YENİ İNŞA FİYATLARI %52 ARTIŞ GÖSTERDİ
Son yıllarda yeni inşa gemi fiyatları, 2008'deki zirve seviyelerine ulaşarak %52 oranında bir artış gösterdi. Clarksons Research'ün raporuna göre, 2024'te ortalama yeni inşa fiyatları 90 milyon dolara ulaşırken, bu rakam 2022'nin en yüksek fiyatının %30 üzerinde. Güçlü sipariş hacimleri, yüksek vadeli teminatlar ve enflasyonist baskılar, bu yükselişte etkili faktörler arasında.
Asyalı gemi inşacıları için bu yıl oldukça parlak geçerken, sektördeki rekabet ve artan talep, tersanelerin yıl sonundan önce büyük miktarda sipariş almasını sağlıyor. Sipariş edilen gemilerin ortalama büyüklüğü, son on yıla göre %40 artarak rekor seviyeye ulaştı; bu yıl sipariş edilen gemilerin neredeyse %50'si, gaz taşıyıcıları, konteyner gemileri ve kruvaziyer gemileri gibi yüksek maliyetli türlerden oluşuyor.
Dökme yük gemileri, tankerler ve gaz taşıyıcıları gibi yüksek maliyetli gemi türlerinin sipariş oranları da önemli ölçüde yükseldi. Eylül 2024 itibarıyla, bu tür gemilerin sipariş defterinin filoya oranı sırasıyla %10,3, %12,9 ve %48,4 olarak kaydedildi. Bu rakamlar, bir önceki yıla ve iki yıl öncesine göre önemli artışlar gösteriyor.
Tanker sipariş faaliyetleri, geçen yıl 2015'ten bu yana en yüksek seviyesine ulaştı ve bu yıl da güçlü bir hızla devam ediyor. Ocak ayından bu yana yaklaşık 340 teyit edilmiş tanker siparişi verilmiş olup, bu rakam geçen yıl verilen siparişlerin hemen altında. Clarksons, yıl sonuna kadar 100 milyon gt'un üzerinde sözleşme yapılmasını bekliyor, ancak bu, 2007'deki 172 milyon gt'luk rekorun oldukça gerisinde kalıyor.
Sektör uzmanları, artan yeşil teknolojilerin kullanımı ve armatörlerin daha büyük gemilere yönelmesi gibi faktörlerin, yeni inşa fiyatlarının yükselmesinde önemli rol oynadığını vurguluyor. Tüm bu gelişmeler, denizcilik endüstrisinde rekabeti artırırken, yatırımcıların ve şirketlerin stratejilerini yeniden gözden geçirmesine neden oluyor.