Avrupa'da seyahat ve turizm
Avrupa, uluslararası turizm pazarında küresel lider olarak yıllardır varlığını sürdürüyor. Kültürel alanlarının, mutfaklarının, dillerinin ve manzaralarının olağanüstü zengin çeşitliliği, birinci sınıf seyahat altyapısı ve hizmetleriyle bir araya gelerek bölgeyi dünyanın dört bir yanından gelen turistler için oldukça çekici bir yer haline getiriyorlar.
2024 yılının ilk yarısında, Avrupa tek başına dünya çapındaki uluslararası turist varışlarının yarısından fazlasını misafir etti. Gelen varışlar 500 milyonu aştı. Böylesine yüksek bir ziyaretçi akınının tüm bölgede önemli bir ekonomik etkisi var. seyahat ve turizmin Avrupa'nın GSYİH'sine toplam katkısı 2023 yılında iki trilyon avroyu aştı. Bu arada, seyahat ve turizmin Avrupa iş piyasasına toplam katkısının 2024 yılında pandemi öncesi seviyeleri aşması ve bu sektör tarafından doğrudan ve dolaylı olarak yaklaşık 40 milyon işin oluşturulması öngörülüyor.
Avrupa'nın en popüler seyahat noktaları nerelerdir?
Avrupa'daki uluslararası turist varışlarının sayısını bölgelere göre ayırdığımızda, Güney/Akdeniz Avrupası, COVID-19 salgınından önce ve sonra en çok gezgini çekti. 2024'te Akdeniz'e kıyısı olan dört destinasyon, Avrupa'da en fazla gelen turist varışına sahip ülkeler sıralamasında başı çekti. Bu sekiz aylık bir istatistik. Fransa 100 milyon varışla listenin başında yer alıyor. Onu İspanya, İtalya ve Türkiye izliyor. Öte yandan, İspanya, Birleşik Krallık'ın önünde 2023'te en yüksek uluslararası turizm gelirine sahip Avrupa ülkesi oldu, Fransa ise bu durumda üçüncü olmuştu.
Ülkemize gelen turist sayısında artış var
2024 yılının sonu itibarıyla Türkiye, 60 milyon turist ağırlamayı ve turizmden 60 milyar dolar gelir elde etmeyi planlıyordu. Ocak-Mayıs 2024 döneminde ise toplamda 17 milyon 809 bin 78 ziyaretçi Türkiye'yi ziyaret etti. Bu verilen rakamlara yaklaştığımız geçen hafta açıklandı. Bu hedefleri tutturabilecek olmak ülkemiz için büyük başarı. Emniyet Genel Müdürlüğü ve Türkiye İstatistik Kurumu'ndan alınan geçici verilere göre; 2024 yılı ilk 9 ayında (Ocak-Eylül) Türkiye’ye gelen yurt dışında ikamet eden vatandaş ziyaretçilerin sayısı, 2023 yılı 9 ayına göre yüzde 21,7 değerinde bir artış ile 7 milyon 322 bin oldu.
Avrupalı ziyaretçiler, turizm pazarı için en büyük kaynağı temsil ediyor; zira Avrupa'daki bölgeler arası turist varışları 2024'te 500 milyonu aştı. Bu rakamdan kapacağımız payımızı artırmak bizim için çok önemli.
2024'te yurtiçinde veya bölge içinde seyahat etmeyi planlayan Avrupalıların tahmini bütçesine bakıldığında, örneklemin yaklaşık dörtte biri bir sonraki Avrupa seyahatlerinde 500 ila 1.000 avro arasında harcama yapmayı öngörüyor. Karşılaştırıldığında, ankete katılan gezginlerin yüzde 15'inden azı 2.500 avronun üzerinde bir bütçeye sahip olmayı bekliyordu. Bu bağlamda, tüm bütçelere uygun cazip seyahat deneyimleri sunmak, Avrupa destinasyonları tarafından kesinlikle göz ardı edilmemesi gereken bir husustur. Zira, 2024'te Avrupalı gezginlerin en büyük endişesi seyahatlerin genel maliyetindeki artıştır. Bununla birlikte, ülkemizin turistler arasındaki popülaritesi artmaya devam ettikçe, potansiyel bir ziyaretçi düşüşünden ziyade aşırı turizmle başa çıkmak, önümüzdeki yıllarda bölge için muhtemelen en acil zorluk olacaktır. Bu konuda İspanya ve İtalya artık turist gelsin istemiyor neredeyse. Ama bizim daha çok ziyaretçi misafir edecek kapasitemiz var. Sadece stratejimizi iyi yapmak lazım. Turizmcilerimizi eğitmemiz lazım. Türkiye, 2024 yılı Ocak-Eylül döneminde toplamda 49 milyon 181 bin ziyaretçiyi ağırladı. Bunun 7 milyonu Rus. Bizim bu ülkeleri daha da çeşitlendirip para bırakacak ülke vatandaşları için planlı turizm yapmamız gerekiyor.
Yaşanan enflasyon nedeniyle sadece yerli turist için değil, yabancı turistler için de artık seyahat etmenin faturası yüksek kalmış durumda. Tüketici Konfederasyonu’ndan Mehmet Gem, “Konaklamadaki bu fiyat politikasıyla Akdeniz çanağında rekabet ettiğimiz diğer ülkelere göre daha pahalı konuma geldik” diyordu. Bize gelen müşteri kitlesi Avrupa’da enflasyonu hisseden ve alım gücü düşen müşteri kitlesi. Orta ve ortanın alt sınıfı Türkiye’ye geliyor. Onlar da bu fiyat farklılıklarından etkilendiği için başka alternatiflere kaydılar. Türkiye’den daha ucuz olan Mısır ve Fas gibi ülkeler son zamanlarda ciddi bir talep almaya başladı. Avrupa Seyahat Komisyonu’nun geçen ay yayımlanan raporuna göre yılın ilk dört ayında İspanya’ya olan talep bir önceki yıla kıyasla yüzde 14.5 arttı ve Yunanistan için bu veri yüzde 24.4, İtalya için ise yüzde 17.8. ile bizim gıpta ile baktığımız ülkeler oldu.