"İKİNCİ EL ARAÇLAR SINIRLI ŞEKİLDE ARTTI"
2plan İcra Kurulu Başkanı Orhan Ülgür 2024 Yılı Sıfır ve İkinci El Otomotiv Pazarını değerlendirdi.
2024 yılı Türkiye ikinci el araç piyasasında fiyatların sınırlı şekilde arttığı, sıfır araçların ise daha avantajlı hale geldiği bir dönem oldu. 2023’te ikinci el araç piyasasında oluşan fiyat köpüğü, 2024’te büyük ölçüde eridi. Yıl boyunca ikinci el araç fiyatlarının yüzde 20-22 arasında arttığını görüyoruz, ancak bu artış kurdaki dalgalanmaya göre düşük kaldı.
Bayiler ve yetkili satıcılar açısından bakacak olursak da hem sıfır hem de ikinci el araçlarda karlılık, 2023’e kıyasla önemli ölçüde düştü. Bu düşüşte, artan kredi maliyetleri ve stokta bekletilen araçların değer kaybı gibi unsurlar karlılığı ciddi şekilde sınırlayan faktörler arasında yer aldı. Diğer yandan, elektrikli araçların ikinci el pazarı ise henüz tam anlamıyla olgunlaşmasa da önümüzdeki yıllarda daha belirgin bir yapıya kavuşacağı sinyallerini verdi.
Yıl sonunda Türkiye ikinci el araç pazarının yaklaşık 9 milyon adete ulaşacağını tahmin ediyoruz. İkinci el araç satışlarının önemli bir bölümünün mükerrer (birden fazla aracılık aşamasından geçen) işlemlerden oluşacağını düşünürsek, gerçek satışların, toplamın yaklaşık yüzde 40-50’sine denk geleceğini düşünüyoruz.
Sıfır araç tarafında ise 2024 yılında araç bulunabilirliği 2023’e kıyasla daha kolay hale geldi. Yıl içinde düzenlenen çeşitli kampanyalar, sıfır araç fiyatlarını daha cazip bir seviyeye taşıdı. Bu durum, ikinci el araçlara olan talebin azalmasına yol açtı. Özellikle 1-2 yaşındaki araçların fiyatlarının sıfır araçlara çok yakın olması, tüketicileri sıfır araç satın almaya yöneltti. Tüm bu gelişmeler ışığında, Türkiye otomotiv pazarının 2024 yılını yaklaşık 1,2 milyon adetlik sıfır araç satışıyla tamamlaması bekleniyor.
2025 yılı beklentileri
2025 yılına baktığımızda 2024 yılında olduğu gibi sıfır araç arzında bir sorun yaşanması beklenmiyor. Bu durum, ikinci el araç piyasasını hem fiyatlandırma hem de satış açısından baskı altında tutabilir. Eğer sıfır araç arz tarafında olağan üstü bir durum yaşanmazsa, ikinci el araç satışlarının, 2024 yılındaki seviyelere benzer bir düzeyde seyretmesini öngörüyoruz.
Türkiye sıfır otomotiv pazarı ise 1 milyon adetlik psikolojik sınırını aşmış durumda. Avrupa’daki ekonomik durgunluk, Türkiye’nin bu pazardan daha fazla araç çekmesine olanak sağlayabilir. Bu gelişmeler ışığında, 2025 yılında da Türkiye pazarının 1 milyonun altına düşmesini beklemiyoruz. Özellikle yılın ikinci yarısında kredi faizlerinde bir düşüş ve ekonomik göstergelerde bir iyileşme gerçekleşirse pazarın daha da büyümesi mümkün olabilir.
2025 yılında ikinci el elektrikli araç pazarını ele aldığımızda ise sağlıklı bir pazar oluşması için satışların henüz yeterli adetlere ulaşmadığı ve fiyatların tam anlamıyla oturmadığı görülüyor. Ancak 2025 yılı boyunca elektrikli araç pazarının daha fazla stabilite olması ve ikinci el fiyatlarının netleşmesi bekleniyor. Pazarın yeterli hacme ulaşmasıyla birlikte, elektrikli araçların ikinci el değerleri konusunda daha fazla güven ve öngörülebilirlik oluşacağını düşünüyoruz.