Yetenek açığı, iş dünyasının öncelikli gündem maddelerinden biri. ManpowerGroup’un ‘2024
Türkiye Yetenek Açığı’ raporuna göre şirketlerin yüzde 76’sı ihtiyaç duydukları yetenekleri
bulmakta zorlanıyor. Bu oranın 2014 yılında yüzde 63 seviyesinde olması ise yetenek açığının
giderek arttığını gösteriyor. Bu durum şirketleri geleneksel yöntemlerin ötesine geçmeye
yöneltirken bulunan çözümlerden biri de teknolojinin içine doğan genç yeteneklere sosyal
medya kanalları üzerinden ulaşmak. Öyle ki şirketler artık kariyer siteleri ve LinkedIn gibi sosyal
iş ağlarının yanı sıra TikTok, Instagram gibi sosyal medya platformlarından hatta gayrimenkul,
araç alım-satım sitelerinden dahi iş ilanları paylaşıyor. İş arayanlar da sosyal medyada
oluşturulan etiketleri (hashtag) takip ederek iş ilanlarına ulaşıyor. 23 ülkedeki 2 binden fazla
şirkete hizmet veren insan kaynakları ve personel yönetim platformu Kolay İK’nın CEO’su Çağlar
Yalı, yetenek açığının nedenleri ve iş ilanlarındaki sosyal medya etkisi hakkında bilgi verdi.
“Yapay zeka ve değişen ekosistem yetenek açığını artırdı”
Yetenek açığında özellikle son 10 yılda yaşanan artışa dikkat çeken Yalı, “İş dünyasında giderek
daha büyük bir sorun hatta bir kriz haline dönüşen bu konunun temelinde birkaç önemli faktör
bulunuyor. Öncelikle teknolojinin hızla ilerlemesi, iş gücü piyasasının dinamiklerini köklü bir
şekilde değiştirdi. Bu süreçte geleneksel iş modelleri yetersiz kalırken şirketler de dijital
becerilere sahip adayları bulmakta zorluk çekmeye başladı. Özellikle pandemi ve yapay zekanın
yükselişi ile birlikte iş dünyasında çalışma modellerinin ve beklentilerin hızla değişmesi ise
sorunu daha da derinleştirdi. ManpowerGroup’un araştırmasına göre yetenek açığının 2014-
2024 yılları arasında yüzde 83 ile en üst seviyeye çıktığı yılın 2021 olması da bunun bir göstergesi. Diğer taraftan önceki kuşakların bilgi paylaşımının eksik kalması ve demografik
değişimler de bu sorunu tetikleyen diğer faktörler arasında yer alıyor. Bununla birlikte
ülkemizde girişimcilik ekosisteminin büyümesiyle birlikte yeteneklerin kendi şirketlerini kurması
veya yurt dışına yerleşmesi de bu açığın artmasına etki eden faktörlerden biri oldu. Tüm
bunların neticesinde şirketler yeteneklere ulaşmak için işe alım kanallarını genişletmeye başladı.
Bu yeni kanallardan biri de sosyal medya oldu” dedi.
16-35 yaş arası günde 7 saatten fazla internet kullanıyor
Gençlerin günün önemli bir bölümünde internet kullandığını ve bu kullanımda sosyal medyanın
önemli bir yer tuttuğunu ifade eden Yalı şöyle devam etti; “‘We Are Social Dijital 2024’ raporuna
göre Türkiye’deki internet kullanımı 16-35 yaş arasında 7 saatin üzerine çıkıyor. İnternette
geçirilen zamanın 2 saat 44 dakikası ise sosyal medyaya ayrılıyor. Gençlerin sosyal medyada
aktif olması, şirketlerin bu mecralarda etkili stratejilerle yer almasını da adeta zorunlu kılıyor.
Sosyal medya, yetenek havuzunu genişletmek ve doğru yeteneklere ulaşmak için önemli bir
alan. Bu haliyle de iş dünyasında yeni bir dönemin kapılarını aralıyor.”
Sahte ilanlara dikkat
Sosyal medyanın iş arama ve işe alım süreçlerindeki rolü artarken sahte iş ilanlarına karşı
dikkatli olunması gerektiğini vurgulayan Yalı, “İş arayanların kimlik bilgilerini paylaşmadan önce
ilanların güvenilirliğini mutlaka doğrulaması gerekiyor. Kurumsal e-posta adresleri ve video
konferans görüşmeleri gibi güvenli iletişim kanallarını kullanmak, sahte ilanların tuzağına
düşmemek adına kritik öneme sahip. Bu önlemler, kimlik hırsızlığı ve dolandırıcılık risklerini
minimize edecektir” diye konuştu. Yalı ayrıca iş başvuru süreçlerinde aday takip sistemi (ATS)
kullanan firmaların, adayların kişisel verilerinin güvenliği ve gizliliğini yasalara uygun şekilde
sağladığına dikkat çekti.