SON DAKİKA
Sanayi Cuma 04 Ekim 2024 02:34

SANAYİCİ İLE ÇİFTÇİ BİR ARAYA GETİRİLMELİ

stanbul Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kalsın, tarımda üretim modellerinde kurumsallaşmanın önemine değinerek, "Devletin geliştirdiği kooperatifleşme modelini özel sektör sırtlanmalı. Sanayici ile çiftçiyi bir araya getiren oluşumlara ihtiyacımız var" dedi. Bunu kısaltıp vermek daha doğru olur" dedi

Sanayici ile çiftçi bir araya getirilmeli

Mustafa DENİZ

Lojistikten teknolojiye tarımdan gayrimenkule kadar çok sayıda sektörde faaliyet gösteren İstanbul Holding, tarım sektöründeki yüzü Big Tarım ile Türkiye’de tarımsal kalkınmayı desteklemeye yönelik kapsamlı bir girişim başlattı. Sürdürülebilir tarım uygulamalarını genişleterek su kaynaklarının etkin yönetimi ve karbon emisyonlarının azaltılmasına yönelik projeler geliştirdiklerini kaydeden İstanbul Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kalsın, “Türk tarımını dünyaya duyurmak ve kalıcı bir süreklilik sağlamak adına attığımız adımlara sözleşmeli tarım modelimizi de ekledik. Bu model ile yerli üreticimizi dünya ile rekabete hazırlayacağız. Ağaç sayımızı hızla artırarak ülkemizin badem üretiminde hakkettiği rakamlarına ulaşmasına katkı sağlayacağız” dedi.

ciftci

10 yıl gibi kısa bir sürede Türkiye tarımda kendi kendine yetebilir hale dönecektir

Tarımda üretim modellerinde kurumsallaşmanın önemine değinen Murat Kalsın, “Tarımda her şeyi devlete bırakmışız. Devletin geliştirdiği kooperatifleşme modelini özel sektör sırtlanmalı. Sanayici ile çiftçiyi bir araya getiren oluşumlara ihtiyacımız var. Tüm işletmelerin bir arada hareket etmesiyle 10 yıl gibi kısa bir sürede Türkiye tarımda kendi kendine yetebilir hale dönecektir. İstanbul Holding iştiraki olan Big Tarım'ın üretim modeliyle fark ortaya koyacağını söyleyen Kalsın "Badem çok verimli bir ağaç. 1 ağaçtan 10 kg ürün alıyorsunuz. Ancak bizim modelimizde bademin yetiştirilmesi en son aşama. Öncesinde tarımda özel sektörün kurumsal sürdürülebilirliğini sağlamamız gerekiyor. Ekip, yönetim, sermaye şart. Ondan sonra geriye markalaşma kalıyor. Global marka olmak istiyorsak markalaşmaya, pazarlamaya yatırım yapmak gerekiyor" dedi.

Uşak’ta en yeni teknolojilere sahip tesis kuracak

Uşak’ta 2 milyon metrekare alan üzerinde yer alan 85 bin ağacı ile sürdürülebilir badem üretimi gerçekleştiren Big Tarım, yapay zekâ destekli sensör teknolojileri ve bilimsel yöntemleri kullanarak, tarımda su, enerji ve gübre tasarrufu ile verim artışı elde etmeyi başardı. Yine Uşak’ta 5 milyon dolarlık yatırımla en yeni teknolojilere sahip kırma, işleme ve paketleme tesisi kurmaya hazırlanan şirket, Türk tarımına sürdürülebilir bir değer kazandırmak hedefiyle de Ar-Ge çalışmalarını hızlandırdı. 2025’te faaliyete geçecek yeni tesisiyle badem yağı, badem sütü, badem unu üretimine de başlamaya hazırlanan şirket, badem üretiminde dünya çapında bir marka olmak hedefiyle sürdürülebilir üretim ile yerli üreticiyi desteklemeye yönelik kapsamlı bir girişim başlattı.

Tarımsal kalkınmaya topyekûn destek

Türkiye’nin tarımsal üretimde yeniden kendi kendine yeten bir ülke konumuna erişebilmesi için üreticilerin desteklendiği, sürdürülebilir yöntemler ve global pazarlama stratejileriyle şekillenen kapsamlı bir yol haritası belirlediklerine dikkat çeken Murat Kalsın, konuya ilişkin şu bilgileri verdi: “Topraktan sahaya uzanan değer zincirimizde sürdürülebilirliği merkeze alarak geliştirdiğimiz sözleşmeli tarım modeli ile üreticileri doğa dostu üretim yöntemleriyle tanıştırıyoruz.  Çevresel etkileri en aza indirmek amacıyla su kaynaklarının etkin yönetimini sağlıyor, karbonsuz tarım ve biyo çeşitliliğin desteklenmesini sağlayan yenilikçi ve çevre dostu yöntemleri kullanıyoruz. Yenilenebilir enerji kullanımı ile karbon ayak izimizi azaltıyoruz. Yapay zekâ ve ileri teknoloji kullanarak verimliliği artırıyoruz. Bu sayede 1 ağaçtan aldığımız verimi 10 kilograma çıkardık. Çevresel sürdürülebilirlik, su kaynaklarının korunması ve karbon emisyonlarının azaltılması ile yerel toplulukların yaşam kalitesini artırmaya yönelik projelerimizle de tarımsal kalkınmayı topyekûn destekliyoruz.”

Sürdürülebilirlik ve yenilikçilikte dünya lideri olma hedefi

Dünya tarım üretiminde sürdürülebilirlik ve yenilikçilikte lider bir marka olma hedefiyle kaynakların verimli kullanımına yönelik projeler geliştirdiklerine değinen Murat Kalsın, “Big Tarım’ın 10 yıllık akademik bilgi birikimi ve saha tecrübesiyle kaynakların verimli kullanılmasına odaklanıyoruz. Basınç ayarlı damla sulama sistemimiz de bunlardan biri. 5 kuyumuzdan çıkan su kaynağını, iki adet 25 bin ton kapasiteye sahip sulama havuzumuzda dinlendirerek gübreyle birlikte kullanıyoruz. Böylece üretimde kalite standartlarının artırılmasına ve ürünlerin çeşitlendirilmesine katma değer sağlıyoruz. Teknolojik gücümüzle üretimimizi dünya standartlarına ulaştırırken, geliştirdiğimiz ihracat yöntemleri ile de global pazarlama faaliyetlerimizi güçlendiriyoruz” diye belirtti.

Tıptan gıdaya kozmetiğe kadar çok sayıda alanda yerini alıyor

Bademin tıptan gıda ve kozmetiğe kadar oldukça geniş bir alanda kullanılan stratejik bir ürün olduğunu söyleyen Murat Kalsın, “Yıllık 170 bin ton badem üretimiyle dünyada 6. sırada yer alan Türkiye, ürettiği bademin yüzde 80’ini ihraç ediyor. Amerika ise yıllık 1,5 milyon üretimiyle dünya lideri konumunda bulunuyor. Üretim kalitesini artırmaya yönelik sürdürülebilir projeler ile dünyadaki konumumuzu daha yukarılara taşıyabiliriz” dedi.

“Badem milli üretim değerlerimizden biri olarak ele alınmalı”

Türkiye’deki badem ağaçlarının oldukça yaygın bir dağılım gösterdiğine dikkat çeken İstanbul Holding Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kalsın, “Ülkemizdeki badem ağaçları Anadolu’nun neredeyse tamamının doğal bitki örtüsünü oluşturuyor. Yağından, kırığına kadar her hali ile ekonomik katma değer sağlayan bademin milli üretim değerlerimizden biri olarak tanınırlığını artırmaya yönelik programlar ile Türkiye’nin bu alandaki konumunu pekiştirebiliriz. Big Tarım olarak tarımsal kalkınmaya yönelik kapsamlı faaliyetlerimizle bu konuda üzerimize düşeni yapmayı sürdüreceğiz” diye ekledi.