Dolar $
32.6
%0.21 0.06
Euro €
34.8
%0.15 0.05
Sterlin £
40.55
%-0.13 -0.05
Çeyrek Altın
4080.2
%0.32 12.72
SON DAKİKA
İŞ DÜNYASI Cumartesi 11 Haziran 2022 02:18

TÜRKİYE'Yİ AR-GE VE 'ÜRETİM' ÜSSÜ YAPTI

Odaklanma stratejisiyle global liderliğe imza atan Yıldız Holding, üzerinde güneş batmayan dev bir Türk şirketi oldu. Büyüme projeksiyonunda Türkiye'yi üretim ve Ar-Ge üssü yaparak merkeze alan şirket McVitie's, Jaffa Cakes, Carr's ve JACOBs markalarıyla güçlü bir küresel performans sergiledi.

Türkiye'yi Ar-Ge ve 'üretim' üssü yaptı

Sedat YILMAZ

Yıldız Holding Türkiye’yi merkezine alarak dünyada istikrarlı operasyonel faaliyetleriyle global liderliğini devam ettiriyor. “Üzerinde güneş batmayan şirket” haline dönüşen Yıldız Holding, kârlı büyümesinde kendine has uyguladığı küresel ve odaklanma stratejileri önemli rol oynuyor.

Yıldız Holding Yönetim Kurulu Başkanı Ali Ülker, Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve CEO’su Mehmet Tütüncü, basın sohbet toplantısında şirketin stratejileri ve performansıyla ilgili bilgiler verdi.

Türkiye’yi merkeze alan şirketin satış ve ihracat gelirleriyle Türkiye’ye ekonomik anlamda önemli katkı sağlarken, global pazarda da daima liderliği hedeflediğini belirten Ali Ülker, “GODIVA ve Bscuits ile global oyunculuğa geçtik. GODIVA ve pladis ile globalde yeni coğrafyalara açılma hedefimiz var. Bugün 70 farklı pasaporta sahip yurtiçi ve yurt dışında yaklaşık 72 bin çalışanımızla ülkemizin önde gelen ve en çok tercih edilen işveren markalarından biriyiz” dedi.

Ali Ülker yurtdışı operasyonel faaliyetlerini değerlendirirken Birleşik Krallık, Fransa, ABD, İtalya, Nijerya, Mısır, Romanya, Suudi Arabistan, Hindistan, Brunei, Kazakistan ve Hollanda’daki tesislerde Türk Bayrağı ve Yıldız Holding logosunu taşıyan bayrakların dalgalandığını söyledi.

Üzerinde güneş batmayan şirket

2012 yılında global liderlik hedefiyle yola çıktıklarını ve dikey entegrasyon stratejisi izlediklerini belirten Ali Ülker, GODIVA ve Biscuits’in satın alınmasıyla hedefteki stratejilerin ete kemiğe bürünmeye başladığını söyledi. Dünyada büyüme projeksiyonlarını her zaman Türkiye’yi merkezde tutan bir anlayış ile devam ettirdiklerini dile getiren Ali Ülker, “Artık global sektörde bisküvide en üst sıralardayız. Yıldız Holding bu sayede gerek sektörünün lideri olan yabancı şirketlerle yaptığımız iş birlikleriyle gerekse yurt dışında stratejik satın almalarımızla global bir Türk şirketi haline geldi. Başka bir deyişle ‘Üstünde güneş batmayan’ dev global bir Türk şirketi haline dönüştü” dedi.

Gıda ve perakendeye sıkı sıkıya odaklandıklarını belirten Ali Ülker, “Bugün gıda ve perakende alanlarına odaklanan Yıldız Holding tüm dünyaya ürün ve hizmet sunuyor. Türkiye’yi merkeze alan Holdingimiz, satış ve ihracat gelirleriyle ülkemize ekonomik anlamda önemli katkı sağlarken, global pazarda da daima liderliği hedefliyor” diye konuştu.

Ana işlere kaynak sağlama

Bugün ana iş kollar olan gıda ve perakendeye odaklanarak daha yalın, kolay yönetilebilir bir yapıya geçtiklerini ve çalışmalarımızı bu sektörlere kanalize ettiklerini dile getiren Ali Ülker, odaklandıkları alanlarda kaynak oluşturmaya ve organik büyümeye devam ettiklerini vurguladı.

Bünyelerine kattıkları şirketleri sahip oldukları güçlü Ar-Ge, inovasyon, üretim ve dağıtım kapasite sayesinde geliştirdikleri ve kârlı yatırımlara dönüştürdüklerini belirten Ali Ülker, “Tecrübemizle büyüttüğümüz katma değerli işletmeleri, kârlılık seviyesi yüksek şirketler olarak satıyor ve ana işlerimize kaynak sağlıyoruz. Girişim sermayesi şirketimiz Gözde Girişim aracılığıyla da potansiyel gördüğümüz alanlara yatırım yapıyoruz. 2008 yılında satın aldığımız Godiva’nın faaliyet gösterdiği 100’den fazla pazarın 4’ünü ve Belçika’daki fabrikasını 2019 yılındaki satışımız, yine Godiva’nın yüksek potansiyele sahip diğer bölgelerinin de hızlı büyüyebilmesi için ideal bir çözüm oldu” bilgilerini verdi.

Gözde ve Propak Ambalaj gibi şirketlere yönelik çalışmalardan bahseden Ali Ülker, Gözde Girişim’in 2012 yılında satın aldığı Kümaş Manyezit’in holding bünyesinde bulunduğu süre içinde büyük değer kazandığını ve Türkiye ekonomisine önemli katkılar sağladığını, Şubat 2021’de de Kümaş’ın 340 milyon dolara Erdemir’e satışını gerçekleştirdiklerini hatırlattı.

Ali Ülker, 2018 yılında 47 milyon euroya satın aldıkları ve Gözde Girişim çatısı altında son yıllarda çok başarılı performans gösteren Propak Ambalaj’ı da Nisan 2021’de 120 milyon euroya sattıklarını kaydetti.

Kârlı büyümeyi sürdürüyoruz

Yıldız Holding’in odaklanma stratejisiyle kârlı büyümesini sürdürürken, güçlü finansal performansı ve istikrarla Türkiye ekonomisine katkı sağlamaya devam ettiğini hatırlatan Ali Ülker, “72 bin çalışanıyla cirosunu 100 milyar liraya çıkaran Yıldız Holding son beş yılda toplam 7 milyar lira yatırım yaptı. Türkiye’yi üretim ve Ar-Ge üssü yapan Yıldız Holding, 2022’de 2,5 milyar lira yurt içi yatırım hedefliyor. Yıldız Holding, 2022 yılı itibarıyla sendikasyon öncesi 6,5 milyar dolar olan borcunu 1,7 milyar dolara indirdi” dedi.

Bugün 70 farklı pasaporta sahip yurtiçi ve yurtdışında yaklaşık 72 bin çalışanla Türkiye’nin önde gelen ve en çok tercih edilen işveren markalarından biri olmayı sürdürdüklerini belirten Ali Ülker, “Yıldız Holding’in 2017 yılında Türkiye’de 39 bin 458 olan çalışan sayısı, 2022 yılında 61 bin 884 kişiye yükseldi. Bu rakam sadece Türkiye’de yüzde 57’ye varan istihdam artışı demek. Yurtdışı çalışan sayımız 15 bin kişi” diye konuştu.

Ali Ülker, 2017 yılında 42,3 milyar lira olan konsolide cirolarının iştirak satışları sonrası stratejik iş kollarına odaklanarak 2021 yılında yüzde 34 artışla 100 milyar liraya ulaştığını, bu cironun yüzde 40’ının yurtdışı kaynaklı gelirlerden oluştuğunu kaydetti.

Ali Ülker, “2017 yılında 1,649 milyon lira olan yurt içi ve yurt dışı toplam yatırımımız 2021 yılında 2,2 milyar liraya yükseldi. Son beş yılda (2017 – 2021) yurt içi ve yurt dışı toplam yatırımımız 7 milyar lira olarak gerçekleşti. Türkiye’deki şirketlerimiz için 2022 yılı bütçelenen yatırım tutarı (pladis Türkiye dahil) 2,5 milyar lira” bilgisini verdi.

5 yılda 3,6 milyar dolar ihracat

Yıldız Holding’in ihracattaki büyümesiyle ilgili konuşan Ali Ülker, son 5 yılda toplam 3,6 milyar dolar ihracat gerçekleştirdiklerini ve 2021 yılında bu ihracatın 678 milyon dolar olduğunu söyledi.

Yıldız Holding’in Ülker Bisküvi’yle Türkiye’yi üretim ve ihracat üssü haline getirdiğinin altını çizen Ali Ülker, “Ülker markalı ürünlerin yanı sıra GODIVA, McVitie’s, Flipz gibi global atıştırmalık markalarını Türkiye’de üretip dünyanın dört bir yanında tüketicilerle buluşturuyor. Pandeminin zorlu şartlarına rağmen 2021’de Ülker Bisküvi çatısı altında atıştırmalık alanında 291 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Bu rakamın, yaklaşık 100 milyon dolarlık kısmı sadece GODIVA, McVitie’s ve Flipz gibi global markaların ihracatından geldi. Atıştırmalık işinde aralarında Amerika, İngiltere, Çin, Kenya, Avustralya, Madagaskar, Hollanda, Gana’nın da bulunduğu 100’ün üzerinde ülkeye ihracat yapıyoruz” dedi.

Ankara, Gebze, Topkapı, Silivri ve Karaman’daki fabrikaların global markalı ürünlerinin yurtdışında Türk bayrağını dalgalandırdığını belirten Ali Ülker, “Silivri fabrikamızda Godiva markası altında Domes, çikolata kaplamalı bar, tablet çikolatalar, market serisi gibi geniş bir portföyde üretim yapılıyor. Karaman’daki fabrikada üretip İngiltere’ye gönderiyoruz.  Ürettiğimiz ürünler başta ABD, Japonya, Bileşik Arap Emirlikleri olmak üzere 27 ülkeye ihraç ediyoruz. Türkiye’de ürettiğimiz Godiva’lar dünya marketlerinde yerini alıyor” diye konuştu.

25’i yurtiçinde 46 fabrikası var

Yıldız Holding bünyesinde 25’i yurtiçinde olmak üzere toplam 46 fabrikasının olduğunu, yurtdışındaki 21 fabrikanın 12 farklı ülkede faaliyet gösterdiğini belirten Ali Ülker, Godiva ve pladis dahil Amerika’dan Çin’e dünyanın pek çok farklı bölgesinde bulunan 9 Ar-Ge merkezlerinde görev yapan mühendis ve uzmanların her yıl yüzlerce ürün ve proje geliştirdiğini bildirdi.

 Türkiye’de ise özellikle Kerevitaş, Besler ve Ülker Bisküvi gibi şirketlerin Ar-Ge çalışmalarına liderlik ettiğini bildiren Ali Ülker, “Türkiye’de Ar-Ge merkezlerinde geliştirilen ürünler tüm dünyadaki tüketicilerimizin beğenisine sunuluyor. Örneğin, tüketicilerin kısa sürede beğenisini kazanan McVitie’s Jaffa Jonut kek Türkiye’deki Ar-Ge merkezimizde geliştirildi” dedi.

Yıldız Holding için inovasyonun kritik bir konu olduğunu, marka ve şirketlerinin teknolojinin getirdiği her türlü yeniliğe açık olduğunu belirten Ali Ülker, “Yıldız Holding bu anlamda çok avantajlı, çünkü değişim, dönüşüm DNA’mızın bir parçası. Dijitalleşme teknolojik altyapıdan kurum kültürüne kadar her alanı etkileyen bir süreç. Holdingimizde dijitalleşme yolculuğumuzu sadece teknolojiyle sınırlamıyoruz. İnsanı merkeze alarak dijital bir kurum kültürü oluşturmak üzere çalışmalarımızı sürdürüyoruz.  Bu süreçte dijital ve katılımcı liderliği de teşvik ediyoruz. Örneğin Analitik Akademi programımızla çalışanlarımızın daha dijital bir dünyada yeni yetkinlikler kazanmalarına yardımcı oluyoruz. Veri bilimciler istihdam ediyoruz.  Kendi içimizde veri okur yazarlığını artırıyoruz” diye konuştu.

Otonom yönetim anlayışı

Altyapı yatırımlarını artırmayı önceliklendirdiklerini dile getiren Ali Ülker, dijitalleşmede yaptıkları yatırım ve yeniliklerle daha otonom bir yönetim anlayışı benimsediklerini kaydetti.

IoT ve Endüstri 4.0 başta olmak üzere teknolojiyi yakından takip ettiklerini ifade eden Ali Ülker, “Robotik süreç otomasyonunu ilk kullanan şirketlerden biriyiz. Şu anda 60’ın üzerinde ana iş sürecimizi robotlar yardımıyla yapıyoruz. Şirketlerimiz dijital birçok projeyi hayata geçiriyor. Bizim Toptan yapay zeka uygulamaları, Cepte ŞOK, Yıldız Tech bunlardan bazıları. Holdingimiz ve şirketlerimiz bünyesindeki dijital uygulamaların yazılım geliştirme yolculuklarına destek olmak ve yenilikçi çözümler üretmek amacıyla Yıldız Tech organizasyonumuzu bir süre önce hayata geçirdik. Stratejik olarak özellikle odaklandığımız teknolojiler; yapay zeka, e-commerce ve endüstri 4.0 alanlarında” bilgisini verdi.  

Kendileri için önemli olanın teknolojiyle bir değer üretmek olduğunun altını çizen Ali Ülker, işe yarayacak use caselere odaklandıklarını, en son Jobtech adıyla yeni mezun işe alım programını metaverse üzerinden geliştirerek çalışan deneyimi, maliyet optimizasyonu gibi alanlarda değer oluşturduklarını belirtti.

Kapsayıcılık bir zenginlik

Yıldız Tech oluşumu ile Türkiye’nin ihtiyacı olan kaynakları yetiştirip, çözümleri ürünleştirerek hem Türkiye’ye ekosistemine değer katmak hem de yurt dışında ihracat yaparak ekonomik değer oluşturmayı hedeflediklerini belirten Ali Ülker, start-uplara da destekler verdiklerini dile getirdi.

İnkübasyon ve gıda girişimleri hızlandırma programları çerçevesinde Yıldız Holding şirketlerine stratejik olarak uygun ve katma değer oluşturacak alanlara odaklandıklarını belirten Ali Ülker, gıda, pazarlama, perakende, tedarik zinciri ve müşteri deneyimi gibi başlıklarda, örneğin ‘istegelsin’ gibi yatırımlar yaptıklarının bilgisini verdi.

Halka açık şirketleri; ŞOK Marketler, Ülker Bisküvi, Bizim Toptan, Penta Teknoloji, Kerevitaş, Gözde Girişim, Makine Takım, Ufuk Yatırım olarak sıralayan Ali Ülker, şirketin global değerlerini de şöyle anlattı:

“Sürdürülebilirlik, Yıldız Holding’in global değerlerinin bir parçası. ‘İsrafsız şirket’ modelimizle sürdürülebilirlik odaklı çalışmalarımıza devam ediyoruz. Sürdürülebilirliği sadece çevresel bir konu olarak görmüyor, konuya bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşıyoruz. Dünyayı iyileştirmeyi, paydaşlarımızı güçlendirmeyi, amaç odaklı ürün ve iş modelleriyle geleceğe ilham olmayı amaçlıyoruz. Müşterilerimize ve tüketicilerimize hizmet etmek için varız. Toplumun takdirini kazanmış, yüksek performanslı, lider bir kuruluşuz. Kapsayıcılık ve kültürel farklılıklar bizim için zenginlik. Etik ve şeffaflık temel ilkelerimiz. İşte bu değerlerimiz tüm faaliyetlerimize yön veriyor.”


ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR