SON DAKİKA

Seyahat markası pazarlamasındaki sorun

2025 yılında yüzde 9 artış beklenen turizm sektöründe Seyahat markalarının iletişim ve pazarlama stratejilerini yeniden değerlendirmeleri gerekiyor. Yapay Zekanın da hayatımıza girmesinden sonra bazı konularda reform gerekiyor.

Seyahat pazarlamasında geleneksel lüks reklam anlatılarından neden uzaklaşma ihtiyacı duyuluyor? Seyahat sektöründe hangi geleneksel medya kuruluşları hâlâ güç sahibi? Bu soruları gündeme getirince de günümüzde seyahat markası pazarlamasının karşı karşıya olduğu temel zorluklar nelerdir? sorusu akıllara takılıyor. 

Amerika Birleşik Devletleri’nde yapılan seçimlerin ardından, geleneksel haber kuruluşları ülkenin nerede olduğunu kaçırıp kaçırmadıkları sorusuyla boğuşuyor. İşte buna benzer bir sorun yaşayan sektörlerin başında Seyahat medyası geliyor.  

Skift'in kurucusu ve CEO'su Rafat Ali, bir LinkedIn gönderisinde tüm dünyada, alınacak en büyük ders, ana akım medyanın modası geçmiş, milyonlarca podcast'e, uzman kaynaklara ve çoğunlukla X olan sosyal platformlara bölünmüş durumda olması. YouTube artık gezegendeki en güçlü medya şirketi ve hala hafife alınıyor. Ve yine de. Seyahat endüstrisi özellikle gelişmekte olan turizm ülkelerinden şirketler ve kuruluşlar ana akım tüketici medyasına takıntılı kalmaya devam ediyor. Modern seyahat pazarlamasında çok fazla ego ve duygusallık var. 

Turizm pazarlamacılarının daha fazla getiri sağlayabilecek alanları araştırmaları lazım. Örneğin katılımcısı bol video şirketlerini benimsemek. YouTube, tüketicilerin seyahat içeriği aramak için en çok gittiği yer. Bu nedenle, marka katılımı söz konusu olduğunda video yayınlayan internet siteleri öne çıkıyor. 

Yeni dönem seyahat yazarları ve dünyanın dört bir yanındaki mülklere marka sevgisi ve geliri getiren kişiler, şu anda seslerini bu tip videolardan duyuruyorlar. Sadece büyük hedeflere odaklanmak yerine, anlamlı test etme ve öğrenme yolları arıyorlar.  Mesela, yaptıkları geziler, lokal halkla ve turistlerle etkileşim, doğru yerlerde sponsorlu reklamlar ve geleneksel PR ile ilgili tanıtım bulmakta fayda var. Ben de bir gezi yazarıyım. Ayrıca radyolarda da gezi programları yapıyorum. O kadar çok geri dönüş oluyor ki, seyahat markaları için bir mecra olarak var oluyoruz aslında.  Bu programları iyi yapmak için zevk ve kalite gerekir. 

Çok fazla lüks seyahat pazarlaması klişelerle doludur ve genellikle on yıl önceki bitişik moda reklamlarından kodlara yaslanır.  Pan çekimler, oyuncu kadrosu, alakasız kişiler ve hikayeler inanılmaz derecede düz ve yapay hissettiriyor insana. Çok yıl önce Antalya’da bir tatil köyünün filmini çekmiştim.  Her şey çok güzel ve gelen konuklar da çok kaliteliydi. Ancak düşündüm ki, bir film daha çekeyim bu sefer senaryoyu tersine çevirip odağı markanın ön saflardaki personel olsun. Bu ikinci film daha çok tuttu. Tatil köyüne gelen misafirler filmde oynayan personel ile tanışmak istediler. Bazıları daha da ileri gidip gelme nedenlerinin personel olduğunu söyledi. Önemli seyahat markalarıyla ilgili bir dönem çok film çekiyordum. Bu filmeler kısa metraj 90 saniye ya da 15 dakikalık filmler oluyordu. Biraz önce de değindiğim gibinin seyahat tanıtımlarında videoların değerli olması tüm geleneksel medyanın öldüğü anlamına gelmez.  Konvansiyonel yayın yapan televizyon kanallarının çok sayıda seyahat şirketleri tarafından kullanılmaya devam ediyor. 

Durağanlık gerçek yatırım getirisinin düşmanıdır. Seyahat markaları ve pazarlamacıları duygusallıktan kurtulmalı, ilişkilerini ve harcamalarını değerlendirmeli ve yaptıkları şey için ne kadar "prestijin" ibreyi hareket ettirdiğini sorgulamalıdır.

Aynı zamanda, bazı şanslar alma ve yeni bahisler koyma zamanıdır. Geleneksel medyanın parçalanması, cesur bir yaklaşım benimseyen markalar için fırsat yaratır. Tıpkı finans piyasalarında olduğu gibi, ters şeyler yaptığınızda büyük getiriler elde edersiniz. Son olarak size şu Raporu hatırlatayım. Rapor, otellerin seyahat ve turizm sektörü içinde en büyük pazar olduğunu ve 2024 yılında 426,40 milyar dolarlık bir pazar hacmi öngördüğünü belirtiyor. Acenteler ve diğer sektör paydalarıyla seyahat pazarı ekonomide önemli yer tutmaktadır. 

Dilerim ki dünyayı gezip, istediğiniz yerleri keşfedersiniz.