bir çırpıda seriyor önünüze. Ama bu tek taraflı olmuyor tabii ki. Firmaların da sizin için kullandığı tezgahtarları var. Bunlar da Yapay zekaya sahip akıllı makineler. 

Müşteriler ile birçok kanal üzerinden sağlanan etkileşimin tek bir platform üzerinden yönetilmesini ve müşterilere her kanal üzerinde aynı seviyede deneyimin yaşatılmasını amaçlıyor. Omnichannel pazarlama stratejisinin doğru bir şekilde ve tam verimlilikte kullanılması için firmanın online ve offline varlıklarını bir bütün haline getiriyor. Online pazarlama stratejisi içerisindeki en önemlilerinden olan e-ticaret kanalı, bu yaklaşım ile sadece doğrudan satış için değil, etkileşim için de kullanılıyor. Marka deneyimi önemli olduğundan bu yaklaşımı hayata geçirmek isteyen firmaların teknik alt yapıyı çok iyi ve detaylı bir şekilde planlaması gerekiyor.

Tam bir omni-channel deneyimini örneklemek gerekir ise; kullanıcı akıllı telefonundan bir ayakkabı ile ilgili araştırma yaparken girdiği firmanın alışveriş sitesinde cookie aracılığı ile profilleniyor. Kısa bir süre sonra mobilden tekrar araştırma yaptığı sırada, yeniden pazarlama (re-marketing) sayesinde incelediği ürünün reklamını görüyor. Siteye girerek, ürünü alışveriş listesine ekliyor. Omni-channel pazarlama sadece firmaların operasyonel yapılarını yeniden düzenlemek ile kalmıyor, aynı zamanda müşterilerini kaybetmemeleri, daha büyük satış rakamlarına ulaşabilmeleri için bir yol haritası elde etmelerine yardımcı oluyor.

Firmalar, potansiyel veya var olan müşterilerine online pazarlama için kullandıkları araçlar ile ürünler, güncel kampanyalar hakkında detaylı bilgi verebiliyor. Yakınlarında bulunan mağazanın yerini ve kampanyayı öğrenen müşteriler ürünlere zahmetsizce ulaşıyor. Hatta fiziksel mağazaya gitmeden, yolda yürürken bile siparişini verebiliyor.

Yeniden pazarlama ile işlemi yarıda bırakmış bireylerin alışverişi tamamlamaları teşvik edilebiliyor.

Firmalar, Google Analytics başta olmak üzere online reklam araçlarının ve CRM programlarının sağladığı detaylı raporlar sayesinde online pazarlama araçları ile başlayıp offline olarak biten alışveriş sürecini bile takip ediyor. Böylece müşteri davranışlarını analiz ederek pazarlama stratejilerini geliştirme şansına sahip oluyor.

Aslında daha neler neler var bu akıllı dünyada. Acaba bize hayatı mı kolaylaştırıyorlar, yoksa bizi mi kullanıyorlar. Siz karar verin.