LEZZET NOKTALARI GÖRÜCÜYE ÇIKIYOR
Bu yıl 17.si yapılacak olan, Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı 10-13 Ekim 2019 tarihleri arasında CNR Fuar Merkezi'nde gerçekleşiyor. İşi büyütmenin yolunun bu tür fuarlara katılmaktan geçtiği de bilinmelidir. Bu fuara gitmeden önce Franchising sistemini iyi bilmeniz önemlidir
Bu yıl 17.si yapılacak
olan, Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı 10-13 Ekim 2019
tarihleri arasında CNR Fuar Merkezi'nde gerçekleşiyor. Franchising sistemi,
kısaca başarılı bir markanın isim hakkının kullanılması demektir. Veya “Yetkinliğini
ve lezzetini ispat etmiş bir markanın, bir satış sistemi tekniğiyle, markanın
desteği ve güvencesi altında, işletmelere mal ve hizmet dağıtımına yönelik
olarak belli bir bedel karşılığında yapmış oldukları bağımsız bir ticari
çalışma şeklidir.”
Neden bayilik almalıyım?
Birkaç yıldır bayim olur
musun fuarına giderim. Elbette daha çok gastronomi ve yemek sektörü ağırlığı
olmasından dolayı da ilgimi fazlasıyla çekmektedir. Burada kesin olarak
söylemeliyim ki işinizi büyütmenin yolu bu tür fuarlara katılmaktan geçer.
Mutlaka gitmelisiniz. Yemek sektöründe bir şekilde işini büyütmek isteyenler bu
fuarı kaçırmamalı. Ve bayilik almayı veya vermeyi düşünen bir işletme iseniz
öncelikle bu fuara gitmeden önce Franchising sistemini iyi bilmeniz ve
detaylıca konuya vakıf olmanız gerekir diye düşünüyorum. Bu yazıya başlarken de
ilk olarak bu konudan başlamak istedim. Çünkü bu fuara giden ziyaretçi veya
katılan bir katılımcı iseniz bu sistemi bilmek zorundasınız. Franchising veya
bayilik sistemini inceleyip yazıma konu ederken, elbette kendime göre uzmanlık
alanım olan gastronomi açısından sorguluyorum. Yoksa Gastronomi dışındaki
sektörler açısından herhangi bir değerlendirme yapmıyorum ve bu
değerlendirmelerimi diğer sektörler dikkate almazlar ise sevinirim. Yani altta
yazdığım ve değindiğim yazının ana teması gastronomi ve lezzet noktası
açısından franchising sistemidir.
Marka hikayen
Her markanın ikna edici
bir hikâyesi olmalıdır. Ancak çok etkili bir hikaye ile hedef kitleye
ulaşılabilir ve amaçlanan etki ve sonuç ortaya çıkartılabilir. Her hangi bir
marka bayiliğini almak demek, o markanın potansiyel müşterilerinin hayallerini
de satın almak demektir. O markanın bayiliğini almak demek, o markanın
müşterilerinin beklentilerini karşılamak, düşündüklerini anlamak ve belki
onları şekillendirebilmek demektir. Gastronomi sektöründe artan, sertleşen
rekabetin sektörün tüm oyuncularını hatta köklü ve etkili firmalarını dahi çok
feci etkilediğini görmekteyiz. Şimdiye kadar hiç bayilik vermeyen markaların
dahi yeni yeni bu işlere girmesi bu sistemin ne kadar önemli olduğunu bir kez
daha bize göstermiştir. Franchising sistemi müşterinin ve marka hedef
kitlelerinin kendilerine yönelik davranışlarını etkilediğini göstermektedir.
Harika bir iş fikri ve iyi bir marka dahi, potansiyel franchiserların asla
satın almadığı durumlarda hiçbir değer taşımaz ve taşımıyor da, hâlbuki
olağanüstü bir franchising modeliyle birleştirilen bir sade fikir bile çok
başarılı olabiliyor.
Gastronomi sektöründe
bayilik sisteminin daha iyi anlaşılması için başta birkaç soru ile başlayalım.
Farklı ustalar eliyle aynı
lezzet yakalanabilir mi?
Gıdada ve özellikle lezzet
noktasında Franchising mümkün müdür?
Standardizasyon,
endüstriyelleşme, merkezi üretim, soğuk zincir vs. gibi sistemler lezzetlerden bizi
uzaklaştırır mı?
Çok önemli yiyecek
markaları kendilerine göre iyi bir sistem kurgulayarak bayilik sistemiyle
büyümeyi hedeflemektedirler. Hiç bayisi olmadığını iddia eden markalar ile
lezzet rekabeti yapabilir mi?
Franchising Konusu
Tüm bu soruların cevabını
bulmak için bahsettiğim gibi franchising sistemini iyi bilmek gerekir diye
düşünüyorum. Bu sistemi tam bilmeden girenler, büyümeye giden yolda kan
kaybedilebilir ve belki eski orijinal markasını ve lezzet noktası olma
özelliğine dahi zarar verebilir. Bayilik sistemi ile büyümek isteyen bir lezzet
mekânının, lezzeti koruma garantisini, güvenilir olduğunu, sistemin
sağlamlığını, tedarik zinciri modelinin sağlamlığını, karlılığını, hikâyesini
vs. özetle neden tercih edilmesi gerektiğini iyi anlatması gerekiyor. Yoksa
aksi takdirde neden tercih edildiğini anlatamaz ise Franchising sistemi tam bir
fiyaskoyla sonuçlanabilir. Şöyle bir örnekle devam edelim. İyi bir baklava
ustasısınız. Mekan açtınız çok güzel iş yapıyorsunuz. Lezzetinize doyum olmuyor.
Yanınızda ustalar da yetişmeye başladı. Biraz daha büyümek istediniz.
Franchising sistemi ile bayilik vermeye başladınız. Ancak açılan yerlerde
kaliteyi tutturamadınız. Ustalar sizin gibi baklava hamurunu açamadı ve
bayilerde baklavaların kalitesi bozuldu. Sonuçta bayiler sıkıntı yaşar diye
düşünmeyin. Gün gelir problemi sizde yaşamaya başlarsınız. Çünkü sizin isminiz
kötü diye duyulmaya başlar. Ve marka biter. Hâlbuki sistem iyi kurgulansa senin
adını taşıyan markan bayiler vasıtasıyla birçok yerde duyulmaya başlar ve
kalite standart hale gelir. Ve markan büyür.
Franchising sistemi nasıl
işliyor?
Bir de bunu sadece
reklamla yapmak isteyenler olabilir. Benim kanaatime göre bu da asla mümkün
değildir. Reklam elbette olmalıdır, ama tek başına kesinlikle yeterli
değildir. Hızla karar vererek reklamla
gelen kişiler markayı yanıltabilir. Talep hızlı patlar ama gerçekten o işi
yapacak kişiyi bulmakta zorlanılır. Çünkü reklam biraz abartı ile yapılmakta ve
bu vasıtayla gelenler gerçek vakalarla karşılaştıklarında bocalamaktadırlar.
İşte bunun içindir ki Franchise verenler ile potansiyel franchise almak isteyenleri
bir arada toplamak çok önemlidir. Bu açıdan “bayim olur musun fuarı” çok
değerli bir iş yapmaktadır. Nedeni ise
aslında çok basittir. Özellikle lezzet satan bir mekan iseniz, önce lezzetinizi
tattırmak zorundasınız. İyi bir markaysanız, sizi ileriye taşıyacak çok iyi
girişimcileri ancak lezzetinize meftun bırakarak seçebilirsiniz. Bunun içinde
tabiri caizse görücüye çıkmanız lazım. Alıcılar sizi seçecek ve sizde onları
seçeceksiniz. Sizin sisteminize uyan ve başarılı olabileceğine inandığınız girişimciye
bayilik vererek ve lezzetlerinizi muhafaza ederek ancak bu şekilde devam
edebilirsiniz. Yoksa sadece belirlenen bir Franchise bedelini veren her
girişimciye bayilik verirseniz ve özellikle Gastronomi sektöründe iseniz işin
sonu başarısızlıkla sonuçlanabilir. Ve siz endüstriyelleşmiş ve lezzeti pek
önemsemeyen bir marka haline gelirsiniz. En az sizin kadar bu işe inanmış,
ustalarını iyi yetiştiren onlara emek veren girişimcilerle bu markanız büyümeye
devam ederek lezzeti muhafaza edebilirsiniz, aksi halde küçülür ve bir zaman
gelir yok olursunuz.
Özellikle bu sistemin
başarılı olması yerli markalarımız için çok önemli olup büyüme yolunda atılan
adımların ilkidir ve belki aslında bu işin çekirdeğidir. İster yüzlerce
franchise sahibi olun, ister yeni bir
girişimci olun, ilk amacınız sahibi olduğunuz ticari işletme modelini ve
markasını franchising sistemi ile büyütmek olmalı. Ya da geliştirmek olmalı.
Bunun için de uygun ve güvenilir yatırımcılara ulaşmak ve onları ikna etmek
için uygun platformlar oluşturulmalı. Bayim Olur musun Fuarı da bu tür
platformların vazgeçilmezleri arasındadır. Ne kadar çok katılımcı ve girişimci
olursa o kadar Pazar büyür ve Türk Marklarına yeni imkânlar açılır.
Büyümek ve iş ortağı
arayan tüm sektörler bu fuarda buluşacak
Medyafors Fuarcılık
tarafından, UFRAD desteği, ERA Real Estate ana sponsorluğu ve A Para ana medya
sponsorluğunda gerçekleştirilecek “Bayim
Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı” bu yıl Ulusal ve
global ölçekte markalara ve on binlerce ziyaretçiye ev sahipliği yapıyor.
Yabancı yatırımcılarında ajandasında ilk sırada yer alıyor. Franchise
sektörünün kalbinin attığı bu fuar, gıdadan ev dekorasyonuna, gayrimenkulden
güzellik merkezlerine, spor merkezlerinden, kafelere, kuru temizlemeden
teknolojiye, otomotive, bilişimden yayıncılığa kadar geniş sektör yelpazesinden
katılımcıların yer aldığı fuar büyük bir network alanı oluşturmaktadır.
Şirketlere yeni şubeler açarak büyüme fırsatı sunan bu fuar, meydana getirdiği
iş hacmi ile her geçen yıl önemli başarılara imza atıyor. KOSGEB’in
desteklediği fuar, istihdam oluşturma ve yeni iş alanları açma anlamında Türk
ekonomisine önemli katkılar sağlamakla birlikte ziyaretçi, katılımcı sayısı ve
yarattığı iş hacmi açısından her geçen yıl önemli başarılara imza atıyor.
Güvenilir Ürün Platformu
bu Fuarda bir panel düzenleyecek
Genel Başkanlığını duayen
gazeteci Celal Toprağın yaptığı “Güvenilir ürün platformu”nun bir panelinin de
olacağı Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarında, Panel sonrası
ödüllerin de verileceği bir tören düzenlenecek.
Türk markaları için dünya
sahnesinde olma vakti
Bu ayın 10-13 tarihleri
arasında kapılarını tüm lezzet severlere açacak olan Lezzet fuarına neden
gitmelisiniz?
Sunduğu olanakları ve
dinamik yapısıyla Bayim Olur musun Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı yine
tüm beklentilerin ötesine geçmeye hazırlanıyor. Markalara büyüyerek zincirleşme
fırsatı sunan, girişimcilere ise kendi işini kurma imkanı veren ülkemizin ve
bölgenin ilk ve tek franchising fuarı “Bayim Olur musun ‘da ayrıca dört gün
boyunca Fuar’la eş zamanlı gerçekleşecek etkinlik programında seminerler,
katılımcı sunumları, şef şovları, yarışmalar ve tadım şovları ile sektörün üst
düzey karar vericileri, ünlü şefler bir araya gelecek.
Bu fuar sayesinde Franchising
sistemine aktarılacak olan 1 milyar dolarlık hacim ile birçok sektöre taze kan
girecek. Pazar büyüklüğü 50 milyar dolara ulaşan franchise sektörüne, 4 günde 1
milyar dolarlık hacim kazandırmayı hedefliyor.
Sektöründe etkili birçok
marka ve tedarikçi bayim olur musun’ da bir araya gelecek.
Özellikle yemek işiyle
ilgilenmek isteyenlere bu fuarda büyük imkânlar sunuluyor.
Özellikle yeni
girişimcilere bu fuarda çok cazip fırsatlar sunuluyor.
Yabancı ülkelerde Türk
markalarını temsil etme imkânları veriliyor.
Kazandıran franchise
teklifleri alternatifli olarak karşınızda olacak bu fuarda.