LOJİSTİK SEKTÖRÜNDE KRİZ DERİNLEŞİYOR
2025 yılı, Türkiye lojistik sektörü için oldukça zorlu geçecek. Ekonomik kriz, artan maliyetler ve uzun ödeme vadeleri nedeniyle yüzlerce lojistik firması zor durumda.
Lojistik sektörünün nabzını tutan Tırport’un verilerine göre, 2024 yılının sonuna yaklaşırken, sektördeki kapasite kullanım oranları düşmeye devam ediyor ve nakliye trafiği belirgin bir şekilde azalmış durumda. Bu yıl, lojistik firmalarının birçoğu zararına çalışırken, 2025’te durumun daha da kötüleşmesi bekleniyor.
Lojistik sektörü, Türkiye’nin en dinamik alanlarından biri olup, günlük yaklaşık 80 milyon dolara yakın navlun ödemesi yapılıyor. Ancak, 2024 yılının son çeyreğine girerken bu hacimde bir azalma gözlemleniyor. 2022 yılında, Türkiye’de günlük 400 binin üzerinde kamyon FTL (tam kamyon) taşımacılık yaparken, 2024 Kasım itibarıyla bu sayı 300 binin altına gerilemiş durumda. Bu düşüş, sektördeki firmaların karşılaştığı en büyük sıkıntılardan biri olarak öne çıkıyor.
NAVLUN ÜCRETLERİ YETERSİZ
Sektörün en büyük zorluklarından biri de navlun ücretlerinin artan maliyetlerle denkleşmemesi. Tırport kurucu ortağı Dr. Akın Arslan, lojistik sektöründe nakliye ücretlerinin yakıt ve diğer maliyet artışlarını karşılamadığını vurguladı. 2024 yılı itibarıyla, Türkiye’de navlunun içindeki yakıt maliyeti %50’nin üzerine çıkmış durumda. Yani, İstanbul’dan Adana’ya giden bir kamyonun taşıma ücretinin yarısı mazot fiyatlarına gidiyor. Bu durum, lojistik firmalarını ve kamyon sahiplerini büyük bir finansal baskı altına alıyor.
Lojistik sektöründe, ödeme vadelerinin uzaması ve ödeme gecikmelerinin yaygınlaşması da firmaları zor durumda bırakıyor. Özellikle büyük lojistik firmalarının, günlük kontratlı taşımacılık yaptığı kamyon sahiplerine yapılan ödemelerin vadeleri uzadı. Eskiden 15-30 gün olan ödeme vadeleri, şimdi 45-60 güne çıkmış durumda. Hatta bazı durumlarda, ödemeler 2,5 aya kadar sarkabiliyor. Kamyon sahipleri, bu süre boyunca işlerini fonlamakta zorluk çekiyor.