Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği (OSS), otomotiv satış sonrası
pazarı özelinde 2024 yılının ikinci çeyreğini, üyelerinin katılımıyla düzenlediği bir
anket çalışmasıyla değerlendirdi. OSS Derneğinin 2024 Yılı İlk Çeyrek Sektörel
Değerlendirme Anketi’ne göre; otomotiv satış sonrası pazarı 2024’ün ikinci
çeyreğinde durgun bir seyir izledi. Ankete göre; 2024’ün ikinci çeyreğinde, 2023
yılının ikinci çeyreğine göre yurt içi satışlar dolar bazında ortalama yüzde 2,67
geriledi. Bu dönemde dağıtıcı üyelerin satışlarında dolar bazında yüzde 3,11 artış
görülürken, üretici üyelerde dolar bazında yüzde 11,96 seviyesinde düşüş yaşandı.
Üçüncü çeyrekte satışlarda dolar bazında yüzde 2,5 artış bekleniyor!
Ankette, 2024 yılının üçüncü çeyreğiyle ilgili beklentilere de yer verildi. Buna göre
sektörde 2024 yılının üçüncü çeyreğinde yurt içi satışlarda dolar bazında ortalama
yüzde 2,5 oranında artış beklendiği gözlemlendi. 2024’ün ilk çeyreğinde yüzde 47,7
olan tahsilat süreçlerinin 2024’ün ikinci çeyreğinde yüzde 40,9 seviyesinde
gerçekleştiğini ifade eden OSS Derneği üyelerinden yüzde 8,3’ü tahsilat sürecinin
daha iyi hale geldiğini, yüzde 45’i ise daha kötüye gittiğini belirtti.
Üretici istihdam gücünü korudu!
Ankete katılan üyelerin yüzde 31,7’si 2024 yılının ilk çeyreğine göre istihdamını
artırdı. Üyelerin yüzde 48,3’ü söz konusu dönemde istihdamını korudu. 2024’ün ilk
çeyreğine kıyasla istihdamının azaldığını belirten üye oranı ise yüzde 20 seviyesinde
kaldı. Üretici ve dağıtıcı üyelerin istihdamları birbirine yakın seyretti.
Maliyetlerdeki artış açık ara en büyük problem!
Anketin en dikkat çekici bölümlerinden birini de sektördeki problemler oluşturdu.
Üyelerin, 2024’ün ikinci çeyreğinde gözlemlediği problemlerin başında yüzde 78,3 ile
“Maliyetlerdeki aşırı artış” gelirken, “Nakit akışında yaşanan problemler” yüzde 61,7
ile ikinci sırada yer aldı. Üyelerin yüzde 48,3’ü “İş ve ciro kaybı”, yüzde 40’ı ise
“kargo maliyeti ile teslimat problemleri” ve “istihdamda yaşanan problemler”i sektör
için en büyük dördüncü sıkıntı olarak nitelendirdi. Ankete katılanların yüzde 23,3’ü
mevzuat değişikliklerine, yüzde 21,7’si de gümrüklerde yaşanan problemlere işaret
etti. Ayrıca katılımcıların yüzde 20’si tedarik problemlerini önemli sorunlar arasında
sıraladı.
Gelecek 3 ayda yatırım planlayanlar yüzde 20’de kaldı!
Anket ile birlikte sektörün yatırım planları da mercek altına alındı. Ankete göre
önümüzdeki üç ayda yeni yatırım yapmayı düşünen üyelerin oranı yüzde 20 ile son
dönemin en düşük seviyesinde kaldı. Bir önceki ankette üretici üyelerin yüzde 26,7’si
yatırım planlarken, yeni ankette bu oran yüzde 13’e düştü. Dağıtıcı üyelerde ise bu
oran yüzde 36,7’den yüzde 24,3’e geriledi. Ankete katılan üyelerin yüzde 43,3’ü
önümüzdeki üç ayda sektörün aynı kalacağını, yüzde 25’i daha iyiye gideceğini, yüzde
31,7’si ise daha kötüye gideceği yönünde görüş bildirdi.
Üretimde kapasite kullanım oranı yüzde 75,22!
Üreticilerin 2024 yılının ikinci çeyreğinde kapasite kullanım oranı ortalaması yüzde
75,22 olarak gerçekleşti. Bu oran 2024’ün ilk çeyreğinde yüzde 77,33 idi. 2024’ün
ikinci çeyreğinde üyelerin üretimi 2023’ün aynı çeyreğine göre yüzde 2,17 oranında
azaldı. 2024 yılının ikinci çeyreğinde üyelerin ihracatı, 2023 yılının ikinci çeyreğine
göre dolar bazında yüzde 1,3 geriledi.
OSS Derneği Başkanı Ali Özçete konuyla ilgili yaptığı değerlendirmede, “Derneğimiz
bünyesinde düzenli olarak her çeyrek dönemde gerçekleştirdiğimiz anket sonuçlarına
göre tüketici taleplerinde daralmanın beklentinin de üstünde çıkmış olduğunu
görüyoruz. Her ne kadar geçen yılın aynı çeyreğine göre bu durum bekleniyor olsa da,
beklentinin de üzerinde çıkması sektör paydaşlarını tedirgin etmiştir. Özellikle nakit
akışında yaşanan daralmanın tahsilat problemlerine yansıdığını ikinci çeyrek anket
sonuçlarında daha net bir şekilde görmekteyiz. Kapasite kullanım oranlarındaki düşüş
beklentinin üzerinde olup geleceğe yönelik kaygıları artırmaktadır. Bununla birlikte
maliyet artışları ve nakit akışı sorunlarına rağmen, istihdamımızı koruyarak önemli bir
başarıya imza attığımızı söyleyebiliriz. Her ne kadar kısa ve orta vadede tablolar
kötümser olsa da sıfır araç satışlarında gerçekleşen pozitif oran uzun vade
beklentilerini güçlü tutmaktadır. Ayrıca enflasyonla mücadele kapsamında yürütülen
politikalar çerçevesinde döviz kurlarında yaşanan stabilizasyon ile birlikte yedek parça
fiyatlarında gözlemlenen dengelenme ile enflasyonla mücadelenin karşılık bulmaya
başladığını görmekteyiz” dedi.