SON DAKİKA

Küresel görünüm: 2025'te turizm

Kaplan Soyuarslan 02 Aðu 2025

Sıcaklarla boğuştuğumuz şu günlerde yazlık yörelerdeki çalışanların turist beklentileri karşılandı mı acaba? Bu sene ülkemizde pek fazla turist yok gibi geliyor. Bu işte çok fazla hata yaptığımız ortada.

Ehliyetsiz kişilerin ellerinde kalan Turizm sektörü yatırımcılar başta olmak üzere herkesi üzüyor. Ben bugün size dünya ölçeğinde birkaç istatistikten söz etmek istiyorum. 2025'in 1. çeyreğinde 300 milyondan fazla kişi uluslararası seyahat etti. Bu, 2024'e göre %5'lik bir artış ve pandemi öncesi seviyelerin %3 üzerinde bir rakam. Rekor kıran harcama Uluslararası turizm gelirinin 2025 yılında yaklaşık 2,1 trilyon ABD dolarına ulaşması ve pandemi öncesi zirveleri yaklaşık 164 trilyon ABD doları aşması bekleniyor. Avrupa'da 2025'in 2. çeyreğinde varışlarda %3,3'lük bir artış görüldü ve harcamalarda %13'lük bir artış yaşandı. Bu artışın bir kısmı daha uzun ve daha pahalı seyahatlerden kaynaklandı.

ABD'de de uluslararası ziyaretçi sayısı azalıyor, harcamalarda yaklaşık 12,5 milyar dolarlık bir kesinti yapılıyor ve küresel çekiciliğin yeniden kazanılması gerektiği sinyali veriliyor.

Pekiyi sektör olarak ne yapmalı? Deneyimsel, kültürel ve sürükleyici yolculuklara olan talep hızla artıyor. Macera, mutfak, sağlık ve toplum temelli turizm önemli büyüme alanları. Macera seyahati hızla büyüyor ve 2022'de 325 milyar dolardan 2032'ye kadar yaklaşık 1,94 trilyon dolara çıkması bekleniyor; bu büyümenin hem "yumuşak" hem de "sert" deneyimlerden kaynaklanması bekleniyor. İşte bu alanlar tam da bize göre. Ama iyi pazarlamanın yanında turistle karşı karşı olan çalışanları eğitmek gerekiyor. Kültürsüz cahil çocukların elinde tüm dünyaya rezil oluyoruz. Seyahat edenlerin %80'den fazlası artık destinasyon veya konaklama yeri seçerken “sürdürülebilirliği” dikkate alıyor.

Destinasyonlar, EarthCheck ve Green Key gibi “eko-sertifikasyonlar” peşinde; oteller ve tatil köyleri giderek artan bir şekilde güneş enerjisi, sıfır atık mutfaklar ve yerel kaynak stratejilerini benimsiyor.

Bir de Yenileyici turizm denilen yeni modeller tarım turizmi ve çevre gönüllülüğü gibi konular giderek daha fazla ilgi görüyor.

Sağlık turizmi ülkemizin en çok dikkati çeken turizm konusu. Yükseliş trendini sürdürüyor ve 2025 ve sonrasında yaklaşık %10 oranında büyümesi öngörülüyor; inzivalar bütünsel refaha odaklanıyor. Diğer yaygınlaşan bir trend de Yavaş Seyahat hareketi, daha derin kültürel etkileşimle daha uzun süreli konaklamaları teşvik ederek kitle turizmini etkisiz hale getiriyor ve karbon etkisini azaltıyor.    

Dünya ülkelerinden bazıları turist çekmek için ne yapıyor diye merak ediyorsanız hemen birkaçını saymak lazım. Mesela Tayland. "Muhteşem Tayland Büyük Turizm ve Spor Yılı 2025" girişimi diye bir konuyla dünyanın karşısına çıkıyor. 39 milyon ziyaretçi çekmeyi ve 3,5 trilyon Baht gelir elde etmeyi hedefliyor. Seyahat Borsası da denilen ITB Berlin Fuarı 2025'te ve uluslararası ortaklıklar aracılığıyla küresel çapta tanıtılan, tüm ilerde karbon nötr ve net sıfır turizme odaklanılmasına karşı çıkanların protestolarıyla karşılaştı.   

Hindistan Bölgesel Örnekleri de şöyle sıralanabilir.  Andhra Pradesh'te, Gandikota miras/macera projesi var. 78 milyon Rupi ve ASR bölgesindeki kabile ev konaklamaları, kültür temelli turizmi ve kırsal geçim kaynaklarını teşvik ediyor. Gelir beklentileri büyük. 

Sıcak hava balonu, gençlik sertifikası ve “Go Adventure” portalı aracılığıyla özel yatırımlar için yönergelerle bir “macera turizmi merkezine” dönüşme yolunda ilerliyor. Herkesin çok pis gitmem dediği Hindistan farklı olmaya çabalıyor. 

Avustralya koca kıta da turist bekliyor.  Federal hükümetin Orta Avustralya için hazırladığı  8,5 milyon Avustralya doları tutarındaki paket, Yerli halkların öncülük ettiği turizme, butik işletmecilere ve Kızıl Merkez'e olan ilgiyi canlandırmak için ziyaretçi kampanyalarına odaklanıyor.

BÜYÜK Britanya turizm kampanyası bütçesi %41 oranında düşüyor ve bu durum pazarlama çalışmalarını sekteye uğratabilir. Ancak, Visit Britain ve alternatif finansman yolları aracılığıyla yeni stratejiler geliştiriliyor.

Kısacası, 2025 turizmi sürdürülebilir, kişiselleştirilmiş ve bilinçli seyahat talebinin de etkisiyle güçlü bir toparlanma ve büyüme yaşıyor. Destinasyonlar, modern gezginleri çekmek için dijital inovasyon, stratejik markalaşma, çevre bilincine sahip uygulamalar ve sürükleyici yerel deneyimlerle bu değişime yanıt veriyor. Biz de ne yapacağımızı daha anlatamadık birbirimize. Umarım silkelenip tekrardan kendimize geliriz.