Halkbank Y
160x600_sağ


Şimdi reklamlar

Dr. Erkan Turan 06 Nis 2021

Reklam kokan hareketler bunlar Bir zamanlar ne güzeldiii. Reklamlar reklam gicibydı..

Film izler gibi reklam izlenirdi..

Reklamın her satırını ezbere bilirdik.

Bazen dilimize pelesenk oluurdu. 

İstemsiz reklamın ritmine kaptıtıdık kendimizi. 

Neler yoktu ki ..

On yüz milyon baloncuk.

Eskimiş çoraplarınızı atın.

Mintaxla canım mintaxla..

O reklamlarla biz ne sanayağlar tüketip ne gazozlar içtik.

Ne piskevetler yiyip ne makarnalar  tüketip ne deterjanlar kullanmıştık.

O reklamların Kimi kısa film kimi bir konser gibiydi . 

Ve bu çekimlerde en baba siztemlar sahneler kurulur müthiş bir prodüksiyon oluşturulurdu. 

Yönetmeni ayrı, ışıkçısı ayrı, sesçisi, castı, set işçisi derken gerçek bir çekim atölyesine dönüşüveriridi reklam filmini çekildiği yer. 

Çıkan ürünler de vatandaşlar tarafından izlenirdi..

İyi günler dileyen bankalar, açıp kapatan senaryolar izleyicinin beğenisine sunulurdu.

Günümüzde bira değişti..

Yine televizyon reklamları var..

Yine prodüksiyonlar, yine oyuncular, set işçileri yönetmenler var ancak reklamcılık biraz sektörün dışına taşmış durumda. 

Ünlü iletişimci Williams Reklamlarda tanık kullanma, ünlü kullanma, mizahi öğelerden faydalanma, yeşil reklamlar, korku öğelerinden faydalanma, meraklandırma vb. çok sayıda yaklaşım vardır. Bu yaklaşımlardan her birinin kendi özelinde artı ve eksileri bulunmaktadır derken aslında reklamın insanların bilinçaltına girmek için kullandığı öğreleri de sıralıyor.

Buraya kadar sorun yok..

Bağcılardaki dükkanından reklam yapan Mehmet Amca ne olacak.

Pişirdiği köy ekmeğini sosyal medyadan yayınlayan hacer teyze sistemin neresinde.

Çömlek peynirinin çömleğini kıran Ahmet Bey hangi kuramsal öğelerle açıklanabilir. 

Sadece o mu o kadar sarılmışız ki reklamlarla eve girdiğimizde kapının açılması bile reklam kokan hareketlerle olabilir.. Çocuğunun oyun oynarken video çekip yayınlaması mı desem, doğum gününden yaptığı mangala kadar uzun metrajlı bir yaşam öyküsünü cesaurca sayfalarından paylaşanlar mı desem. Kameranın karşısına geçip danseden şarkı söyleyen mi desem.. 

Reklam kokan hareketler bunlar.. 

Ve bir de hayatımıza giren sponsorlu diye iliştirilmiş reklamlar var. Artık google arama motoruna girdiğinizde aradığınız şeyi hemen oracıkta bulamama durumunuz da olabiliyor. Önce tabi ki para gelecek parayı veren önce görülür. Ne kadar sponsorlu reklam varsa görüldükten sonra aradığınıza ulaşabilirsiniz.. 

En gıcık olduğum ise sporla ilgili olan kısımlar .. Takıma yapılan transferin adını öğrenebilmek için tıklamaktan parmaklar uzadı. 

Reklam kokan hareketler bunlar.

Öyle bir çağda yaşıyoruz ki işinize nasıl gelirse reklamı öyle yapma olanağın var.. 

İster biraz paraya kıyıp  tv yada radyoya reklam ver.

İster sponsorlu reklam kuyruğuna gir. ,

İstersen de geç cep telefonun karşısına o reklam pastasının tamamını ye tutarsa hem oyuncu olarak ünlü olma şansın var hem de ürününü satma şansın.

Türkiye’de 62 milyon internet kullanıcısı var. Veriler, nüfusunun yüzde 75’i internet kullanıcısı olan Türkiye’deki işletmelerin, rekabette var olabilmek için dijital pazarlamaya yatırım yapmalarının önemini gösteriyor.

Nüfusun büyük bir bölümünün aktif internet kullanıcısı olduğu Türkiye’de faaliyet gösteren işletmeler, dijital pazarlamaya yaptıkları yatırımları artırıyorlar. Statista tarafından açıklanan veriler, dünyada dijital reklam harcamalarının hızla arttığını, yıl sonuna kadar bu harcamaların 384 milyar doları aşacağına işaret ediyor. Statista tarafından açıklanan verilere göre, 2021’de pazar hacminin 435 milyar dolara çıkması öngörülüyor.

We Are Social 2020 verilerine göre, nüfusu 82 milyonu aşan Türkiye’de 62 milyon internet kullanıcısı bulunuyor. Bu rakam, nüfusun yüzde 75’ine karşılık gelirken, 54 milyon kişi aktif olarak sosyal medyayı kullanıyor. Ülkemizde kullanıcı bazında günde ortalama 7,5 saat internete bağlı kalınıyor. Bu durum, markaları arama motorlarında üst sıralarda çıkmak ve kolay bulunmak için reklam vermeye yöneltiyor. (https://digitalage.com.tr/dijital-reklam-harcamalari-400-milyar-dolari-asacak/)

Yani para güzel pasta güzel kişisel reklamlar ise pastanın çileği olsun..

Sağım solum önüm arkam reklam demenin tam sırası.