SON DAKİKA
DÜNYA Cumartesi 30 Kasım 2024 14:21

İMF'DEN YENİ REFORMLAR...

15 Kasım 2024'te, Uluslararası Para Fonu (IMF) Yönetim Kurulu, IMF'nin Şeffaflık Politikası ve Açık Arşiv Politikası'nın gözden geçirilmesini tamamladı. Bu politikalar en son 2013'te gözden geçirildi.

İMF'den Yeni reformlar...

IMF için şeffaflığın değeri iyi bilinmektedir. Şeffaflık, önemli belgeleri ve Fonun görüşlerini zamanında kamuoyuna sunarak Fonun güvenilirliğini, etkinliğini ve tavsiyelerinin etkisini artırır. Şeffaflık ayrıca Fonun dışarıdan incelemeye ve hesap verebilirliğe tabi tutulmasını sağlayarak Fonun gözetim ve program çalışmalarının kalitesini destekler. Bu nedenle, şeffaflık Fonun küresel ekonomik ve finansal istikrarı destekleme görevini yerine getirmesinde önemlidir.

Geçtiğimiz on yılda IMF daha fazla şeffaflığa doğru önemli ilerleme kaydetti. Neredeyse tüm Kurul belgeleri artık yayınlanıyor ve ortalama olarak daha hızlı yayınlanıyor. Fonun arşivlerinde bulunan bilgiler önemli ölçüde arttı ve kamuoyunun erişimine daha kolay hale geldi. Politikanın ilkeleri ve hedefleri büyük ölçüde üyeler tarafından paylaşılıyor.

Şeffaflık Politikasının uygulanmasıyla ilgili deneyim ve paydaşlardan gelen geri bildirimler, politikanın etkili olduğunu ancak iyileştirme için yer olduğunu göstermektedir. Bazı ülke belgeleri uzun gecikmelerle yayınlanmaya devam etmektedir ve Kurul'un gözetim faaliyetlerinin iletilmesinin zamanlaması iyileştirilebilir. Politika kapsamındaki değişiklik kurallarının tarafsız bir şekilde uygulanmasıyla ilgili endişeler son incelemeden bu yana azalmıştır ancak bazı paydaşlar arasında devam etmektedir. Son olarak, son incelemeden bu yana yaşanan gelişmeler, politikanın kapsamının genişletilmesi gerektiğini göstermektedir.

Makale, Şeffaflık Politikasını ve uygulanmasını iyileştirmek için beş alana odaklanarak reformlar öneriyor: (i) politikanın altında yatan hedefleri güçlendirmek; (ii) politikanın yeterli kapsam ve kapsamını sağlamak; (iii) Kurul kararlarının ve belge yayımının daha hızlı iletilmesini desteklemek; (iv) yetkililerin görüşlerinin sunulması, gizli bilgilerin kaldırılması ve politika belgelerinin değiştirilmesi dahil olmak üzere, Kurul belgelerinin yayımlanmadan önce değiştirilmesine ilişkin kuralları ve süreçleri güçlendirmek; ve (v) politika kapsamındaki güvenceleri artırmak. Ek olarak, makale süreçleri iyileştirmek ve politikanın etkili bir şekilde uygulanmasını daha iyi desteklemek için adımlar öneriyor.

Makale ayrıca Açık Arşivler Politikasının genel olarak yeterli olduğunu tespit ediyor. Bununla birlikte, makale politikada belirli ayarlamalar öneriyor ve bazı belgelerin daha hızlı yayınlanmasını desteklemek, arşiv kayıtlarını modern dijital ortama uyarlamak ve uygulama risklerini yeterli denetimle yönetmek için ek yatırıma ihtiyaç duyulduğunun altını çiziyor.

Yönetim Kurulu Değerlendirmesi[1]

Yönetici Direktörler, Fonun Şeffaflık Politikası ve Açık Arşiv Politikası'nın 2024 İncelemesini memnuniyetle karşıladılar. Bu politikaların Fonun daha geniş şeffaflık çerçevesinin merkezinde olduğunu ve Fonun görevini yerine getirmesine yardımcı olmak için kritik öneme sahip olduğunu vurguladılar. Önemli belgeleri zamanında kamuoyuna sunarak ve Fonu dış denetime ve hesap verebilirliğe tabi tutarak kurumun güvenilirliğini ve tavsiyelerinin etkisini artırırlar.

Yöneticiler, Şeffaflık Politikasının ilkelerinin ve hedeflerinin genel olarak uygun olmaya devam ettiğini kabul ettiler. Şeffaflık Politikasının hedeflerinin şu ihtiyaçları yansıtması gerektiğini kabul ettiler: (i) zamanında açıklama, (ii) bilgilerin gizliliğinin korunması ve (iii) personelin analizinin bağımsızlığı ve dürüstlüğünün sağlanması. Yöneticiler ayrıca, politikanın Kurul belgesi yayımlama ve sınırlı değişikliklere yönelik kurallara dayalı yaklaşımının bu hedeflere ulaşılmasına ve politikanın tarafsız bir şekilde uygulanmasının sağlanmasına yardımcı olduğunu kabul ettiler, ancak bazı Yöneticiler Kurul belgelerini değiştirmeye yönelik bazı kuralların kısıtlayıcılığı konusunda endişe duymaya devam ettiler.

Yöneticiler, bu politikalar kapsamında son on yılda daha fazla şeffaflık açısından önemli ilerleme kaydedildiğini kabul ettiler. Fonun şeffaflık çerçevesi, belgelerin ve bilgilerin yayınlanması ve ifşa edilmesi, Yönetim Kurulu faaliyetlerinin iletilmesi, belgelerin yayınlanmadan önce değiştirilmesine ilişkin kurallar ve gizli bilgilerin korunması açısından diğer karşılaştırılabilir finansal kuruluşlarla aynı seviyede olmaya devam ediyor. Yönetim Kurulu belgelerinin neredeyse tamamı artık yayınlanıyor ve ortalama olarak daha hızlı yayınlanıyor. Bununla birlikte, Yöneticiler, bazı İcra Direktörleri arasında değişiklik kurallarının tarafsız bir şekilde uygulanmasına ilişkin kalan endişelerin giderilmesi de dahil olmak üzere Şeffaflık Politikasının uygulanmasında iyileştirme yapılması için yer olduğunu kabul ettiler.

Yöneticiler, giderek hızlanan medya ortamında, paydaşların bilginin kullanılabilirliği ve zamanında olması ve analizin bağımsızlığı konusundaki beklentilerinin arttığını belirttiler. Politikanın hedeflerini açıklığa kavuşturmak ve personel analizini ve Fonun görüşlerini daha hızlı bir şekilde erişilebilir kılmak için alan olduğunu, uzun gecikmelerle yayınlanan ülke makalelerinin sayısını azaltmak da dahil olmak üzere, kabul ettiler. Yöneticiler ayrıca, özellikle Madde IV istişareleri için, Kurul'un görüş ve kararlarının basın bültenleri aracılığıyla daha hızlı iletilmesi ve gözetim ülke belgelerinde yetkililerin görüşlerinin doğru bir şekilde sunulmasının sağlanması gerektiği konusunda da anlaştılar.

Yöneticiler, politika kararının önsözünün, personelin analizinin bağımsızlığını ve dürüstlüğünü koruma ilkesini yansıtması gerektiği konusunda hemfikirdi, ancak bazı sınırlı ve tanımlanmış durumlarda değişiklik yapılmasının gerekliliğini de kabul ettiler. Birçok Yönetici, dilin, yetkililerin görüşlerinin veya personel raporlarının doğruluğunun ve açıklığının yeterli şekilde yansıtılmasının sağlanması ihtiyacıyla dengelenmesini tercih ederdi. Politika hakkında açıklığı artırmak için Yöneticiler ayrıca, politika kapsamında yer alan ancak yayınlanma varsayımına tabi olmayan belirli Kurul belgelerinin daha kesin bir listesinin sunulmasını desteklediler. Ayrıca, Yöneticiler, yayınlanan Kurul belgelerinin, Fon için önemli riskleri ele almak amacıyla çok dar ve belirli koşullar dışında değiştirilemeyeceği konusunda hemfikirdi.

Yöneticiler, ülke personel raporlarının yayınlanmasındaki gecikmelerin azaltılmasının önemi konusunda hemfikirdi. Buna göre, üyelerin ülke personel raporlarının yayınlanmasına onay vermelerini sağlamak için itirazsızlık modunun uygulanmasının işlevsel hale getirilmesi önerilerini, üyelerin yayınlama kararlarını iletmeleri ve kamuoyunu bu kararlar hakkında zamanında bilgilendirmeleri için bir zaman çerçevesi oluşturulması da dahil olmak üzere genel olarak desteklediler. Bazı Yöneticiler, yetkililerin yayınlama niyetlerini belirtmek için basın bültenleri gerektirmenin gereksiz ve ülke belgelerinin gönüllü olarak yayınlanması kavramıyla tutarsız olduğunu düşündü. Birkaç Yönetici itirazsızlık rejiminden çekilme seçeneğinin ortadan kaldırılmasını tercih ederdi; birkaçı ise çekilme seçeneğinin sürdürülmesinin önemini vurguladı. Birkaç Yönetici, kapasite kısıtlamaları, yerel onaylar ve raporların İngilizce konuşmayan kitleler için tercüme edilmesi gibi lojistik sorunları dikkate almak için personel raporunun yayınlanmasının zamanlamasında daha fazla esnekliğe izin verilmesini önerdi.

Yöneticiler, Kurul'un görüşlerinin hızlı bir şekilde iletilmesinin daha fazla şeffaflığı desteklediğini vurguladı. Gözetim ülke basın bültenleri için ayrı bir yayın yolu oluşturulmasının, itirazsız bir şekilde yayın izni alınmasının ve bunların hazırlanmasının basitleştirilmesinin gözetim ülke basın bültenlerinin zamanında yayınlanmasını destekleyeceği konusunda anlaştılar. Birkaç Yönetici, basın bültenleri ve ülke personeli raporlarının birlikte yayınlanmasının ideal olarak norm olarak kalması gerektiğini belirtti. Birkaç kişi ise basın bülteninin ve ülke personeli raporunun ayrı ayrı yayınlanmasıyla ortaya çıkabilecek risklerin azaltılması gerektiğini vurguladı.

Yöneticiler, gözetim ülke personeli raporlarında sunulan yetkililerin görüşlerinde zaman zaman değişikliklerin yapılmasının, bunların doğru bir şekilde sunulmasını sağlamak için gerekli olduğu konusunda hemfikirdi. Bu bağlamda, Yöneticiler, gözetim personeli raporunun kapsadığı ana konular ve politika önerileri hakkında yetkililerin görüş bölümlerine cimri eklemeler yapılmasına izin verilmesi önerisini desteklerken, personel raporlarının ve analizlerinin bütünlüğünü korumak için yeterli güvenceler oluşturulmasını, buna personel analizinin bütünlüğünü destekleyen mevcut politikaların etkili bir şekilde uygulanmasını da dahil etti. Personel raporlarının doğruluğunu artırmanın bir yolu olarak, bazı Yöneticiler gözetim hakkındaki Rehber Not'ta belirtildiği gibi sürprizlerden kaçınmanın önemini vurguladı. Bu bağlamda, birçok Yönetici yetkililerin görüşlerini temsil etmede daha fazla esnekliğe ihtiyaç olduğunu vurguladı. Bu Yöneticilerin bir kısmı, gözetim personeli raporlarında yetkililerin görüşlerine eklemeler yapmak için önerilen güvencelerin bir miktar kısıtlayıcı olabileceğini düşündü. Daha genel olarak, Yöneticiler, yetkililerin görüşlerinin doğru ve dengeli bir şekilde sunulmasını sağlamak için yetkililerle daha açık bir diyalog çağrısında bulundu. Yöneticiler ayrıca, ülke raporları yayınlandığında yetkililerin görüş bölümünün ve/veya yetkililerin diğer ifadelerinin yeterli görünürlüğe sahip olmasını sağlamak için personelin operasyonel önerilerini memnuniyetle karşıladı veya ek önlemler talep etti.

Yöneticiler, Şeffaflık Politikası'na, yayınlanmadan önce Yönetim Kurulu belgelerinden gizli bilgilerin kaldırılmasına ilişkin prosedürlerin ve bilgilerin gizli niteliğini belirlemeye yönelik güvenlik önlemlerinin dahil edilmesi konusunda mutabık kaldılar. Ayrıca, Yönetim Kurulu değerlendirmesi için belgeler sunarken ortaya çıkabilecek idari hataların ele alınması ve kapsamının genişletilmesi ve Yönetim Kurulu belgelerindeki hataları düzeltme taleplerinin sunulması için son tarihin uzatılması önerisini desteklediler. Yöneticiler, personelin, Yönetim Kurulu değerlendirmesi öncesinde politika belgelerinin değiştirilmesine ilişkin prosedürler hakkında önerdiği açıklamaları not aldılar.

Yöneticiler ayrıca Şeffaflık Politikası kapsamında belirlenen uyuşmazlık prosedürlerini, üye ile yönetim arasında ortaya çıkan uyuşmazlıkları da kapsayacak şekilde genişletmeyi ve Yönetim Kurulu belgelerinde yapılacak her türlü değişikliği kapsamayı kabul ettiler.

Yöneticiler, Şeffaflık Politikasının etkili bir şekilde işlemesini desteklemek için daha iyi bilgi paylaşımının, rehberliğin ve daha akıcı prosedürlerin önemini vurguladılar. Bu bağlamda, bir dizi Yönetici, Şeffaflık Politikasının uygulanmasındaki eğilimler hakkında bilgi paylaşmak için periyodik oturumlar önerdi. Yöneticiler ayrıca, personelin politikanın, hedeflerinin ve prosedürlerinin personel, İcra Direktörlerinin ofisleri ve yetkililer arasında anlaşılmasını iyileştirmek için farkındalık yaratma çabalarını güçlendirme önerilerini memnuniyetle karşıladılar. Personelin "nasıl yapılır" notları geliştirme önerisine katılan bazı Yöneticiler, Şeffaflık Politikasının temel unsurlarını kapsayan açık, öz ve kamuya açık bir bilgi notu geliştirmeyi önerdi. Ülke belgeleri için düzeltme kurallarının uygulanmasında kullanılan kriterlerin açıklığa kavuşturulması gerektiğinin altını çizdiler ve değişiklik taleplerini değerlendirme sürecini yükseltme ve basitleştirme ve bu taleplerin sonuçlarına ilişkin şeffaflığı artırma yönündeki operasyonel önerileri memnuniyetle karşıladılar. Birkaç Yönetici, Fonun iletişim stratejisinin yaklaşan incelemesinin Fonun şeffaflığa olan bağlılığını daha da vurgulayabileceğini belirtti.

Açık Arşiv Politikası ile ilgili olarak, Yöneticiler Fon arşivlerinde bulunan bilgilerin önemli ölçüde arttığını ve kamuoyunun bunlara daha kolay erişebildiğini belirttiler. Politikanın genel olarak uygun olmaya devam ettiğini, diğer uluslararası örgütlerinkilerle olumlu bir şekilde karşılaştırıldığını ve politikada büyük bir güncelleme gerekmediğini kabul ettiler. Arşivlenmiş kalıcı kayıtları kamuoyuna sunmak için geçerli zaman kurallarını korumayı kabul ettiler, ancak birkaç Yönetici gayriresmi Yönetim Kurulu toplantılarının tutanaklarını yayınlamak için zaman kuralını potansiyel olarak azaltma olanağı gördü.

Yöneticiler, Açık Arşivler Politikasının uygulanmasıyla ilgili belirli pratik endişeleri ele almak için personelin önerilerini kabul ettiler. Yayınlanmış Kurul belgelerinin yayınlandığında arşiv kataloğu altında da erişilebilir olmasını sağlama önerilerini kabul ettiler ve Genel Müdürün istisnai durumlarda, ilgili zaman kuralının sona ermesinden önce talep üzerine diğer belgesel materyallere erişim sağlayabileceğini kabul ettiler. Yöneticiler, Fonun kalıcı dijital kayıtlarını yönetmek için gereken altyapıyı edinerek politikanın uygulanmasını güçlendirmeye yönelik personelin planlarını desteklediler ve diğer belgesel materyalin işlenmemiş kağıt kayıtlarının mevcut birikimini ele alma ve politika uygulamasını desteklemek için iç koordinasyon mekanizmaları ve rehberlik oluşturma planlarını memnuniyetle karşıladılar.

Yöneticiler, her iki politikanın da standart 5 yıllık veya daha uzun süreli, ihtiyaç halinde, inceleme döngüsünde devam etmesi gerektiği konusunda anlaştılar. Birkaç Yönetici, zamanında incelemelere ihtiyaç duyulduğunu ve bir sonraki incelemenin beş yıl içinde yapılması gerektiğini vurguladı.