Dolar $
33.05
%-0.09 -0.03
Euro €
35.98
%-0.46 -0.16
Sterlin £
42.7
%-0.6 -0.25
Çeyrek Altın
4177.39
%-2 -84.17
SON DAKİKA
AA | EKONOMİ Cuma 19 Temmuz 2024 13:40

KÜRESEL RESTART: DÜNYA ÇAPINDA İŞLETMELERİ ETKİLEYEN BÜYÜK BİR KESİNTİ YAŞANIYOR

Dünya genelinde ABD merkezli hava yolu şirketleri başta olmak üzere şirketler, havalimanları, bankalar, bazı medya kuruluşları ve Londra Borsası'nda CrowdStrike sistemlerindeki sorun nedeniyle teknik aksaklık yaşandığı bildirildi.

Küresel restart: Dünya çapında işletmeleri etkileyen büyük bir kesinti yaşanıyor

Microsoft'a siber güvenlik yazılımı sağlayan CrowdStrike'in sistemlerindeki aksaklık sonrası dünya çapında işletmeleri etkileyen büyük bir kesinti yaşanıyor.

CrowdStrike, dünya çapında yaşanan teknik aksaklıklara neden olan sorunu tespit ettiklerini ve kullanıcılara sorunun çözümü için "geçici" bir çözüm geliştirdiklerini duyurdu.

CrowdStrike Üst Yöneticisi Kurtz, küresel kesintinin bir güvenlik olayı veya siber saldırı olmadığı söyledi

Microsoft'a siber güvenlik hizmeti veren CrowdStrike'ın Üst Yöneticisi (CEO) George Kurtz, X hesabından yaptığı açıklamada, yaşanan kesintiden Mac ve Linux bilgisayarlarının etkilenmediğini bildirdi.

CrowdStrike'ın Windows ana bilgisayarları için tek bir içerik güncellemesinde bulunan bir sorundan etkilenen müşterilerle aktif çalıştığını aktaran Kurtz, şunları kaydetti:

"Bu, bir güvenlik olayı ya da siber saldırı değildir. Sorun tespit edilmiş, izole edilmiş ve bir düzeltme dağıtılmıştır."

Kurtz, müşterilerini en son güncellemeler için destek portalına yönlendirdiklerini ve sürekli güncellemeler sunmaya devam edeceklerini belirterek "Ayrıca, kuruluşların CrowdStrike temsilcileriyle resmi kanallar aracılığıyla iletişim kurduklarından emin olmalarını öneriyoruz. Ekibimiz, CrowdStrike müşterilerinin güvenliğini ve istikrarını sağlamak için tamamen seferber olmuş durumda." değerlendirmesinde bulundu.

Microsoft sorunun araştırıldığını açıkladı

ABD'li teknoloji şirketi Microsoft'tan yapılan açıklamada, Microsoft 365 sistemindeki çeşitli uygulamaları etkileyen teknik sorunun araştırıldığı kaydedildi.

ABD merkezli hava yolu şirketi Frontiers tarafından yapılan yazılı açıklamada da şirketin sistemlerinde Microsoft kaynaklı teknik sorunların yaşandığı ve diğer şirketlerin de bu sorundan etkilendiği belirtilerek, sistemlerin kademeli bir şekilde tekrar normale döndürülmeye başlandığı bildirildi.

"Hizmetlerimizde sürekli iyileştirmeler görülüyor"

Microsoft 365'in internet sitesinde yer alan açıklamada, Microsoft 365 uygulamaları ve hizmetleri için etki azaltma çalışmalarına devam edildiği belirtildi.

Mevcut sorunun çeşitli Microsoft 365 uygulamalarını ve hizmetlerini kullanmaya çalışan tüm kullanıcıları etkiliyor olabileceği ifade edilen açıklamada, etkilenen uygulama ve hizmetler arasında Microsoft Defender, Microsoft Teams, Microsoft Purview ve OneDrive'ın da bulunduğu bilgisi verildi.

Sorunun ana nedeni olarak Azure bulut sistemindeki bir yapılandırma değişikliğinden dolayı depolama ve bilgi işlem kaynakları arasında yaşanan kesintiye işaret edildi.

Açıklamada, "Biz hafifletici önlemler almaya devam ederken hizmetlerimizde sürekli iyileştirmeler görülüyor." ifadesi kullanıldı.

Dünya genelinde hava trafiği aksadı


CNN'in haberine göre, ABD başta olmak üzere Avrupa ve Asya'daki çok sayıda havalimanı ve hava yolu şirketi, söz konusu iletişim sorunu nedeniyle uçuşların etkilendiğini duyurdu.


ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), dünya çapında işletmeleri etkileyen büyük kesinti sonucu ülkenin önde gelen hava yolu şirketlerinin, iletişim sorunu nedeniyle uçuşlarını durdurduğunu bildirdi.


FAA, bu aksaklıktan "varış noktalarına bakılmaksızın hava yollarının tüm uçuşlarını etkilediği" bilgisini paylaştı.


Bu kapsamda uçuşları etkilenen hava yolu şirketleri arasında Delta Airlines, United Airlines, American Airlines, Allegiant Air, IndiGo, Akasa Airlines, Ryanair's ve SpiceJet gibi çok sayıda büyük havacılık şirketinin de bulunduğu belirtiliyor.


Avrupa'daki havalimanları da etkilendi


CrowdStrike sistemlerindeki teknik aksaklık, ABD'nin yanı sıra Avrupa'daki havalimanlarını da etkiledi.


BBC'nin haberine göre, söz konusu sorunun ardından Amsterdam Schiphol Havalimanı uçuşlarında aksaklıklar yaşandı.


Schiphol Havalimanı'ndan bir sözcü, BBC'ye yaptığı açıklamada, kaç uçuşun etkilendiği henüz belli olmamakla birlikte "Kesinti Schiphol'den ve Schiphol'e uçan uçuşları etkiliyor." dedi.


Almanya'daki Berlin Brandenburg Havalimanı yönetimi de yaptığı açıklamada, "teknik bir arıza nedeniyle" yolcu check-in işlemlerinde gecikmeler yaşanacağını kaydederken İspanya'daki tüm havalimanlarını yöneten devlete ait AENA ise havalimanlarının açık olduğu ancak "bilgisayar sistemindeki bir arızanın" gecikmelere neden olabileceği bilgisini paylaştı.


Fransız hava yolu şirketi Air France da bilgisayar sistemlerindeki kesinti nedeniyle bazı uçuşlarda aksamalar olacağını duyurdu.

İngiltere'nin ve dünyanın en büyük havalimanlarından Heathrow'un X hesabından yapılan paylaşımda, yaşanan küresel sorun nedeniyle sistemlerin etkilendiği ancak uçuşların sorunsuz gerçekleştirildiği belirtildi.

Londra'nın en büyük havalimanlarından Gatwick'te ise uçağa biniş ve güvenlik kontrollerinden geçişlerde sorunlar yaşandığı açıklandı. Luton Havalimanı ise bazı hava yolu şirketlerinin bilet işlemlerinde sorun yaşadığını duyurdu. İşlemlerin elle yapılması için ilave personel görevlendirildiği bilgisi paylaşıldı.

Stansted Havalimanı da işlemlerin elle gerçekleştirildiği için operasyonlarda yavaşlık olduğunu, uçuşların sorunsuz gerçekleştiğini ancak terminalde yoğunluk oluştuğunu duyurdu.

İskoçya'da da havalimanlarında sorunlar yaşandığı bildirildi. Edinburgh Havalimanı'ndan yapılan açıklamada, terminalde bekleme sürelerinin normalden uzun sürdüğünü belirtildi. Açıklamada, güvenlik noktalarında bekleme sürelerinin 1 saati bulduğu kaydedildi.

Kuzey İrlanda da havalimanı operasyonlarında sorun yaşarken Belfast Havalimanı, uçuşların normal şekilde yapılsa da havalimanında yoğunluk bulunduğu bildirdi.

Teknik aksaklık Asya'daki havalimanlarını da vurdu


Singapur Changi Havalimanı, küresel teknik arıza nedeniyle aksamalara karşı yolcuları uyardı.


Changi Havalimanı, Facebook sayfasındaki bir gönderide çok sayıda hava yolu şirketinin check-in sürecini manuel olarak yönettiğini duyurdu.


Bangkok Don Mueang Havalimanı'nda küresel kesintiden etkilenen havalimanları arasında belirtilirken CNA'nın haberine göre, çok sayıda yolcu Don Mueang Havalimanı'nda "çok kaotik" bir durumla karşı karşıya oldukları ve saatlerdir bagajlarına ulaşamadıklarını ifade etti.


Kesinti, dünyanın en kalabalık ülkesi Hindistan'ı da etkilerken IndiGo, Akasa Airlines ve SpiceJet dahil olmak üzere birçok hava yolu şirketinin rezervasyon ve check-in hizmetlerindeki aksaklıklar nedeniyle havalimanlarında manuel check-in ve biniş işlemleri yapılıyor.

Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyet Teşkilatı (EUROCONTROL), AA muhabirine, küresel iletişim kesintisinin Avrupa havacılığına etkileri konusunda açıklamada bulundu.

Açıklamada, EUROCONTROL Ağ Yöneticisi'nin, birçok hava yolu ve havalimanını etkileyen, büyük çaplı gecikmelerin yanı sıra iptallerle sonuçlanan IT kesintilerinin farkında olduğuna işaret edildi.

Yaşanan sorunun Ağ Yöneticisi'nin sistemlerini etkilemediği belirtilen açıklamada, "Ağ Yöneticisi Operasyon Merkezi, etkiyi azaltmak için Avrupa'daki havacılık ortaklarıyla birlikte çalışmaktadır." ifadesi kullanıldı.

Otobüs ve tren ile ulaşımda da sorunlar yaşanıyor


Utrecht bölgesinde otobüs ulaşımını sağlayan Syntus firmasının X hesabından yapılan açıklamada, "Küresel bir bilgisayar arızası nedeniyle trafik kontrolümüz şu anda kullanılamamaktadır." denilerek, güvenlik nedeniyle Utrecht'teki otobüslerin bir sonraki duyuruya kadar çalışmayacağı duyuruldu.


Almere şehrinde otobüs ulaşımını sağlayan Allgo firması, işletim sisteminde arıza ve trafik kontrolünün kaybolması sebebiyle otobüslerin geçici olarak kullanılamadığını ve güvenlik amaçlı tüm otobüslerin garaja çekildiğini açıkladı.

Belçika Demiryolları da (SNCB), yaşanan çeşitli teknik sorunlar nedeniyle çevrim içi bilet işlemi yapamıyor. Şirketin satış ve iletişim kanalları da çalışmıyor.


SNCB'nin yaptığı açıklamada, "Bu sabahtan beri genel bir IT sorunuyla karşı karşıyayız. Sorunu mümkün olan en kısa sürede çözmek için elimizden gelen her şeyi yapıyoruz." ifadesi kullanıldı.


Açıklamada, teknik sorun nedeniyle SNCB internet sitesinde ve uygulamasında yer alan gecikmeler, güzergah değişiklikleri ve doluluk gibi bilgilerin güncel olmayabileceği belirtildi.

Yaşanan aksaklıklar nedeniyle tren istasyonlarında duyurular yapılıyor.

İngiltere'de de ana şehirlerarası ulaşım araçlarından trenlerde de sorunlar yaşanıyor. Ulusal Demiryollarından yapılan açıklamada, 15 tren hattında gecikme, erteleme ve iptal olduğu ifade edildi.

Trenleri Londra'dan da geçen demir yolu şirketi Thameslink, "Bazı bölgelerdeki makinistlerle iletişim kuramıyoruz." açıklamasını yaptı. Bu durumun Thameslink ve Great Northern trenlerini etkilediği belirtildi.


ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR