Dolar $
32.35
%-0.05 -0.01
Euro €
34.79
%0.18 0.06
Sterlin £
40.7
%-0.03 -0.01
Çeyrek Altın
3892.79
%-0.62 -24.16
SON DAKİKA
Mustafa YAŞAR | Eğitim Salı 13 Şubat 2024 07:42

OKUL SINAVLARINDA 'PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ' BAŞARININ ANAHTARI

Öğrenme sisteminde gerçekleştirilen yeniliklerle birlikte ilköğretim gruplarında ortak sınav dönemine geçilirken, öğrenciler ve veliler yeni sürece alışmaya çalışıyor. Ortak sınav sürecinde öğrenciler "Okul sınavlarına doğru / yeterli çalışıyor muyum?" sorusunu sık sık sorarken, uzmanlar ebeveynlere ve öğrencilere etkili çözüm önerileri sunuyor. Konuyla ilgili Doping Hafıza Rehberlik ve Koçluk Uzmanı İlkem İşcan, "Öğrencinin derslerine sürekli ve düzenli olarak çalışması kadar psikolojik iyi oluşu da önem taşıyor. Duygularını ve stres unsurlarını yönetebilme becerisi bu dönemin başarıyla geçmesine katkı sağlıyor" dedi.

Okul sınavlarında 'psikolojik iyi oluş' başarının anahtarı

Sınav döneminde doğru stratejilerle çalışmak ve psikolojik iyi oluşa sahip olmak tüm öğrencilerin başarısı için önem arz ediyor. Sınav döneminde akademik bilgiden öte psikolojik faktörlerin devreye girdiğini belirten Doping Hafıza Rehberlik ve Koçluk Uzmanı İlkem İşcan, “Öğrencinin derslerine sürekli ve düzenli olarak çalışması kadar psikolojik iyi oluşu da önem taşıyor. Duygularını ve stres unsurlarını yönetebilme becerisi bu dönemin başarıyla geçmesine katkı sağlıyor. Sınav sonrasında ise öğrenci ve velilerin direkt tatil yapmak yerine sınavdaki hataları ve eksikleri inceleyip yeni sonuçlar çıkarıp ilerleyen süreçlerde bu eksikleri gidermeleri gelecekte başarıya dönüşüyor” dedi. 

 

Sınavlarda stresin sebepleri neler?

Yoğun sınav haftalarında hem sınavlara hem de strese yüklenen anlam ya da bu kavramların zihinlerdeki iması, durumun sorun olarak tanımlanmasına yol açıyor. Bu dönemde stresi azaltmanın önem taşıdığına değinen İşcan, “Başarısız olduğumuzda her şey siyah, başarılı olduğumuzda her şey beyaz olmuyor. Hayatta grilerin de olabileceğini baştan kabul etmek ve sınavlara bu perspektiften bakmak hissedilen negatif duyum ve duyguları azaltıyor. Bir diğer nokta da strese yüklediğimiz anlam. Kaygı ve stres her birimiz için hayati öneme sahip bir duygu. Dolayısıyla belirli bir seviyede olmasını arzu eder, eksikliğinde kişisel güvenlik ve iyi oluştan uzaklaşabiliriz. Sınavlara ilişkin hiçbir kaygısı olmayan öğrenciler nasıl ders çalışmaz ise çok fazla kaygılanan öğrenciler de çalışmak için masaya oturursa da hiçbir şekilde verim elde edemezler. Bu sebeple ailelerin de çocukları için öncelikli olarak kendi kaygı duygularıyla başa çıkmayı öğrenmeleri sonrasında da çocuklarına bu konuda destek sunmaları gerektiğini söyleyebiliriz” dedi. 

 

Sınav döneminde herhangi bir olumsuz duygunun bozukluğa dönmemesi adına öğrencilerin ellerinden geldiğince çabalaması ve gayret etmesi gerektiğinin altını çizen İşcan “Başarı, sağlıklı olmayan bir psikoloji ile mümkün olmayacağı gibi sağlıksız bir vücutta da mümkün olamaz. Hazır gıdalar ve rafine şekerden uzak, düzenli ve iyi uyumak öğrencilerin fiziksel olarak da başarıya hazır olmalarını aynı zamanda daha sağlıklı duygu kontrolü yapabilmelerine destek olacaktır. Bunun yanı sıra sınav dönemlerinde bir diğer hata da öğrencilerin kendilerine ayırdıkları zamanın yetersiz ve niteliksiz olması. Öğrencilerin sosyal aktivitelere ve hobilere sahip olması ailelerce desteklenmeli ve imkan sağlanmalıdır. Öğrencilerin kaliteli zaman geçirmesi başarıya kapı aralayabilir” dedi.  

 

Psikolojik iyi oluş önemli

Stresli geçen dönem dersleri ve sınavlarında ders çalışmak için uygulanacak yöntemlerin önemli olduğuna değinen İşcan, “Yoğun kaygıdan uzak olmak için nefes egzersizleri yapmak, kendi motivasyonunu sağlamak önem taşıyor. Sınav süreçlerinde psikolojik iyi oluş oldukça mühim bir konu. Mesela bu konuda Doping Hafıza uzman psikolojik danışman ve psikologlar ile online rehberlik imkanları sunuyor.Koçum Yanımda uygulamasını sayısı 100 bine yaklaşan öğrenci grubu kullanmaya devam ediyor. Uygulamada yer alan öğrenciler ihtiyaç duydukları noktalarda bir psikolojik danışman/psikologla görüşebiliyor. Aynı zamanda ilköğretim grubu öğrencilerimiz ve velileri randevulu görüşme modelleriyle yıl boyunca eğitsel rehberlik desteğini aynı uzmandan alabiliyorlar. Bu görüşmeler ile hedeflenen yalnızca sınav notları yüksek öğrencilerden öte psikolojik anlamda da sağlıklı yetişkinler olabilmelerini sağlayabilecek adımları atmak ve bunu Türkiye’deki her öğrenciye ulaştırmak. Yani fırsat eşitliği yaratmak.” dedi. 

 

Nitelikli çalışma programları öğrenciyi rahatlatıyor

Sınav dönemlerinde öğrencilerin birbirinden farklı ölçme ve değerlendirme sorularıyla karşılaşabildiklerine değinen İşcan, “Öğrenciler en yaygın olarak açık uçlu ve çoktan seçmeli sorular ile karşılaşıyor. Açık uçlu soru yöntemi öğrencilerin okuduğunu anlama ve onu doğru yorumlama becerilerini ölçerken çoktan seçmeli sorular ise öğrenilen bilginin hafızadan yeniden çağrılma becerisini gerektiriyor. Dolayısıyla kaygı seviyesi yüksek öğrenciler için soru tipi keskin sınırlarla farklılaşıyor demek mümkün değil. Ancak öğrencilerin öğrendikleri bilgileri ortaya koyabilmeleri noktasında açık uçlu sorular her zaman çok daha etkili oluyor. Cevabı evet ya da hayır olmayan öğrencinin yorumunu katarak sonuca giden yolu da değerli gören ve öğrenciye bunu gösteren sorular” dedi. Nitelikli çalışma programlarının da öğrencileri rahatlattığına değinen İşcan, “Yalnızca sınava hazırlık programı olarak düşünülmemesi gereken Doping Hafıza, ara sınıf olarak tarif ettiğimiz sınav yılında olmayan öğrenciler için çok fazla fırsatı da beraberinde getiriyor. Örneğin ara sınıfta yer alan bir öğrenci tüm içeriklere ek olarak her ders özelinde yer alan interaktif yazılı provalarını, deneme sınavlarını, bursluluk sınavı hazırlık denemelerini çözebiliyor. Video Ardı Sorular, 4x4 soruları, bölüm sonu testleri, branş denemeleri sunulan çok çeşitli soru konseptinden sadece bir kaçı. Bunun yanı sıra uygulama ile her öğrenci çözemediği soruların videolu çözümlerine ulaşıp birebir özel dersler alabiliyor. Doping Hafıza miladı dolmuş, geçerliliğini yitirmiş tüm içeriklerden uzakta öğrencilere kaliteli içerikler sunuyor. Her öğrencinin öğrenme biçimleri birbirinden farklı. Bu sebeple her ders için ayrı ayrı oluşturulan konseptler öğrencilerin sıkılarak dersi bırakmalarının önüne geçiyor” dedi.

ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR