Dolar $
34.07
%-0.02 -0
Euro €
37.72
%0.12 0.04
Sterlin £
44.73
%-0.08 -0.03
Çeyrek Altın
4473.81
%-0.17 -7.37
SON DAKİKA
Perakende Cumartesi 04 Mart 2023 02:50

TÜKETİCİLER 5 KATEGORİDE ELE ALINIYOR

Ernst & Young (EY), Geleceğin Tüketici Endeksi araştırmalarının 11'incisini yayınladı. Düzenli göstergelerin yanı sıra hangi değişikliklerin geçici, hangilerinin ise temel nitelikte olabileceğine ilişkin bir perspektif sunan araştırma, Covid-19 tehdidinin geride kaldığının düşünüldüğü bir dönemde, başa çıkılması gereken birçok farklı endişenin ortaya çıktığına dikkati çekiyor.

Tüketiciler 5 kategoride ele alınıyor

Yeni tüketici tercihleri ile değişen tutum ve alışkanlıkları detaylı analiz eden EY Geleceğin Tüketicisi Endeksi araştırması, düzenli göstergelerin yanı sıra hangi değişikliklerin geçici, hangilerinin ise temel nitelikte olabileceğine ilişkin bir perspektif sunuyor. Tüketici tercih ve davranışlarındaki değişimi mercek altına alan Geleceğin Tüketici Endeksi, 27 ülkeden 21 bin tüketici ile yapılan anket çalışmalarına dayanıyor.

EY Geleceğin Tüketici Endeksi, değişen tutum, tercih ve alışkanlıkların yarattığı fırsat ve zorlukların öngörülebilmesini kolaylaştırmak için tüketicileri 5 kategoride ele alıyor. Bu kategoriler arasında şunlar yer alıyor.

Tüketiciler sürdürülebilir seçimlere yöneliyor

 “Önce uygun maliyet” diyen tüketiciler; bu tüketiciler için tutumluluk bir yaşam biçimi. Bu tüketiciler, fiyat ve maliyetlere güçlü bir şekilde odaklanıyor. Birçoğu, yaşadıkları ülkenin ekonomik görünümü ve kişisel mali durumlarının geleceği konusunda karamsar ve yaklaşık yüzde 40’ı hayatlarının 3 yıl içinde daha olumsuza doğru bir seyir izleyeceğini düşünüyor. Harcamalarını temel ürünlere odaklayan ve moda trendlerini takip etme ihtiyacı hissetmeyen (yüzde 76) bu grupta, gelecek yıl tatil yapmayı planlayanlar küçük bir azınlık durumunda.

‘Önce gezegen’ diyen tüketiciler, bu tüketiciler, daha iyi bir gelecek için sürdürülebilir seçimlere yöneliyor. ‘Önce gezegen’ diyen tüketiciler de diğer gruplar kadar olmasa da enflasyon konusunda endişeli ancak bu grubu sürdürülebilirlik tanımlıyor. Daha az finansal kaygı içerisindeler ve harcamalarını kısma olasılıkları daha düşük. Sürdürülebilirlik, günlük hayatlarında benimsedikleri bir yaşam biçimi. Bu gruptaki tüketiciler daha sürdürülebilir olmak için alışkanlıklarının çoğunu değiştiriyorlar.

‘Önce deneyim’ diyen tüketiciler, bu tüketiciler, hayatı yarın için değil, bugün için yaşıyor. Ortalamanın üzerinde bir gelire ve eğitime sahip olan ‘önce deneyim’ tüketici grubu, harcamalarını diğerleri kadar kısma ihtiyacı hissetmiyor. Yaklaşık 3’te 1’i, ev dışı eğlence etkinliklerine veya tatillere daha fazla harcama yapma eğiliminde. Neredeyse yarısı gelecek 6 ay içinde bir tatil rezervasyonu yapmış durumda ve yüzde 48’i tatil için geçmişe göre daha fazla para harcamayı planlıyor. Bu gruptaki tüketiciler dışarı çıkıp deneyimlerin tadını çıkarmak için can atıyorlar ve yüzde 63’ü pandemi döneminde kaçırdıklarını düşündükleri şeyleri yakalamak istiyor.

‘Önce sağlık’ diyen tüketiciler, önceliği sağlık olan bu gruptaki tüketiciler, fiziksel ve zihinsel sağlıklarına öncelik veriyor. İklim değişikliği ile mücadeleyle birlikte sağlık ve refahın toplumun en önemli konuları olduğunu düşünüyorlar. ‘Önce sağlık’ diyen tüketicilerin yüzde 54’ü, gelecek yıllarda satın alma davranışlarını yönlendiren temel bir faktör olarak sağlık ve zindeliğe öncelik vermeyi planlıyor. ‘Önce sağlık’ grubu, maliyet baskısı sorunlarının daha uzun vadeye yayılacağını düşünüyor. Bundan dolayı, temel nitelikte olmayan ürünlere, özellikle de daha az sağlıklı ürünlere yönelik harcamalarını önemli ölçüde kısıyorlar.

‘Önce toplum’ diyen tüketiciler, önceliği toplumun faydasına veren bu gruptaki tüketiciler, aynı zamanda artan yaşam maliyetleri konusunda en az endişe duyanlar. Yine de alışkanlıklarını değiştiriyor ve maliyetleri azaltmak için daha ucuz markalara yöneliyor ya da yalnızca temel ihtiyaçları satın alma yoluna gidiyorlar. Tanımlayıcı öncelikleri toplum faydası olan bu gruptaki tüketiciler, sağlıklı bir toplumun sağlıklı bir gezegenle mümkün olduğunun da farkındalar. Üretimi etik değerler gözetilerek gerçekleştirilmiş ürünlere büyük ilgi gösteren bu grubun yüzde 56’sı, sürdürülebilir ürünler için daha fazla para ödemeye de hazırlar.