Türkiye’den çıkmış bu orijinal iş fikriyle dünya devi olmuş Getir’i ele geçirmek isteyenlerin
derin planı.
Şirketin faaliyetleri zora girmiş ve yönetim zafiyeti yaşanıyormuş gibi göstererek planı
başarıya ulaştırmaya çalıştılar.
Bu filmi yakın geçmişimizde biz yine Türkiye’nin önemli şirketlerinden Turkcell’de gördük.
Getir’de yaşananlar Turkcell’de yaşananların başka bir versiyonu.
Algı operasyonu
Getir’in yurt dışı faaliyetlerini sonlandırdığını ve Türkiye’ye odaklandığını açıklaması,
yabancıların şirket üzerindeki planını gün yüzüne çıkardı.
Plana göre Getir’in yurt dışından çekilmesinin nedeni olarak şirketin zorda olduğu
gösterilecek ve kamuoyunda ‘Getir zorda’ algısı yaratılacaktı.
Daha sonra da zordaki şirketi kurtarmak için yabancı fonların devreye girmesi gerekliliği ön
plana çıkarılarak, "Yönetim değişirse Getir kurtulacak" havası yaratılmaya çalışılacaktı.
Yabancıların tüm planları suya düştü.
Ancak..
"Su uyur, düşman uyumaz."
Olan bitenin arka planı
Tam da bu yüzden, yabancıların planlarının perde arkasına bakmak, Getir’e, Türkiye’den
çıkmış bu seçkin şirkete neden sahip çıkılması gerektiği konusunda fikir verecektir.
Küçük bir araştırma dahi, şirketin öyle söylendiği gibi zorda falan olmadığını gösteriyor.
Şirketin faaliyetlerini durdurduğu yurt dışı operasyonlarının toplam ciro içerisindeki payı
sadece yüzde 7 civarında.
Toplam cirosunda Türkiye’nin payı ise yüzde 93 seviyelerinde.
Yani Getir, gelirlerinin tamamına yakınını odaklandığı Türkiye pazarından sağlıyor.
İnsan kendine sormadan edemiyor: Gelirlerinin tamamına yakınını sağladığı pazarda sorun
yaşamayan bir şirket nasıl zorda olabilir?
Getir’in büyüklüğüne rakamlarla baktığımızda tablo şu:
Türkiye’de halen 16 binden fazla kişiye iş sağlıyor.
Yıllık cirosu 2.2 milyar dolar seviyesinde.
Bu rakam tek başına bir şey ifade etmeyebilir.
Karşılaştırma açısından örneklersek, son yıllarda Türkiye’nin atak yaptığı sektörlerin başında
gelen savunma sanayinde faaliyet gösteren Aselsan’ın yıllık cirosu 2.3 milyar dolar
seviyelerinde.
Başta belirttiğim geçmişte yabancıların hedefinde olan Turkcell’in 2023 cirosu ise 3.3 milyar
dolar civarında.
Dünyaya örnek başarı hikayesi
Hepimizin malumu Getir, tüm dünyaya, teknolojiyi, müşteri odaklı hizmet anlayışını ve
yenilikçi iş modellerini bir araya getirerek nasıl hızla büyüyen bir şirket haline
gelinebileceğinin örneğini sundu.
Şirket, 2015 yılında orijinal bir fikir olarak çıktıktan sonra kısa sürede yabancıların da ilgi odağı
oldu.
Market ihtiyaçlarını dakikalar içinde kapıya teslim etme iş modeli -özellikle kimsenin sokağa
çıkamadığı pandemi zamanında- tüm dünyada çığ gibi büyüdü.
2021’de İngiltere ile başlayan yurtdışı yolculuğu da aynı yıl Almanya, Hollanda, Fransa,
İspanya, İtalya, Portekiz ve en nihayetinde ABD pazarlarına açılarak sürdü.
Kısa sürede 3 kıta ve 9 ülkede, pandemi gibi herkesin hayatını zora sokan bir süreçte binlerce
kişiye istihdam sağladı.
Yatırım iklimi ve zorluklar
Bu büyüme, Getir’in iş modelinin karşıladığı ihtiyacın yanında, dönemin yatırım ikliminden de
kaynaklandı.
Faizlerin düşük olduğu o dönemde girişim dünyası da rekor seviyede canlandı.
2022 yılında girişim sermayesi yatırımları, bir önceki seneye göre yüzde 103 artarak 694
milyar doları aştı.
Getir de çıktığı yatırım turlarında büyük ilgiyle karşılandı ve 2022 yılında değerlemede 10
milyar doları geçerek Avrupa’da sektörünün ilk decacorn’u olma başarısını gösterdi.
Bu dönemde yurt dışında şirket satın almaları da gerçekleştirdi.
Pandeminin bitişiyle küresel ekonomide sıra dışı koşullar yaşanmaya başlandı.
Enflasyon, jeopolitik riskler arttı.
Enflasyon hane halkı harcamalarını azaltırken, insanlar ucuz marketleri tercih etmeye başladı.
Asıl trend değişimi yatırım ortamında yaşandı.
Enflasyonla mücadele kapsamında başta gelişmiş ülke merkez bankaları olmak üzere tüm
dünyada faizler hızlı bir şekilde yükseldi.
Rusya-Ukrayna Savaşıyla jeopolitik risklerin artması, enerji fiyatlarının yükselmesi, Silikon
Vadisi Bankası’nın çöküşünün de etkisiyle bankalara yönelik endişelerin artması küresel
piyasalarda belirsizlik ortamı yarattı.
Yatırımcıların girişimlere karşı yatırım iştahı keskin düşüş gösterdi.
Getir, yurt dışında bu olumsuz ortamdan etkilenirken ayrıca bulunduğu ülkelerde kendi
sektörüne getirilen sınırlamalarla mücadele etmek zorunda kaldı.
Türkiye’ye odaklandı
Geçen nisan ayında da tüm yurt dışı pazarlardan çekilerek, gelirlerinin yüzde 93’ünün
kaynağı olan Türkiye’ye odaklanma kararı aldığını açıkladı.
Nazım Salur sosyal medya hesabı X’te “Bugün üzücü bir gün Getir için” cümlesiyle aldıkları
zor kararı duyurduğunda, girişim ekosisteminin önde gelen isimlerinden gelen yanıtlardaki
ortak his, Getir’in ortaya koyduğu vizyonun herkese ilham olduğu yönündeydi.
İşte böyle bir ortamda yabancılar Getir’deki planlarını devreye soktular ve yönetimini ele
geçirmeye çalıştılar.