Devreden mirasa sahip çıkanlar (2.bölüm
Vecihi Hürkuş: Doğumu,6 Ocak 1896, İstanbul, ölümü,16 Temmuz 1969, Ankara. Türkiye'nin ilk uçak tasarımcısı ve üreticisidir.
Ayrıca ilk Türk sivil pilotu ve ilk Türk havacılık mühendislerinden biridir, I. Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı kahramanı, pilot olarak görev yapmış birçok hava muharebesine katılmıştır, düşman uçağı düşüren ilk Türk pilotu olmuştur.
Türkiye’nin ilk uçağını yaptı;1924’te tamamen kendi imkanlarıyla tasarladığı ve inşa ettiği uçakla uçtu. Resmi uçuş izni alamadığı için büyük zorluklar yaşadı. İlk sivil havayolu şirketlerinden birini kurdu (Vecihi Sivil Tayyare Mektebi ve Hava Yolları).1930’larda Türkiye’de sivil havacılığı yaygınlaştırmak için büyük çaba gösterdi. Türkiye’de pilot yetiştiren ilk sivil uçuş okulunu açtı.
Vecihi Hürkuş’un adı bugün Türkiye’de pek çok havacılık kuruluşuna, okula ve hava aracına verilmiştir. Örneğin, TUSAŞ’ın (Türk Havacılık ve Uzay Sanayii) geliştirdiği “Hürkuş” eğitim uçağı, onun onuruna bu ismi taşır.
Prof. Dr. Necmettin Erbakan’ın Gümüş Motor (1956) Türkiye’nin ilk yerli motor üretim girişimcisi. Almanya’da aldığı makine mühendisliği eğitimi sonrasında dönerek bu girişimi başlatmıştır. Amacı: Türkiye’nin dışa bağımlı olmadan dizel motor üretebilmesiydi. Bu girişim daha sonra Pancar Motor şirketine dönüşmüştür. Milli Görüş Ekonomik Modeli (1970’ler–1990’lar), “Ağır Sanayi Hamlesi” ve “Milli Sanayi Kuruluşları” kavramlarını ortaya attı. Hedef: Yerli üretim, sanayi bağımsızlığı, teknoloji geliştirme.200’e yakın sanayi tesisi kurulması için planlamalar. Anadolu’nun farklı bölgelerine organize sanayi merkezleri kurulması.
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Dönemi (1969–1971), Aselsan, Roketsan gibi savunma sanayi kuruluşlarının temelleri bu dönemdeki vizyonla atılmıştır. TÜMOSAN, TAİ, KİT yatırımları teşvik edilmiştir, Türkiye’nin ilk “Milli Sanayi Planı” hazırlanmıştır. Refah-Yol Hükümeti Dönemi (1996–1997), Başbakan olarak uyguladığı politikalar, Havuz sistemi: Kamu kaynaklarının daha verimli kullanılmasını sağladı. İşçi, memur ve emekli maaşlarında büyük artışlar yapıldı, D-8 (Developing Eight) örgütünü kurdu: Türkiye, İran, Pakistan, Endonezya, Malezya, Mısır, Bangladeş ve Nijerya’yı kapsayan İslam ülkeleri ekonomik iş birliği girişimi. Kamu yatırımlarında milli sanayi önceliği vurgulandı.
Savunma Sanayi: ASELSAN, TUSAŞ, ROKETSAN gibi kurumlar Erbakan’ın “milli teknoloji” vizyonunun mirası olarak görülür. Milli Otomobil (TOGG) ve yerli enerji projeleri, onun “milli sanayi” söylemiyle paralel hedefler taşır. D-8 İşbirliği, hâlâ aktif bir uluslararası platformdur.