SON DAKİKA

Turizmde değişen trendler

Almanya'nın Berlin kentinde her yıl Mart ayında bir turizm fuarı olurdu. Tüm dünya orada kendini gösterir ve yaz turizmi ve o yılın beklentilerini o fuarda anlardı.

Ancak artık bazı nedenlerle ki bu nedenleri siz de çok iyi biliyorsunuz başta Savaşlar ve Ekonomi var. Bu nedenle turizm trendleri 2025'te ekonomik değişimler, teknolojik gelişmeler, sürdürülebilirlik talepleri ve özellikle Y kuşağı ve Z kuşağı arasında değişen gezgin önceliklerinden etkilenerek değişmeye devam etti. 

Sürdürülebilirlik Pazarlık Konusu Değildir. Karbon bilinçli seyahat. Daha fazla gezgin kısa mesafeli uçuşlar yerine trenleri örneğin Avrupa'nın gece trenleri, Japonya'nın Şinkansen'i tercih ediyor. Bu yıl bir de Yeşil sertifikalar önem kazandı. Oteller ve turlar ekolojik kimlik bilgilerini örneğin sıfır atık politikaları, yenilenebilir enerji kanıtlamalıdır artık. Gezginler çevreyi aktif olarak onaran geziler arıyor örneğin Bali'de mercan resiflerinin restorasyonu gibi. Onlar için, hiper yerel mutfak destinasyonları da önemli. Bir çok kez pizza için Napoli, sokak yemeği için Osaka’ya giden kişilerle tanıştım.

Ama ne derseniz deyin, ekonomik gerçekler seyahatleri şekillendiriyor.

Daha fazla insan seyahat masraflarını karşılayabilmek için "seyahat tüyoları" (kredi kartı puanları, hatalı ücretler) kullanıyor.  Araç paylaşımı (Blablacar) ve ev takası (Love Home Swap) maliyetleri düşürüyor. Turistler Paris yerine Lyon'u ziyaret ediyor; Barselona yerine Valensiya'yı seçiyorlar.

Pekiyi sırada ne var?

Bence Uzay turizmi yaklaşıyor şaka bir yana, hala elit olsa da, SpaceX ve Blue Origin gibi şirketler bu fikri normalleştiriyor. Uçmak pahalı geliyorsa veya korkuyorsanız Uçmadan önce metaverse gözlüklerle bu zevki deneyimleyin. VR turları, gezginlerin varış noktalarını seçmelerine yardımcı oluyor.

2025, sürdürülebilirlik, teknoloji entegrasyonu ve kitle turizmine karşı olma gibi eğilimleri sağlamlaştırırken, ekonomik baskılar gezginleri daha akıllı, daha kısa ve daha anlamlı gezilere itiyor. Sektör, özellikle yapay zeka ve iklim değişikliğinin beklentileri yeniden şekillendirmesiyle uyum sağlamaya devam etmeli.

Artık gittiğimiz bazı ülkelerde genç gezginleri lüks otellerde görebiliyoruz. Z Kuşağı diye adlandırılan 1997 ile 2012 arasında doğanlar dijital bağlantı, sürdürülebilirlik endişeleri, ekonomik baskılar ve otantik deneyimler arzusuyla şekillenen turizme farklı bir yaklaşım getiriyorlar. Onlar teknolojiyi kullanarak para kazanıyor ve harcıyorlar. Tercihleri turizm sektörünü yeniden şekillendiriyor ve birkaç önemli eğilime yol açıyor:

Z Kuşağı Turizmi Nasıl Görüyor derseniz, geleneksel reklamlara göre akran değerlendirmelerini ve onların etkileyici önerilerini tercih ediyor. Rezervasyonlar için Airbnb, Skyscanner ve Google Travel gibi uygulamaları kullanıyor beğenilerine göre şekillendiriyorlar.  5 yıldızlı otellerde veya çok benzersiz, Instagram'da paylaşılabilir mekanlara değer veriyorlar ve kafalarına göre harcama yapıyorlar. Macera turizmi yürüyüş, sırt çantalı gezi, ekstrem sporlar ve kültürel etkileşim yani yerel festivaller, ev konaklamaları her şey onlar için olabilir konular...

Sürdürülebilirlik ve Etik Turizm bu yeni nesil turizmde önemli bir değer. Gönüllü turizme veya sürdürülebilir seyahat programlarına katılma olasılığı daha yüksektir bu z kuşağı dediğimiz kesimin.

Yeni nesil turistler bütçeyi bilinçli ancak Stratejik Olarak Cömert Olmaya İstekli bir şekilde oluşturuyorlar.

Artık büyük hava yollarını değil daha uygun seyahati tercih ediyorlar. Pansiyonları ve paylaşımlı konaklama yerlerini birlikte yaşam alanları gibi başarıyla kullanıp çok lüks aramıyorlar. Lüks konaklamalar yerine deneyimlere konserler, yemek turları harcamayı önceliklendirip keyifleniyorlar. Dijital göçebeliği benimseyip jenerasyon olarak bu özelliklerini çok programlı bir şekilde paylaşımla kullanabiliyorlar.

Son dakika rezervasyonları ve esnek seyahat planları uygulamalar ve uzaktan çalışma seçenekleri sayesinde artık vaz geçilmezlerden olmuş durumda. Geleneksel aile tatillerinden ziyade arkadaşlarla solo seyahatlere ve grup gezilerine daha fazla ilgi var artık. 

Z Kuşağı ya da yeni nesil gezginler, özgünlüğü, sürdürülebilirliği ve dijital kolaylığı önceliklendirerek turizmi yeniden tanımlıyor. Sektör, kişiselleştirilmiş, çevre dostu ve teknolojiyle bütünleşik deneyimler sunarak uyum sağlamalı. Bu değerlerle uyum sağlayamayan işletmeler, yeni seyahat ekonomisinde alakalarını kaybetme riskiyle karşı karşıya. 

Bu nedenle bizim yaz tatili için müşteri bekleyen işletmelerin bu konulara da dikkat etmeleri gerekiyor. Artık, eski turistler yok. Yeniler çok farklı.