TÜRKİYE BÖLGESEL LOJİSTİKTE ANA AKTÖR
Türkiye, lojistik kapasitesi ve altyapı gücüyle Üç Deniz Girişimi'nin stratejik ortağı olarak bölgesel bağlantısallığa katkı sunacak. Ulaştırma Bakanı Uraloğlu, "Kıtaların kesişim noktasında lojistik bir güç olarak bölgesel kalkınmaya hazırız" dedi

Türkiye, Orta ve Doğu Avrupa’da ulaştırma, enerji ve dijitalleşme altyapılarını güçlendirmeyi hedefleyen Üç Deniz Girişimi’ne stratejik ortak olarak katıldı. Polonya’nın başkenti Varşova’da düzenlenen 10. Üç Deniz Girişimi Zirvesi’nde Türkiye’yi temsilen konuşan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Türkiye’nin bu ortaklıkla Avrupa-Asya-Afrika hattındaki jeostratejik konumunu lojistik üstünlüğe çevirdiğini vurguladı.
Uraloğlu, “Dünyanın bölgesel iş birliklerine yöneldiği bu dönemde Türkiye, hem kıtaları hem de enerji ve ticaret koridorlarını birbirine bağlayan altyapısı ile Üç Deniz Girişimi’ne katma değer sağlayacaktır. Orta Koridor ve Kalkınma Yolu projeleriyle Avrupa’nın küresel pazarlara erişiminde kritik bir rol üstleniyoruz,” dedi.
Üç Deniz Girişimi, Baltık, Adriyatik ve Karadeniz arasında kalan ülkeleri, kuzey-güney ekseninde enerji, ulaştırma ve dijital altyapı projeleriyle birbirine entegre etmeyi hedefliyor. Türkiye, girişimin öncelikli projelerinden olan Via Carpatia otoyol hattının Selanik-İstanbul uzantısında yer alıyor.
Uraloğlu, konuşmasında Türkiye'nin fiziki altyapı kapasitesinin Avrupa ile entegrasyonda belirleyici olduğunun altını çizerek, İstanbul Boğazı üzerinden biri Avrasya Tüneli ve üçü köprü olmak üzere 4, 1915 Çanakkale Köprüsü ile birlikte toplam 5 kara yolu geçişi bulunduğunu hatırlattı. Marmaray ile raylı sistemin kesintisiz çalıştığını belirten Uraloğlu, üçüncü köprünün demir yolu taşımacılığı için yeniden yapılandırılacağını ve yaklaşık 5 milyar dolarlık yatırım planlandığını açıkladı.
Bakan Uraloğlu, Bulgaristan ile demir yolu geçiş kapasitesini artırmak amacıyla yeni bir sınır kapısı için mutabakat zaptı imzaladıklarını söyledi. “Kıtaların kesişiminde yer alan Türkiye, genişleyen otoyol ve hızlı tren ağıyla Avrupa'nın lojistik omurgasıdır. Bu konumumuzu, Avrupa'nın altyapı hedefleriyle uyumlu akıllı ulaşım, yeşil lojistik ve dijitalleşme stratejilerimizle daha da güçlendiriyoruz,” diye konuştu.
OECD tarafından başlatılan Mavi Nokta Ağı girişiminde sertifika alan ilk projenin Avrasya Tüneli olduğunu belirten Uraloğlu, Türkiye’nin kamu-özel iş birliğiyle gerçekleştirdiği büyük altyapı projeleriyle Üç Deniz Girişimi Yatırım Fonu’nun potansiyelini büyütmeye hazır olduğunu kaydetti.
Uraloğlu, Türkiye’nin Avrupa’nın enerji arz güvenliğinde üstlendiği role dikkat çekerek, “Güçlü enerji altyapımız ve temiz enerji potansiyelimizle yalnızca kendi güvenliğimizi değil, bölgeyi de destekliyoruz,” dedi. Türkiye'nin dijital altyapı yatırımları ve 5G geçiş stratejileriyle de Üç Deniz Girişimi’nin dijital entegrasyon hedeflerine katkı sağlayacağını ifade etti.
Üç Deniz Girişimi'nin enerji, ulaştırma ve iletişim projelerinde toplam 550 milyar avroluk bir altyapı yatırım ihtiyacı olduğu tahmin ediliyor. Türkiye'nin bu projelere lojistik merkez ve geçiş noktası olarak katılımı, Karadeniz havzasının güvenliği ve ekonomik canlılığı açısından da stratejik bir kazanım olarak değerlendiriliyor.
ABD, Almanya ve Japonya'nın da stratejik ortakları arasında bulunduğu girişime Türkiye ile birlikte İspanya da yeni ortak olarak katıldı. Türkiye’nin stratejik ortaklık başvurusu, girişimin 10. yılında oybirliğiyle kabul edildi.