Dolar $
32.57
%0.08 0.02
Euro €
34.9
%0.19 0.06
Sterlin £
40.62
%0.12 0.04
Çeyrek Altın
3983.91
%0.25 9.63
SON DAKİKA
GÜNDEM Perşembe 12 Mayıs 2022 02:50

OYUN SEKTÖRÜ SINIRLARI KALDIRIYOR

Oyun geliştirirken, nerede yapıldığı değil ortaya konulan yaratıcı bakış açısı önemli

Oyun sektörü sınırları kaldırıyor

Hakan DİKMEN

İşyerinin kendi içindeki duvarları düşünün, yöneticileri, memurları, işçileri birbirinden fiziki ortam vasıtasıyla da birbirinden ayırır. Tedarikçiler, müşteriler ve girişim ortakları dahil olmak üzere şirket ile paydaşları arasındaki duvarlar da başka konu.

Şimdi, bu duvarlar yıkılıyor. 

Ülke, kültür veya şirketten bağımsız olarak değişim gerçekten her yerde. Ancak ortak bir yönetim kültürünün dünya çapındaki iş uygulamalarını birleştirdiği bir kurumsal küresel köy fikri, gerçekleşiyor  mu acaba?  

Küreselleşmenin sınırları ortadan kaldırdığı, küresel bir köy yarattığı artık bilinen bir gerçek olarak görülüyor. Coğrafi anlamda bu kuşkusuz doğrudur. Bazı ekonomik ve kültürel faaliyetler artık ulusal gümrük geçişleriyle sınırlandırılmamaktadır. Ekonomik, sosyal ve politik faktörler yoluyla sınırlar oluşturma potansiyeli yıllarca bazı ülkelerce uygulandı. On dokuzuncu yüzyılın başlarında, Bangalore şehri ile ekonomik, sosyal ve politik olarak çok az ortak noktası olan bir nüfusla Bangalore Kantonunu kuruldu mesela. O dönemde düşünülen sınırsız dünya Sosyal töreler açısından yadırganıyordu. Bilişim endüstrisi, aykırı bir sesle dünyaya yayıldı. Bu anlattıklarımız tabii ki değişimi gösteriyor. Aslında yeni iş imkanları açıyor gençler için. Mesela ülkemizde oyun yazılımı konusu çok popüler. Bir çok Türk genci yazdıkları oyunlarla ülkemize büyük miktarda döviz kazandırdı. Yani şöyle diyebiliriz. 

“OYUN SEKTÖRÜ SINIRLARI KALDIRIYOR”

Bu konuda gençlerimizi bilgilendirmek en büyük görevimiz. Geçtiğimiz yıllarda açılan bir buçuk milyon yazılımcı projesi yavaş yavaş meyvelerini vermeye başladı. Kültür, ülke, mekan sınırları oyun sektöründe ortadan kalkıyor. Oyun geliştirirken, bunu Londra veya İstanbul ya da Van’da yaptığınız değil; ortaya koyduğunuz yaratıcı bakış önemli… Bu fikirden yola çıkarak, Playstige Interactive Kurucusu ve Kreatif Direktörü Barış Tarımcıoğlu, Başkent Üniversitesi öğrencileriyle bir araya gelerek video oyun geliştirme süreçleri hakkında bilgiler verdi, gençlerden gelen soruları yanıtladı.

Dünya genelinde marka oluşturmak, küresel ekosistemde rekabet edebilmek ve Sony, Microsoft ve Nintendo gibi dünya devlerine oyun geliştirebilmek için gerekli olan öncülün yaratıcı düşünme olduğunu belirten Tarımcıoğlu, ‘’Yaratıcı bir fikir ve doğru tasarlanmış bir iş bölümüyle dünya devlerine iş geliştirebilirsiniz. Üstelik bu firmalar sizin akademik kariyerinize, ofisiniz nerede bulunduğuna ya da daha önceki başarılarınıza dikkat etmiyorlar. Oyun sektörü kültür, mekan, ülke sınırını ortadan kaldırıyor. 

Oyun geliştirirken, bunu Londra veya İstanbul ya da Van’da yaptığınız değil; ortaya koyduğunuz yaratıcı bakış önemli… Küresel bir dünyada yaşıyoruz ve küreselleşen dünyada seçenekler çok fazla, ‘Coğrafya kaderdir’ anlayışı ortadan kalktı. Önemli olan sadece yaratıcı hikayeniz ve hikayenizi kapsamlı bir şekilde anlattığınız sunum dosyanız’’ diye konuştu.

Oyun geliştirmede farklı bilim dallarından ve alanlardan yararlanıldığını ifade eden Tarımcıoğlu, ‘’Gençler teknolojiyi yakından takip etmek, aynı zamanda kreatif olarak da kendini sürekli yenilemek zorunda… Yaratıcı edebiyat, sinema, kurgu-montaj, görsel tasarım, inovasyon ve kod yazmak oyun üretiminde katma değer sağlar’’ açıklamalarında bulundu.

‘’Sektörler arası kendiliğinden geçiş olacak’’

Yeni dünyada disiplinler ve sektörler arası kendiliğinden geçiş olacağını belirten Tarımcıoğlu, şunları söyledi:

‘’Video oyun sektöründe çalışmak için illa yazılımcı olmak gerekmiyor. Hızlı gelişen video oyun sektörüyle birlikte en çok aranan mesleklerde de değişim yaşanacak. Oyun çalışmaları; psikoloji, sosyoloji, antropoloji ve edebiyat gibi disiplinlerin yanı sıra mühendislik, tasarım gibi pek çok alanda çalışılan interdisipliner bir alandır. Bunun yanında, çok katmanlı ve çok yönlü yapısı sayesinde farklı yaklaşımlar ile ele alınabilir. Oyun sektörünü bilen işletme mezunlarına, risk analizi yapabilen master öğrencilerine, istatistik okuyan kişilere de ihtiyaç var. Örneğin Nintendo’nun başında endüstri mühendisi var. Oyun sektörüne ilgi duyan endüstri mühendisleri oyunun dağıtımı ve kalite kontrol konularında çok yetkin olabilirler. Bu branşlardan mezun olan gençler de video oyun sektörüne girerse dünyada 60 milyar doları bulan video oyun endüstrisinden daha büyük pay alınabilir. Kreatif düşüncenin önünü kesmemek ve gençleri teşvik etmek için bunların anlatılması noktasında akademiye de büyük görevler düşüyor.’’

Oyun Endüstrisi  2022'de 200 milyon yeni oyuncu ile yaklaşık yüzde 20 büyüme hedefliyor. Bu genç kardeşlerimiz Barış Tarımcıoğlu’nun da dediği gibi, risk analizi yapabilen öğrencilere, istatistik okuyan kişilere ihtiyacımız var. 

2021 yılında Türkiye’de en çok yatırım alan sektör oyun sektörü oldu.  266 milyon dolarla en çok sayıda yatırım alan sektör, 2022’de 400 milyon doların üstüne çıkması bekleniyor. 

2020 yılında Türkiye’deki 10 tane oyun girişimi yatırım alırken bu sayı geçtiğimiz yıl 54’e yükseldi. Oyun sektörünün ardından, 2021 yılında 46 tane girişimle yapay zeka alanı 2. sıraya ulaşırken 39 tane girişimle veri & analitik alanı 3. sıraya geldi. Finans alanı ise 34 girişimle 4. sırada yer aldı.

Durum böyle olunca dünyadaki sınırlar da dijital dünyada ortadan kalkınca yeni bir gelir kapısı oluşmaya başlamış oldu. 

Şaka değil. Bu yılın istatistikleri henüz ilk 4 ay sonunda afaki ama, Türkiye oyun sektörü, 36 milyon oyuncu sayısı ve toplam 880 milyon Amerikan doları hasılat rakamı ile dünyada 2020 yılında 18’inci sırada yer aldı. 2021 yılında hisse satışı işlemleri 2 milyar Amerikan dolarını geçmiş durumda.  Bildiğiniz gibi, oyun sektörü en çok yatırım alan sektör ülkemizde.

Sadece Oyun endüstrisinde değil, Blok zincir tabanlı teknolojilerin gelişimi, Metaverse ve NFT teknolojilerinin piyasalarda sıkça karşımıza çıkması ile küresel olarak birçok alanda daha önce konu edilmemiş istihdam olanakları da yaratmaya devam ediyor. Metaverse, toplumsal etkileşim şeklimizi değiştirebilecek ve hatta birçok kullanıcı için tam olarak gerçeklik olarak hizmet edebilecek bir ortam sağlamaya hizmet etmeyi hedefliyor. Kullanıcılar odaklarını webden Metaverse üzerinde sağlayabilecekleri daha sürükleyici deneyime kaydırdıkça, özellikle pazarlama ve markalaşma alanındaki iş fırsatları doğrultusunda yeni endüstriler oluşacak. Daha şimdiden firmalar, teklif vererek Metaverse içinde, daha sürükleyici deneyimlere sponsor olmayı hedefliyor.

Epic Games’in Fortnite oyunu içerisinde canlı konserler vermesi ve Warner Bros'un bilimkurgu filmi Tenet'in lansman fragmanını oyun içinde yayınlaması ve Ralph Lauren gibi birçok markanın daha şimdiden kendi ürün ve mağazalarını metaverse üzerine yansıtma planlarını bu trende yönelik sadece birkaç örnek olarak gösterilebilir. Önümüzdeki günlerde dünya çapında Metaverse evrenleri çıkacak ülkemizde. 

Haydi Gençler dünya artık çok ufak. Ve siz para kazanmak ve kısa zamanda değerli iş insanları olmak için biraz gayret etmeniz gerekiyor. Bakın şu istatistiklere bir. 

2022 yılının ilk ayında global piyasalardaki ikinci en büyük satın alma işlemi, ABD kökenli Take-two’nun 11,6 milyar dolar bedel ile Türkiye ekosisteminde de stratejik yatırımcı olarak oldukça dikkat çeken Zynga’yı satın alması oldu. Zynga’nın tarihindeki en büyük satın alma işlemi de Türk kökenli Peak Games’i 1,8 milyar dolar bedelle 2020 yılında satın alınması olmuştu. Yine aynı yıl Zynga, 168 milyon dolar işlem değeri ile Türkiye kökenli Rollic Games’in yüzde 80 hissesini satın almıştı. Peak Games işlemi aynı zamanda, 2020 yılında Avrupa’daki en büyük VC destekli çıkış işlemi oldu ve Peak Games Türkiye’nin milyar üstü değerleme alan ilk unicorn şirketi oldu.

İnanın ben Playstige Interactive Kurucusu ve Kreatif Direktörü Barış Tarımcıoğlu’nun anlattıklarından çok etkilendim. Üniversitelerde “İletişimde Yeni Teknolojiler” dersi veren bir akademisyen olarak bu gelişmeleri hayretlerle karşılıyor gurur duyuyorum. 

Bu yıl Küresel oyun pazarı 250 milyar dolar gelir elde edecek. Yalnızca mobil oyunlar, tüketici harcamaları yoluyla 130 milyar dolar üretecek. Bulut oyunları 8 milyar dolar kazandıracak. E-spor, 2.5 milyar dolar kazandıracak. Hadi bakalım gençler. Atatürk’ün açtığı yolda bizi gururlandırın. Size olan güvenim tam. 


ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR