Dolar $
32.48
%-0.11 -0.03
Euro €
34.72
%-0.72 -0.25
Sterlin £
40.75
%-0.43 -0.17
Çeyrek Altın
3985.41
%-0.17 -6.73
SON DAKİKA

Otomobil deyip geçme!

Otomotiv sektörü son 200 yıldır uygarlıkların farklılaşmasıyla önce buharla çalışan araçların ortaya çıkması, ardından ortaya koyulan teknolojik gelişmelerin sergilendiği, sonrasında da 1800'lü yıllarda ilk elektrikli araçların yollarda görülmesi ve bunun gibi yenikliklerin belki de ilk uygulama alanlarından biri olan sektör haline çoktan getirildiğini görmekteyiz Otomotiv sektörünü.

Sektör çalışanları dışında da birçoğumuzun hobi olarak tutkunu olduğu bir alan aslında. Dünya da her yıl ortalama 80 milyon civarında binek ve ticari araç satışı yapılırken Otomotiv sektörü son zamanlarda içeriği ile nereye çekersen oraya gelecek duruma geldiğini söyleyebiliriz elbette ki bu alanda ki en önemli partneri teknoloji ile.

Otomotiv sektörün de en önemli kriterlerden bir tanesi Pazar payıdır. Pazar payına sahip ülkeler başında Japonya, Almanya ve Amerika başta gelmekte. Bu ülkelerin de ortak ana özelliklerine baktığımızda da teknoloji yine en üst sırada olduğunu görmekteyiz.

Dünyada toplam motorlu taşıt üretiminin yaklaşık %70 i otomotiv üretimi oluşturduğuna bakarsak döviz kuru artışı, Pandemi nedeniyle fabrikaların tam kapasite çalışamaması, çip krizi nedeniyle tedarik zincirlerinde ki sorunlar, totaline baktığımızda da bu başlıklar otomotiv sektörünün büyük bir krize sürüklenmesine neden olduğunu görüyoruz.

Dünya genelinde yaşanılan bu kriz Türkiye otomotiv sektörünü de çok etkiledi.2022 ye baktığımızda yılın ilk çeyreğin de geçen yıla oranla üretim de yaklaşık %22 azalma görülse de, sektör oyuncuları ve araç sahipleri için maliyetler sınırların çok ötesinde artsa da buna rağmen Ocak-Mayıs 2022 dönemin de toplam üretimin %75’i ihraç edilmesi yine de otomotiv sektörün ihracatta ilk sırada olmasını sağladı.

Türkiye elektrikli otomobil piyasasında devrim gibi uygulamaları devreye sokmaya başladı. Elektrikli araçlar için yeni yatırımlar hızla devam ederken EPDK tarafından Türkiye’de ki ilk şarj ağı işletmesi lisansları verilmeye başlandı bile. Türkiye’de tüketicilerin birçoğunun şarj altyapısını yetersiz bulduğu biliniyor ki bu durum elektrikli otomobillerin önünde ki en büyük engel aslında. Şu an ülkemizde resmi kayıtlı 10 bin üzerin de elektrikli araç bulunuyor.

Yerli otomobilimiz olarak 29 Ekim 2022 de Resmi açılışı yapılacak olan TOGG fabrikası ile araçlar seri üretim bantlarından inmeye başlayacak. %100 elektrikli ve yerli olan TOGG böylelikle dünya otomotiv piyasasında da yerini alacak, Mart 2023 itibarı ile yollarda görmeye başlayacağımız TOGG böylelikle 110 yıllık bir hayalin de gerçekleşmesini sağlayacak aslında. Yüksek teknolojiye sahip doğuştan elektrikli ve bağlantılı platformlu TOGG,30 dakikanın altında hızlı şarj ile %80 doluluğa ulaşacak.

Küresel İklim krizinin her gün kötüye gitmesi nedeniyle, dünya ülkeleri de bununla ilgili önlem paketlerini birbiri ardına açıklarken, yayılan sera gazının atmosferde ki karbondioksit miktarını en çok artıran etkenlerin başında gelen otomobiller küresel ısınma ile mücadeleler kapsamında elektrikli modellere geçiş planlarını hızlandırdı.

Otomobil üreticilerinin hayalleri bence çok daha yüksek. En büyük yardımcıları da sürekli yanı başlarında olan teknolojinin ve dijital dünyanın, tasarımları ve donanımlarını hayallerinin hizmetine sunması ve ortaya her yıl birbirinden bu etkenlerle benzersiz markaların birbiri ile yarışmasına vesile olması. Dünyanın önemli otomotiv fuarları işte bu yüzden her sene heyecanla beklenmekte.

Bana göre dünyanın en güzel ve yaşam kalitesinin en yüksek olduğu ülkelerden olan Norveç de uzun zamandır elektrikli otomobiller sık kullanılıyor. Otoyollarda normal araç nerede ise yok denecek kadar az. Fiyortları ve kutup noktasına yakınlığı sebebiyle tertemiz havasına halk o kadar saygılı ki yollarda elektrikli araçlar ve bisikletler dışında normal araç görmek neredeyse imkânsız. Ülke; elektrikli araç satışında 2021 sonunda %60 rakamına ulaşmış durumda. 

Petrol zengini Norveç’te elektrikli otomobillerin aksine dizel araç sayısında ki %10 na varan gerileme, elektrikli araç kullanımının halk tarafından öncelikli sıraya konulduğunu göstermekte. Norveçli piyasa uzmanları ve Oslo hükümeti 2025 yılı hedefi olarak ülkedeki tüm dizel, benzinli ve hibrit araçların satışını tamamen kaldırarak sadece elektrikli ve hidrojenle çalışan araçların yollarda olmasını hedeflemiş bile.

Norveç gibi bir başka muhteşem doğaya sahip İzlanda da elektrikli araç üretiminde aynı hassasiyeti gösteren ülkelerin başında yer alıyor.

Tertemiz, ne güzel bir hayat hedefi değil mi? 

Yolların tamamın da yüzde yüz elektrikli araçlar hayal etsek, Darısı başımıza desek çok şey mi istemiş oluruz.