Dolar $
32.52
%-0.08 -0.02
Euro €
34.75
%-0.22 -0.07
Sterlin £
40.44
%-0.3 -0.12
Çeyrek Altın
3952.26
%-0.55 -21.64
SON DAKİKA
Denizcilik Çarşamba 02 Haziran 2021 02:08

TÜRKİYE KONTEYNER HATTI KURARSA SIÇRAMA YAŞAR

UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Denizyolu Çalışma Grubu Başkanı Cihan Özkal, "Türkiye'nin stratejik bir konteyner hattı kurup bunu dünyaya ilan etmesi gerekiyor. Eğer böyle bir yapıyı hayata geçirebilirsek Türkiye'nin dünya ticaretindeki oyun planı tamamen değişir" dedi.

Türkiye konteyner hattı kurarsa sıçrama yaşar

Türkiye İMSAD (Türkiye İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği) tarafından 43’üncü kez düzenlenen ‘Gündem Buluşmaları’, online olarak gerçekleştirildi. Açılışını Türkiye İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Tayfun Küçükoğlu, moderatörlüğünü Türkiye İMSAD Başkan Vekili Ferdi Erdoğan’ın yaptığı ‘Denizyolu Konteyner Taşımacılığında Neler Oluyor?’ başlıklı toplantı, inşaat malzemesi sanayicileri, iş dünyasından isimler ve sektör profesyonelleri tarafından ilgiyle takip edildi. Toplantının konuşmacısı Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Üyesi ve Denizyolu Çalışma Grubu Başkanı Cihan Özkal, dünya denizyolu taşımacılığında yaşanan son gelişmeleri katılımcılarla paylaştı. 

Lojistik dünden daha önemli 

Uluslararası lojistikte hızlı bir değişim yaşandığına dikkat çeken Türkiye İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Tayfun Küçükoğlu şunları söyledi: “Radikal ve büyük oranda da kalıcı değişikliklerin yaşandığı uluslararası lojistikte sorun ve fırsatları idrak etmeli, çözüm ve geliştirme konularına kararlı, sabırlı ve disiplinli bir şekilde odaklanabilmeliyiz. Böylece ülkemiz ve sektörümüz adına aralanan fırsat kapılarını kalıcı olarak açabiliriz. İnşaat sektörümüzde lojistik son derece yüksek bir öneme sahip. 2020 yılında 60 milyon ton ihracat ile ülkemizin en yüksek ihracat hacmini gerçekleştirirken birim satış fiyatımızın 0,41 dolar/kg seviyesinden 0,35 dolar/kg seviyesine gerilemesi lojistiğin önemi daha da öne çıkarıyor. Ürün çeşidimiz, ülkelerin çeşitliliği, pazarların büyüklüğü ve uzaklığı değişti. Dolayısıyla lojistik dünden daha da önemli hale geldi. Bireysel, kurumsal, ulusal olarak hızla değişen lojistik dünyasındaki dinamikleri anlamak ve güçlü stratejilere odaklanmak zorundayız.” 

Navlunlar 4-5 bin dolara çıktı

Denizyolu taşımacılığının tüm dünyada çok önemli bir konuma geldiğinin altını çizen UTİKAD Yönetim Kurulu Üyesi ve Denizyolu Çalışma Grubu Başkanı Cihan Özkal, “Denizyolu taşımacılığının dünya ticaretindeki hacmi yüzde 84 seviyesinde. Bunun yüzde 75’i konteyner gemileri ile yapılıyor. Denizyolu konteyner taşımacılığında pandemi öncesi ciddi bir durgunluk vardı. 2019’da denizyolu ticareti sadece yüzde 0,5 büyüdü, 2018’deki yüzde 2,8 büyümenin bile altında kaldı. Pandemiye bu şartlarda giren bir denizyolu taşımacılığı söz konusuydu. Ülkemizde de diğer ülkelerde olduğu gibi ekipman, konteyner sıkıntısı yaşamaya, normal ihracatımızı bile yapamamaya başladık. İlave ihracata talep oluştu ama Türkiye’ye servis yapan gemilerin konteyner hacimlerinde yaşanan azalma ve ekipman sıkıntısı her sektörü olumsuz etkiledi. 500 dolarlık bir navlun, 4-5 bin dolara çıktı. Bu navlunu ödemeye razı olan ihracatçı, bu kez ekipman bulamadı” dedi.   

Dünya ticaretinde oyun planı değişir 

Türkiye’nin stratejik bir konteyner hattı kurup bunu dünyaya ilan etmesi gerektiğini vurgulayan Cihan Özkal, “THY örneğinde olduğu gibi bir amiral konteyner hattına ihtiyacımız var. Bunun çok büyük hissesinin özel sektör ve halka açık olacağı, küçük bir hissesinin de desteğini her zaman gösterebilmesi için devletin olacağı bir yapının kurulabileceğini düşünüyoruz. Eğer 4-5 milyar dolarlık yatırımla böyle bir yapıyı hayata geçirirsek Türkiye’nin dünya ticaretindeki oyun planı tamamen değişir. Türkiye, stratejik konteyner hattıyla ticaret hacminde sıçrama yaratarak farklı bir konuma gelebilir. Üstelik elimizde bunu yapabilecek bilgi ve iş gücü mevcut.” 



ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR