e-Ticaret yapmak isteyenler burada mı? - 1
Merhaba sevgili okuyucularım geçen haftadan adres gösterdiğim yazıma gelin başlayalım! Bugün burada son yıllarda "moda" iş alanı, üniversitelerde yeni bir bölüm, para kazanmanın kısa yolu olarak görülen sihirli e-ticaret hakkında birkaç kelam edeceğim.
İstiyorum ki e-ticaret yapmak isteyenler takip edecekleri adımlara burada merhaba desin!
Aslında her işte olduğu gibi, yani bir alışverişe dahi çıkarken kafamızda bir plan yapıyoruz. Eksiklerim şunlar, bunları şu marketlerde bulabilirim, şu kadar miktar almalıyım, çünkü bütçem şu kadar, taşıması, alışveriş saati, kim bize eşlik etsin derken bu uzar gider. O zaman diyoruz ki her şeyin başı “plan”.
Önce bir iş planı oluşturmalıyız. İlk adım olarak, e-ticaret işiniz için bir iş planı oluşturmanız önemlidir. İş planınız, hedeflerinizi, pazar analizini, ürün ve hizmetlerinizi, hedef kitlenizi, rekabet analizini, pazarlama stratejilerinizi ve finansal projeksiyonlarınızı içermelidir. Daha sade bir anlatımla diyoruz ki e-ticaret işini neden yapmak istiyorsun, ticaret yapmak istediğin konu ile ilgili sektörde neler olup bitiyor, rakibin olacak işletmeler neler yapıyor, onlardan farklı olarak hangi ürün ve hizmeti üretmeyi ya da sadece satmayı mı düşünüyorsun, peki kimler senin bu ürün ve hizmetini alır, bu insanları senin ürün ve hizmetini almaları için hangi pazarlama araçlarını kullanarak ikna etmeyi düşünüyorsun ve bunun için ayırdığın bütçen ne kadar, bu kaynağı nereden temin etmeyi düşünüyorsun?
Aslında burada çok farklı kritik konular bulunmaktadır. Bu kritik konuları aştıktan sonra ister geleneksel ticaret isterseniz e-ticaret yapın. Başarılı olacaksınız.
Kendinizi, iş yapabilme kapasitenizi anlamaya çalışın önce… Çünkü “ne var ki ben üretim yaparım” diye çıkılan yolda “astarı yüzünden pahalıya geldi, ben tek başıma yetişemiyorum, istediğim gibi eleman bulamıyorum, bulduklarım elimden gidiyor” vb sebeplerle aracı olmaya yönelebilirsiniz. Ama bu durum müşterilerinizde güven kırılmasına sebep olur mu? Kocaman bir EVET! “Demek ki bu işi beceremediler” diye yorumlanırsınız.
Şimdi diğer en önemli soru; müşterilerim kimler olsun? Bunun pazarlama literatüründeki karşılığı; Hedef kitledir.
Hedef kitle belirlerken en çok düşülen hata: “herkes benim müşterim” olsun yanılgısıdır. Ben bu durumda sınıftaki öğrenci arkadaşlarıma “bir milyoncu olmak istiyorsun demek ki” diye ifade ediyorum. Günün sonunda herkese her şeyi “satamazsınız”.
Diğer bir üçüncü adımda nelere dikkat etmeliyiz?
Ne yapacağımıza karar verdikten sonra; hangi ürün ya da hizmeti ticaretimizin konusu yapmalıyız? Bu noktada “Moda ürün” girdabına kapılmamanızı tavsiye ederim. Eğer kalıcı olmak istiyorsanız. Marka olmak istiyorsanız.
Moda ürünler; şeker görmüş karınca gibi herkesin yöneldiği alanlardır. Gerçek bir ihtiyaca ya da gerçek bir müşteri problemine çözüm olabilecek işler yapmak en akılcı yöntem olacaktır. Çünkü bu yöntem bizi tercih etmeleri için müşterilerimizi “ikna” etmek noktasında elimizi kuvvetlendirecektir. Gerçek ihtiyaç tespiti ise profesyonel gözlem, araştırma ve değerlendirme ile gayet mümkündür.
Hangi ticari faaliyet ile ilerleyeceğimize karar verdik, hangi ürün / hizmet sunacağımıza da karar verdik, müşterilerimizin kimler olmasını istediğimize de karar verdik…Şimdi sıra potansiyel müşterilerimize kendimizi anlatabilmek, farkımızı vurgulayabilmek, onların tüketici davranışlarında ilk akıllarına gelen olabilmek ve günün sonunda bizden tüketmelerini sağlayabilmek ve ikna edebilmek için hangi pazarlama araçlarını kullanacağımıza karar vermek olacaktır.
İşte bu noktada yazımı yazmakta ki amacım olan e-ticarete gelmek istiyorum. Çünkü online platformda ilerlemek isteyenlere yönelik yazdığım bu yazıda, buraya kadar olmazsa olmaz adımlardan bahsetmek durumunda kaldım. Ve geldiğimiz nokta şudur ki internet üzerinden e-ticaret yapmak istiyorsak gelenekselin yanında dijital pazarlama araçlarından olan web sitesi, mobil uygulamalar, arama motorları, sosyal medya platformları vb. de kullanmamız gerekmektedir.
Şimdi bu araçları kullanmamız gerektiğini de öğrendikten sonra sıra bunların içeriklerinin nasıl olacağına, nasıl bir senaryoya ihtiyaç olduğuna ve hikayemizin ne olacağına karar vermeliyiz. Bu hikaye bizim ile potansiyel müşterilerimiz arasında sağlam bir köprü kurmamızı ve yukarıda ifade ettiğim “tüketici davranışlarında ilk akıllarına gelen” olmamızı sağlayacaktır.
Önümüzdeki hafta yazımda bunun nasıl olması gerektiğinden bahsederek yazıma, daha doğrusu anlaşılan o ki yazı dizime, devam edeceğim…