SON DAKİKA

e-Ticaret yapmak isteyenler burada mı? - 2

Geçen hafta yazımda ticaretin hangi türü olursa olsun olmazsa olmazlardan bahsetmiştim. Yasal olarak kurulumunu gerçekleştirdiğiniz işletmelerinizin internet üzerinde varlıklarını gösterebilmeleri için eğer bilgisayar mühendisi ya da yazılım mühendisi olup kendi sitenizi kendiniz tasarlayıp kod yazılımını gerçekleştirmeyecekseniz, ki insanların %90'ından fazlası içindeyseniz, hazır e ticaret platformlarından faydalanacaksınız. Kullanıcı dostu denilen sade anlaşılır, aranılanın rahatlıkla bulunduğu ve olmazsa olmaz mobil uyumlu web sitenizi oluşturduktan sonra; sıra kendimizi potansiyel müşterilerimizin zihinlerinde nasıl ön plana çıkarmaya gelmektedir.

Bu işin pazarlama literatüründeki ifadesi ürünlerinizi veya hizmetlerinizi tanıtmak için etkili bir pazarlama stratejisi oluşturmalısınız. Bu strateji, sosyal medya, e-posta pazarlama, arama motoru optimizasyonu (SEO), içerik pazarlama, reklam kampanyaları gibi çeşitli kanalları içermelidir.

Şimdi bu ifadelerin içerisinden bizim en çok işimize yarayacak olanları çekip alalım. Güzel bir web sitesini destekleyecek iyi bir sosyal medya yönetimi yapalım, hepsi için iyi bir içerik pazarlaması gerçekleştirelim. Emin olun bunlar iyi bir başlangıç sağlayacaktır sizlere. Ama tabiiki SEO’yu da unutmayalım…

Öncelikle içerik pazarlaması ile başlamak istiyorum. Buradaki kastımız; sizin hedef kitlenize uygun içerik oluşturmanız ve bu içerik ile hedef kitlenizi harekete geçirmeniz olarak ifade edebiliriz. Hedef kitle konusu her zaman olduğu yine öneme çıkmaktadır. Daha önce ki yazımda da ifade ettiğim gibi, hedef kitlemizi belirlememek yapacağımız tüm yatırımlarda, para, zaman, emek, boşa kürek çekmememizi sağlayacaktır. Aslında gündelik yaşantımızda olduğu gibi nasıl ki herkesle iletişim kurabiliyorken herkese hitap edemiyorsanız, aynı durum ticaretinize konu olan işiniz içinde geçerli bir durumdur. Bunu kötü bir olay gibi yorumlamayalım lütfen. Aksine ne yapmak istediğinize odaklanabilmeniz, söylemek istediklerinizi sınırlandırabilmek için bu harika bir imkan tanır sizlere. Böylelikle sınırlandırdığınız söylemleriniz size hedef kitleniz ile oluşturacağınız harika bir duygusal bağ yaratacaktır. Öyle ki hedef kitleniz sizin, markanız ve ürünleriniz için “kendilerine uygun” olduğunu düşüneceklerdir. Öncelikle içeriklerinizde kullandığınız dilin sade, basit, net ama hedef kitlenizin tercih edeceği özellikleri içermesi önemlidir. Kendinizi yani markanızı, neden kurulduğunuzu, bu yolculuğa nasıl başladığınızı, hedef kitlenize neler vaat ettiğinizi sade ve kısa olarak aktarabilmeniz çok önemli.

Birçok e ticaret sitesinde düşülen hata, kendilerinden bahsederken ya çok kısa ya da aksine çok uzun anlatımlar tercih etmeleridir. Unutmayın ki insanlar sizi tanımak yani kimden “alışveriş” yaptıklarını bilmek isterler ama sizi dinlemekten daha çok sizin kendisini dinlemenize daha çok kıymet verirler. Göz hizasında vereceğiniz 100 kelimelik bir açıklama yeterlidir. Sitenizin ziyaretçisi sayfayı aşağıya kaydırmamalı; onu “yormamalısınız”…

Bahsi geçen içerikler elbette ki sadece kendinizi ifade edeceğiniz yazılardan oluşmamaktadır. Ürünlerinizin açıklamaları, onları destekleyen görsel içeriklerinizin tamamı, kampanyalarınız, sıkça sorulan sorularınız, ödeme-iade-değişime konu olan açıklamalarınız vb. ile bunların mobil entegrasyonları içerik yönetiminizi temsil edecektir. Tüm bunlardaki püf nokta rakiplerinizden ayrışacak, özgün içerikler oluşturmaktan geçmektedir. Bunları bulabilmek için ise hem uyguladıklarınızın yarattığı tepkileri ölçmeye hem de rakiplerinizi analiz etmeye ihtiyaç duyarsınız. Böylelikle geleceğe yönelik projeksiyon oluşturmaya gücünüz olacaktır.

Gücünüzü sürdürülebilir kılmak ve arttırmak için hedef kitlenizin ihtiyaçlarına çözüm sunan, ilgi uyandırıcı, bilgi verici blog yazıları, infografikler, videolar ve podcastlerden oluşan içeriklerinize devam etmelisiniz.

İçerik pazarlaması ile ortaya koyduğunuz tüm çalışmalar işin çok büyük bir bölümünü tamamladığınızı gösterir. Şimdi ise sıra bu içerikleri e ticaret sitenize entegre ettiğiniz mobil kanallarınızda aktive etmenize geldi. Bunun için de içeriklerinizi, sosyal medyayı kullanarak, hedef kitlenizin kuvvetle muhtemel bulunduğu kanalarda sunmalısınız. 

Hedef kitlenizin hangi sosyal medya kanallarında aktif olduğunu belirlemek kilit noktadır. Onlarla dirsek temasından kaçınmayın. Hedef kitlenizin olması muhtemel sosyal medya gruplarında yer alın…Biz geleneksel ticarette de bunu yapıyoruz. İşletmeler birbirlerine “ajan” müşteriler gönderirler. Burada sahaya doğrudan inmekten çekinmeyin… 

Hedef kitlenize ulaşmada kullanacağınız içeriklerinizde anahtar kelimelerinizi doğal şekilde kullanmanızı öneriyoruz. Ayrıca farklı internet siteleri arasında banner ve metin bağlantıları paylaşma stratejisi olarak da ifade edebileceğimiz “backlink” stratejilerini de tavsiye ediyoruz. Ama burada kaliteli, nitelikli backlink kaynaklarını bulmak çok önemli. Çünkü bu strateji sizi iyi bir arama motoru optimizasyonunda (SEO) destekleyecektir.

Unutmayalım ki e ticaret yapabilmeniz için aslında tüm teknolojik gelişmeler sizlere hizmet etmektedir. Önemli olan bu yenilikleri takip etmekten, yenilikleri uygulamaya cesaret göstermekten kendinizi alı koymamanızdır. Günün sonunda her güzel iş sürekli çaba gerektirir. 

E ticaret için gideceğiniz yolda sizlere vereceğim faydalı olacağına inandığım biraz daha bilgi bulunmakta. Onları da sizlerle haftaya olan yazımda paylaştıktan sonra e ticaret yasasına da kısaca değineceğim. Bir sonraki yazımızda, bilginin ışığında güzel günlerde görüşmek üzere…