SON DAKİKA

Georg Baselitz 'in eserleri Sakıp Sabancı Müzesi'nde

İstanbul'daki sergi duraklarımın başında gelir Sakıp Sabancı Müzesi. Müzenin açılışını Picasso'nu eserleri ile yapmışlar Rodin'den Feyhaman Duran'a Ai Weiwei'den David Hockney'e birçok sanatçının retrospektif sergileri ile kültür sanat hayatımızı zenginleştirmişlerdir.

Kuşkusuz Sabancı Müzesi’nin kıymetli elyazması kitaplar, hat, resim ve heykel, dekoratif eserler, arkeolojik eserler koleksiyonlarını unutmak gerek. Her gittiğimde bu koleksiyonların bazılarını       ara ara hep ziyaret eder, büyülenirim.

Georg Baselitz: Son On Yıl Sergisi

Sakıp Sabancı Müzesi şimdi çağdaş sanatın en büyük isimlerinden Alman ressam, heykeltıraş ve baskı sanatçısı Georg Baselitz’in eserlerine ev sahipliği yapıyor. SSM’nin tüm galeri alanlarına ve bahçesine yayılan sergide, Baselitz’in son on yılda ürettiği yüze yakın anıtsal boyuttaki tablo ve heykel yer alıyor. Sanatçının baskı eserlerinden oluşan kapsamlı bir seçki de eşzamanlı olarak Akbank Sanat’ta izleyiciyle buluşuyor. Bu eserler, Baselitz’in hayat boyu süren sanatsal evrimine derinlikli bir bakış sunuyor. 

Georg Baselitz kimdir?

1980’lerden bu yana uluslararası sanat dünyasında derin izler bırakmış olan Georg Baselitz, 20. yüzyılın ikinci yarısında Alman sanatına yeni bir kimlik kazandırmış bir sanatçı. Eserleri kişisel deneyimlerinin yanı sıra Almanya'nın kolektif travması ve Nazi döneminin toplumsal bellekte bıraktığı derin yaralar tarafından şekillenmiştir. Sanatçının 1969’dan bu yana kullandığı “baş aşağı” kompozisyon tekniği ile yaptığı tablolar, serginin neredeyse tamamını oluşturuyor. Bu yaklaşım, soyutlama ile figürasyon arasında bir yerde durmasını, gelenekselleşmiş tuval üzerine resim tekniğinde yeni bir açılımda bulunmasını mümkün kılmış.

Zamanın geçiciliğini vurguluyor

 

Georg Baselitz: Son On Yıl sergisi, sanatçının çalışmalarında yıllar içinde belirginleşen, kararlı motiflerden oluşuyor ve özellikle insan figürü üzerindeki çalışmalarını öne çıkarıyor. Baselitz’in kendisinin ve eşi Elke’nin bedenlerini tasvir ettiği eserlerinde, yaşlanma ve zamanın geçiciliği işleniyor. Baselitz’in 1950’lerden bu yana çeşitli tekniklerde ele aldığı, çocukluğunu hatırlatan kartalları, mavi arka planlara işlenmiş bir seride geri dönüyor. Serinin 2024 tarihli son tablosu, ilk kez bu sergide ziyaretçi ile buluşuyor. Aynı şekilde, çocukluğundan beri resmettiği geyik motifi, kariyerinin başından beri eserlerine yön veren mitolojik ikonografinin bir parçası olarak yeniden ortaya çıkıyor. Serginin öne çıkan, baş aşağı figürlerin üzerine naylon çorapların kolajlandığı Springtime [İlkbahar] serisi ise, Dada kolaj sanatçısı Hannah Höch’ten ilham alıyor. Bu eserler, malzemenin kırılganlığı üzerinden zamanın geçiciliğini vurguluyor. Müzenin galerilerinde ve bahçesinde sergilenen anıtsal heykeller de resimlerin ikonografisi ve tarihsel temalarıyla bir bütünlük oluşturuyor.

Kolektif tarihi yansıtıyor

Serginin küratörlüğünü Norman Rosenthal üstleniyor. Rosenthal “İstanbul'daki bu sergi Baselitz’in insan figürüne, özellikle de kendisine odaklanırken, hafıza ve geçmiş temaları üzerindeki yoğunlaşmasını ortaya koyuyor. Baselitz’in eserleri, hem kişisel hem de kolektif tarihi yansıtıyor, sanatçının sadece sanatsal yolculuğuna değil, aynı zamanda zaman ve ölümlülük üzerine düşüncelerine de ışık tutuyor. Baş aşağı kompozisyonları ve karmaşık bedenleri ile Baselitz, sanatın hem görsel hem de düşünsel bir deneyim olabileceğini kanıtlıyor” dedi.

Georg Baselitz’in dev boyutlu tablo ve heykellerinden oluşan bu sergi izleyiciyi görkemli bir görsel şölenle baş başa bırakıyor. Bir fırsat yaratıp hem SSM ziyaret edin hem de Baselitz’in yaratıcı dünyasıyla tanışın.