Dolar $
32.78
%1.44 0.46
Euro €
35.07
%0.43 0.15
Sterlin £
41.66
%0.21 0.09
Çeyrek Altın
3956.98
%1.46 56.15
SON DAKİKA

Elektriklisine alışamadan hidrojen yakıtlısı mı geliyor?

Geçen gün elektrikli otomobili olan bir arkadaşımla Bursa'ya gittim. Sessiz hızlı ve kullanımı çok rahat bir araç ile seyahat çok keyifli oldu benim için.

Geçen gün elektrikli otomobili olan bir arkadaşımla Bursa’ya gittim. Sessiz hızlı ve kullanımı çok rahat bir araç ile seyahat çok keyifli oldu benim için. Bir de akıllı kerata. Neredeyse yol arkadaşlığı yapıyor seninle. Ama bir yandan da erekli araçların taşınabilir dolabilir güç kutuları yani bir zamanların aküsü gibi olan malzemenin çevreyi kirletme riskinden de söz ediliyor. Ben ilk kez Japonya’ya gittiğimde bu elektrikli araçların yollarda salınmasına şahit olmuştum. Trafik o kadar sessizdi ki. Fakat bu sessizlik de bazen yayaların dikkatini dağıtabiliyor diye şimdi motor sesi çıkarmalı mı araçlar onu tartışıyorlar.

Elektrikli araçları daha yollarda ziyadesiyle göremeden şimdi de Hidrojen ile çalışan araçlar çıkıyor piyasaya. Hatta ülkemizde Hidrojen ile çalışan ilk otobüs şehirler arası yollarda test sürüşlerine başlamış bile. Hem de aracın 1 kg hidrojen yakıtıyla 2 km'den fazla yol kat etmesi planlanıyor. Hidrojen enerjisi, temiz ve sürdürülebilir bir enerji kaynağı olarak büyük bir potansiyele sahip ve dünya genelinde giderek daha fazla ilgi görmektedir. Hidrojenin normal hayatta yaygın olarak kullanılmasının ne zaman başlayacağına dair kesin bir tarih vermek zor olsa da, bu konuda yapılan yatırımlar ve araştırmalar hızla artmaktadır.

Hidrojen enerjisinin yaygın olarak kullanılmaya başlanması bir kaç yıl içinde gerçekleşebilir. Ancak ilk önce elektrikli araçların fabrika yatırımlarının çıkması kar elde etmeleri ve ikinci el piyasası yedek parça aksesuar pazarının doyması lazım. Ben yine de size bir Hidrojenin Yaygın Kullanım Zaman Çizelgesi hazırladım. Belki biraz ilginizi çekebilir ve gelecekle ilgili hayaller kurabilirsiniz.

Kısa Vadede 2020-2030 Ulaşım Sektörü: Hidrojenle çalışan araçlar (özellikle otobüsler ve kamyonlar) yavaş yavaş piyasaya sürülmeye başlandı. Bu araçların yaygınlaşması önümüzdeki yıllarda hızlanabilir.

Endüstriyel Kullanım: Çelik üretimi gibi endüstrilerde karbon emisyonlarını azaltmak için hidrojenin kullanımı artabilir.

Altyapı Gelişimi: Hidrojen üretimi, depolama ve dağıtım altyapısının kurulması için büyük yatırımlar yapılmaktadır.

Orta Vadede 2030-2040 Yaygın Ulaşım Uygulamaları: Hidrojenle çalışan otomobiller, trenler ve hatta uçaklar daha yaygın hale gelebilir.

Enerji Depolama: Hidrojen, yenilenebilir enerji kaynaklarından elde edilen fazla enerjinin depolanması ve gerektiğinde kullanılması için önemli bir rol oynayabilir.

Konut ve Ticari Kullanım: Isıtma ve elektrik üretiminde hidrojenin kullanımı yaygınlaşabilir.

Uzun Vadede (2040 ve sonrası) Tam Entegrasyon: Hidrojen, enerji sistemlerinin önemli bir bileşeni haline gelebilir ve fosil yakıtların yerini büyük ölçüde alabilir.

Global Ticaret: Hidrojen üretimi ve ticareti, uluslararası düzeyde büyük bir pazar oluşturabilir. Hidrojenin Ekonomiye Katkıları neler derseniz şöyle sıralayabiliriz.

İstihdam Yaratma: Hidrojen üretimi, dağıtımı ve kullanımı için yeni işler yaratılabilir. Bu da özellikle enerji sektörü ve ilgili teknolojilerde önemli bir istihdam artışı sağlayabilir.

Teknolojik Gelişme: Hidrojen teknolojilerine yapılan yatırımlar, yeni teknolojilerin ve inovasyonların gelişmesine yol açabilir. Bu da ekonomik büyümeyi teşvik edebilir.

Enerji Güvenliği: Hidrojen, enerji ithalatına bağımlılığı azaltabilir ve enerji arz güvenliğini artırabilir. Bu, özellikle enerji kaynakları sınırlı olan ülkeler için önemli bir avantaj olabilir.

Çevresel Fayda: Karbon emisyonlarının azalması, çevresel zararın ve iklim değişikliğinin ekonomik maliyetlerinin düşmesini sağlayabilir. Temiz enerji kaynaklarına geçiş, uzun vadede sağlık harcamalarının azalmasına ve tarımsal verimliliğin artmasına da katkıda bulunabilir.

Sanayi ve Rekabet Gücü: Hidrojen teknolojilerine erken yatırım yapan ülkeler ve şirketler, bu alanda rekabet avantajı elde edebilirler. Bu da global pazarda liderlik ve ekonomik üstünlük sağlayabilir.

Yani sonuç olarak, Elektrikli araçlar, mevcut altyapı, düşük işletme maliyetleri ve enerji verimliliği gibi nedenlerle kısa ve orta vadede pazar payını artırmaya devam edecektir. Ancak, hidrojen yakıtlı araçlar da özellikle uzun menzilli ulaşım, ağır ticari araçlar ve belirli sanayi uygulamalarında önemli bir rol oynayabilir. Hidrojen enerjisi, fosil yakıtlardan daha temiz ve sürdürülebilir bir alternatif sunarak hem ekonomik hem de çevresel açıdan büyük faydalar sağlayabilir. Ancak, bu geçişin gerçekleşmesi için teknolojik, altyapısal ve ekonomik zorlukların üstesinden gelinmesi gerekmektedir.

İşte binip yolculuk yaptığım elektrikli araç bana bu yazdıklarımı düşündürdü. Umarım siz de bu konuda değişik düşünceler içindesinizdir. Karma bir gelecekte daha nezih yaşamak nasip olur inşallah...