ÖĞRENCİLERİNDEN İLHAM VEREN ÇEVRE ETKİNLİKLERİ
Birleşmiş Milletler tarafından 1972 yılında ilan edilen ve her yıl 5 Haziran'da kutlanan Dünya Çevre Günü, çevre farkındalığını artırmak ve harekete geçmek için küresel bir çağrı. 2024 verilerine göre dünya genelinde her yıl yaklaşık 12 milyon ton plastik atık denizlere karışıyor ve bu miktar artmaya devam ediyor.

Üstelik iklim değişikliği, su kıtlığı, biyoçeşitlilik kaybı gibi krizler artık yalnızca çevresel değil, aynı zamanda sosyal ve ekonomik riskler de oluşturuyor. Tüm bu nedenlerle, sürdürülebilir yaşam biçimlerini benimsemek ve gelecek nesilleri bilinçlendirmek her zamankinden daha önemli. Eko okul olan İTÜ Geliştirme Vakfı Okulları öğrencileri bu bilinçle 5 Haziran Çevre Günü kapsamında, sürdürülebilirlik çalışmaları yürüten diğer okullardaki akranlarına ilham vermek amacıyla yürüttüğü projelerini paylaştı ve çevreyi koruma çağrısı yaptı. Okullarda sürdürülebilirlik konusunda yıl boyu her düzeyde çok sayıda nitelikli çalışma yürütülmekte.
Ekrem Elginkan Lisesi Öğrencisinden Uluslararası Başarı
İTÜ GVO Ekrem Elginkan Lisesi öğrencilerinden Defne Durdağı, “Küresel Su Krizi” temalı hikâyesiyle uluslararası hikâye yarışmasında birincilik elde etti. Eseri, çevresel sorunları edebi bir yaklaşımla ele alarak dikkat çekti.
Kuşaklar Arası Öğrenme İle Yenilenebilir Enerji Sunumları ve Etkinlikler
Anaokulu ve lise öğrencilerini buluşturan çalışmada, Ekrem Elginkan Lisesi öğrencileri, kampüsü paylaştıkları anaokulu öğrencilerine yönelik hazırladıkları sunumlarla, yenilenebilir enerji kaynaklarını tanıttılar. Güneş, rüzgar ve hidroelektrik gibi çevre dostu enerji türlerinin avantajlarını eğlenceli ve etkileşimli bir şekilde anlatan lise öğrencileri, miniklere sürdürülebilir bir geleceğin ipuçlarını verdi. “Minik Arılar ve Lise Öğrencilerinin Enerji Dolu Buluşması” etkinliği kapsamında, öğrencileri atölye çalışmalarıyla güneş paneli simülasyonları yaptı, geri dönüştürülebilir malzemelerle küçük enerji sistemleri tasarladı. Bu etkinlik, kuşaklar arası öğrenmenin, çevresel bilinçlenmenin ve dayanışmanın güzel bir örneği oldu.
Dünya Arı Günü Kutlaması, Açıkhavada Atıksız Piknik Etkinliği ve Fidan Dikimi
İTÜ GVO Özel Dr. Sedat Üründül Anaokulu öğrencileri, Dünya Arı Günü kapsamında düzenlenen etkinlikte arıların ekosistem içerisindeki rolünü öğrendi. Eğitici sunumlar ve atölyeler eşliğinde arı dostu tohum topları hazırlayan öğrenciler, çevre bilincinin erken yaşlarda kazandırılmasına yönelik farkındalık çalışmasına katılım sağladı. Küresel Eylem Günleri çerçevesinde gerçekleştirilen “Atıksız Piknik” etkinliğinde, öğrenciler geri dönüştürülebilir malzemelerle doğa dostu yaşam pratiklerini deneyimledi. Etkinlik, sürdürülebilir alışkanlıkların kazanılmasına katkı sundu. Doğayla etkileşimi güçlendirmeyi hedefleyen fidan dikim etkinliğinde ise öğrenciler çevreye doğrudan katkı sunarak sorumluluk bilincini pekiştirdi. Okul bahçesinde gerçekleştirilen etkinlik ile geleceğe kalıcı bir hediye bırakıldı.
Beylerbeyi Kampüsü’nde eTwinning Katılımı ve Ekolojik Denge Çalışması
İTÜ GVO Beylerbeyi Kampüsü öğrencileri, arıların doğadaki görevlerine dikkat çekmek amacıyla düzenlenen Dünya Arı Günü etkinliğine katıldı. Etkinlikte polinasyon ve ekolojik denge konuları eğlenceli yöntemlerle aktarıldı. Kampüsteki öğrenciler ayrıca, iklim değişikliği ve okyanusların korunmasını konu alan “Okyanus Muhafızları: İklim İçin Hep Birlikte - Ocean Guardians: Together for Climate” başlıklı uluslararası eTwinning projesine dahil oldu. Öğrenciler, proje kapsamında küresel sorunlara yönelik çözüm önerileri geliştirdi. Kampüste ayrıca ÇGS (Çevrenin Genç Sözcüleri) öğrenci timi, “İhtiyacından Fazlasını Alma” başlıklı anlamlı bir kampanyaya imza attı. Tüketim alışkanlıklarına eleştirel bir bakış sunan kampanya kapsamında, öğrenciler israfa karşı farkındalık oluşturmayı amaçladı. Hazırladıkları bilgilendirici içerikler ve görsel çalışmalarla okul topluluğunu bilinçlendiren öğrenci timi, sürdürülebilir tüketim kültürüne katkı sağladı. Bu anlamlı çalışmalarıyla öğrenciler uluslararası düzeyde yapılan “Çevrenin Genç Sözcüleri” yarışmasında “Ulusal düzey 11-14 Yaş Uzun Formatlı Röportaj Kategorisi Türkiye Birinciliği” elde ettiler.
Kampüste ayrıca İTÜ Geliştirme Vakfı Özel Beylerbeyi Ortaokulu 5 ve 6. sınıf öğrencileri sürdürülebilir tarım alanında gerçekleştirdikleri “Bitkiden Mucizeye - From Plant to Miracle” isimli proje çalışmaları ile Uluslararası düzeyde gerçekleştirilen “Youth International Science Fair” çalışmasında dünya üçüncülüğü kazarak bronz madalya ile ödüllendirildiler. Öğrencileri bu çalışma ile geleceğin en önemli sorunlarından biri olarak görülen sürdürülebilir tarım alanında ekonomik uygulanabilir ve verimli çözümler ürettiler.
Özel Dr. Sedat Üründül Anaokulu ve Ekrem Elginkan Lisesi Öğretmenleri, Global Schools Savunuculuk Eğitimine Kabul Edildi
Sürdürülebilirliği akademik programın ayrılmaz bir parçası haline getiren İTÜ GVO Özel Dr. Sedat Üründül Anaokulu, geçtiğimiz yıl da dünyanın en prestijli eğitim girişimlerinden biri olan Global Schools Programına kabul edilmenin gururunu yaşamıştı. Bu kapsamda, Anaokulu Müdür Yardımcısı Emine Şahin ve İngilizce Bölüm Başkanı Nalan Yaylı, Küresel Okullar Savunucusu Eğitimine (Global Schools Advocates Program) katılmak üzere seçildiler. İTÜ Geliştirme Vakfı bünyesindeki Özel Ekrem Elginkan Lisesi’nden kimya öğretmeni Meltem İşcan Odabaş ve fizik öğretmeni Nigah Arıöz de geçtiğimiz günlerde aynı programa kabul aldılar. Global Schools Programı, Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Çözümleri Ağı (UN SDSN) tarafından yürütülen küresel bir girişim. Program, öğretmenlerin sürdürülebilirlik farkındalığını artırarak, eğitim sistemine entegre etmelerini amaçlıyor. 220'den fazla sürdürülebilir kalkınma uzmanı ve 40'tan fazla eğitimcinin katkılarıyla geliştirilen eğitim süreci, okullara sürdürülebilir kalkınma hedeflerini müfredatlarına ve pedagojik yaklaşımlarına nasıl entegre edebileceklerini öğretiyor.