PERAKENDE SEKTÖRÜNDE ÇALIŞAN AYIRIMCILIĞI SÜRÜYOR
Çalışan ayrımcılığı, 2024'te bildirilen şikayetlerde yüzde 31,6'ya yükselirken, perakende sektörü en fazla bildirimi yapan alan oldu. SpeakHub'ın Kurumsal Etik Trendleri Raporu, iş dünyasındaki bu sorunun ciddiyetine dikkat çekiyor
2009 yılından bu yana etik ilke ve değerlerin korunması için kurumsal danışmanlık ve eğitim hizmetleri sunan SpeakHub, 2024 yılı 3. çeyrek Kurumsal Etik Trendleri Raporu’nu yayınladı. Rapor, yıl boyunca perakende, üretim, hızlı tüketim ve hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren kurumların paydaşları tarafından iletilen bildirimlerin analizine dayanıyor.
SpeakHub, iş etiğine aykırı bildirimleri tarafsız bir şekilde değerlendirerek hazırladığı raporda, 2023 yılında alınan ayrımcılık konulu bildirim oranının yüzde 16.9’dan 2024’te yüzde 31.6’ya yükseldiğini belirtiyor. Ayrıca, çalışma saatleri ve izin haklarıyla ilgili haksız uygulamalar, yüzde 19,4 oranıyla en çok bildirilen ikinci konu olarak öne çıkıyor. Çalışan kaynaklı hırsızlık ve dolandırıcılık ise yüzde 17,1 ile raporda dikkat çeken bir diğer başlık.
Sektörel dağılıma bakıldığında, perakende sektörü en fazla bildirim yapan alan olarak öne çıkıyor; bildirilen oran yüzde 49,1. Bunu yüzde 19 ile grup şirketleri izlerken, hızlı tüketim sektörü yüzde 13,2 ile en az bildirimi gerçekleştiren alan oldu. Grup şirketlerindeki bildirimin, geçen yıla göre yüzde 14 artması ise dikkat çekici bir gelişme.
2024 yılı üçüncü çeyrek itibarıyla en çok kullanılan iletişim kanalı, yüzde 42,01 ile telefon oldu. Web üzerinden yapılan bildirimler ise yüzde 41,74 oranıyla ikinci sırada yer alırken, e-posta bildirimleri yüzde 17,6 ile üçüncü sırada bulunuyor. Ayrıca, bu yılın ilk üç çeyreğinde bildirimi yapan çalışanların yüzde 46,8’i kimlik bilgilerini açıkça paylaşırken, yüzde 53,52’si anonim kalmayı tercih etti.
SpeakHub Satış ve Müşteri Yönetimi Müdürü Begüm Akçal, raporla ilgili yaptığı açıklamada, işyerinde ayrımcılığın öncelikli bir hedef haline getirilmesi gerektiğini vurguladı. Çalışanların işyerinde nezaketsizlik ve kötü muamele gibi konuların nasıl ele alındığını dikkatle izlediğini belirten Akçal, bu sorunların çözümünün etik süreçlerin doğru yapılandırılmasında yattığını ifade etti.