Dolar $
32.59
%0.09 0.03
Euro €
35.02
%-0.1 -0.03
Sterlin £
40.83
%-0.11 -0.04
Çeyrek Altın
3992.42
%0.01 0.2
SON DAKİKA
Madencilik Pazartesi 19 Nisan 2021 02:49

KONTEYNER SORUNU ORTAK AKILLA ÇÖZÜLMELİ

Maden sektörünün önemli oyuncuları konteyner temininde yaşanan sorunların çözümüne ilişkin bir araya geldi. Madenciler, konteyner ve navlun fiyatlarından dolayı sıkıntı yaşandıklarını söyleyerek, "Çözüm için ortak akıl yürütülmeli, aksi halde herkes zarar görecek" denildi.

Konteyner sorunu  ortak akılla çözülmeli

Uluslararası ticarette büyüyen gemi ve konteyner krizi masaya yatırıldı. İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) ve Ege Maden İhracatçıları Birliği (EMİB)'in ortak organizasyonu ile konteyner temininde yaşanan sorunlar ve çözüm önerilerine ilişkin bir webinar gerçekleştirildi.  

Webinara, (İMEAK) Deniz Ticaret Odası Başkanı Tamer KIRAN, İstanbul Maden İhracatçıları Birliği (İMİB) Başkanı Aydın DİNÇER, Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlüt KAYA, Türkiye Mermer Doğaltaş ve Makinaları Üreticileri Birliği (TÜMMER) Başkanı İbrahim ALİMOĞLU, Türkiye Madenciler Derneği (TMD) Başkanı Ali EMİROĞLU, Arkas Denizcilik, Bosphorus Gemi Acenteliği, CMA-CGM, COSCO Shipping, Maersk, Martı Container, Medkon, MSC, ONE-Line, Şark Express, Tarros Denizcilik, Turkon, Vapur Donatanları ve Acenteleri Derneği ve 200'e yakın firma katıldı.  

Webinarın açılış konuşmasında İMİB Başkanı Aydın DİNÇER, “Türkiye 2020 yılında 152 milyon tonluk ihracat gerçekleştirdi, bunun 109 milyonu deniz yoluyla. Maden sektöründe ise 27 milyon ton ihracat gerçekleşti, bunun da 24 milyon tonu deniz yoluyla. Konteyner temininde yaşanan sıkıntılar sektörümüzü çok fazla etkiliyor. Fiyat anlamında da bundan sonraki süreçte de daha makul fiyatlandırmalar yapılması gerekli. Bulk yüklemede de bir line oluşturulmalı” dedi. 

Çin-ABD ticaret savaşı etkiledi 

İMEAK Deniz Ticaret Odası Başkanı Tamer Kıran, deniz taşımacılığında yapılan işin ne kadar önemli olduğu Temmuz 2020'den itibaren yaşanan süreç ortaya koydu. Kıran, “Bazı firmalar küçük firmaları satın alarak, kendi aralarında bölge paylaşımı yaparak yaşanan süreçten kurtulmaya çalışıyor. Pandemiyle birlikte Çin’in beklenmedik bir şekilde toparlama sürecine girmesi ve ABD ile yaşanan ticaret savaşının neticesinde ülkelerin alternatif tedarik merkezleri aramaları Çin'i harekete geçirdi. Çin'e yapılan ihracat ve ithalat hızla artmaya başladı, bu durum tüm kuru yük ve konteyner taşımacılığında olağanüstü bir hareketlilik yarattı. Diğer taraftan gemi arzında da azalma meydana gelmesiyle birlikte, boş konteyner krizinin de devreye girmesiyle fiyatların kimsenin beklemediği seviyelere çıktığı görüldü” dedi. 

“Eski fiyatları bekleyemeyiz”

Boş konteyner sorununun geçici olduğunu söyleyen Kıran, “Özellikle ABD'de boş konteynerlerin çıkış sürelerinde artış var. Çin'den Amerika'ya çıkış navlunlarının 12.000 Dolar seviyelerine çıkması boş konteynerlerin Çin'e yönlendirilmesine yol açtı. Talebin normale dönmesi, dengelerin oturmasıyla bir gevşeme olacak ancak eski fiyatları içinde bulunduğumuz şartlarda beklemek doğru olmaz. Navlun bedellerini ödeyebileceğimiz ürünlerin ihracatına yoğunlaşmak zorunda kalabiliriz” dedi. 

Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Mevlüt Kaya ise doğal taşta hedefin “miktarı az, değeri yüksek” ürünler üretmek olduğunu, ancak navlunların fiyatına göre yüksek değerli ürün üretmenin mümkün olmadığını söyledi. Ticari çıkarların yarının hesapları yapılarak ön plana alınması gerektiğini ifade eden Kaya, “Katılımcılarla, armatörler ortak bir noktada buluşmalı. Aksi halde herkese zarar verecek” dedi. Asıl sorun navlunda

TMD Başkanı Ali Emiroğlu da maden sektörünün yükte ağır, sanayinin hammaddesi olduğunu ifade ederek ciddi sorunlar yaşandığını ve ülkede üretilen malların ihraç edilmesi gerektiğini vurguladı. Emiroğlu, asıl sorunun navlun sorunu olduğunu konteyner sorununun yan sorun olarak ortaya çıktığını belirtti. Sorunun çözümü için ortak hareket edilmesi gerektiğini ifade etti. 

TÜMMER Başkanı Sayın İbrahim ALİMOĞLU ise 2019 yılının son aylarından bu yana sektörün ciddi sorunlarla karşı karşıya kaldığını ve süreçte lojistik firmaların da zarar gördüğünü ve ürünlerin bekleme sürelerinde ve artan maliyetlerinden ciddi zararlar yaşandığını belirterek, ortak akıl yürütülerek bir çözüm bulunabileceğini ifade etti. 


ABONE OL