TİCARİ SORUNLAR ÇÖZÜLMELİ
Hafif ticari araç kiralamada sıkıntıların olduğu söyleyen TOKKDER Başkanı Ekici, "Ulaştırma Bakanlığı'nı ziyaret edip küçük pürüzleri halledeceğiz. Sorunlar aşılırsa pazar da büyür ticari araç kiralamaları da artar" dedi.
Türkiye otomotiv pazarı gibi kiralama sektöründe de sektör iyileşme sürecine girdi. Kriz öncesi rakamları yakalayan pazarın gelecek yıl yüzde 6-7 büyümesini beklediklerini söyleyen Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Başkanı İnan Ekici, hafif ticari araç kiralamada sorunların aşılmasıyla büyüme hedefinin yüzde 15’lere çıkacağını kaydetti.
Araç yenileme yaşı uzadı
TOKKDER’in raporuna göre, Türkiye’de gerçekleşen yeni otomobil satışları 2018 yılının aynı dönemine göre yüzde 37 azalırken, operasyonel araç kiralama sektörü 9 ayda Türkiye’de satılan yeni araçların yüzde 10,9’u olan 24 bin 900 adet yeni aracı filosuna kattı. Bu dönemde, 2.9 milyar liralık yeni araç yatırımı yapan sektörün aktif büyüklüğü ise 28 milyar 530 milyon lirayı aştı. Geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 17,3 küçülürken 2018 yılı sonuna göre ise yüzde 12,3 daralan operasyonel kiralama sektörünün, filosundaki araç sayısı ise toplamda 284 bin adet oldu. Pazarı değerlendiren Ekici, “Geçen yıl yaşanan devalüasyonla beraber faizler ciddi oranda yükseldi. Faiz oranı geçen sene ortalama yüzde 25 civarındaydı. Bu sene başında yüzde 20’lerle başladı. Geldiğimiz noktada aşağı yönlü seyir oranları kriz öncesine getirdi ve kiralama fiyatları buna paralel aşağıya geldi. Yani faizler düşüyor ve düştükçe sektöre olumlu yansımayı sürdürüyor” dedi. “Bazı şirketlere ticari araç kiralama yapmak şu an için mümkün” diyen Ekici, şu bilgileri verdi: “Ancak, bazı alt uygulamalarda sıkıntılar var. Biz de bu sıkıntıların giderilip ticari araç kiralamanın önünü açmak için çalışmalarıma devam ediyoruz. Tabii ticari araç kiralamanın belli ölçüde mümkün hale gelmesinin sektördeki daralmanın olduğu döneme denk gelmesi de negatif oldu. Şu anda yollarda 6-7 yıllık ticari araçlar var. Bu alandaki çalışmalarımızı sürdürüyor ve bu konuya çok önem veriyoruz. Türkiye bir ticari araç üretim üssü. Ülkemizde kiralamanın önünü açmak, ülke ekonomimize katkılar sağlar. Tabii, faizlerin düşmesinin ardından ticari araç kiralamaları da artacaktır. Bu durum doğal olarak pazarı da büyütür.”
Asıl sorun yüzde 70’te
Vergi kanununda düzenlemeler içeren kanun teklifine ilişkin konuşan Ekici, kiralama sektörünün 5 bin 500 liralık limitle daralmayacağını aktardı. Düzenlemenin az da olsa avantajlı olacağını açıklayan Ekici, “Asıl önemli konu araç işletme giderlerinin sadece yüzde 70’ine kadarının gider yazılabilecek olması. Kanun teklifine göre, şirketler kiralama veya satın alma yoluyla edindikleri binek otomobillerin işletme giderlerinin yalnızca yüzde 70’e kadar olan kısmını vergi matrahından indirebilecek, kalan yüzde 30’luk kısım ise şirketler için ekstra bir yük olacak. Şirketler, satın alarak edindikleri araçların kiralamadan farklı olarak, bakım, sigorta, lastik vb. giderlerinin yalnızca yüzde 70’ini gösterebileceğinden, kiralamanın önemi artacak ve kiralama daha fazla tercih edilebilecektir” dedi.
ÖTV kaybı 1 milyarı bulur
Yeni kanunla kiralamaya olan talebin artabileceğine işaret eden Ekici, “Buna rağmen şirketlerin, toplamda oluşacak ek yük nedeniyle kullandıkları otomobillerde tasarrufa yönelebilecek, bu durumda toplam şirket araç parkı küçülecek, yeni otomobil satışları azalacak, sonuç olarak otomotiv pazarı daralacaktır. Kanunla satışlar 140 binden 100 bine düşer. Bu 40 bin aracın ÖTV’si 1 milyar lira demek” dedi.