Dolar $
33.1
%0.05 0.01
Euro €
36.33
%0.24 0.08
Sterlin £
43.04
%-0.1 -0.04
Çeyrek Altın
4316.8
%0.42 17.63
SON DAKİKA
Umut ÇELİK | Bankacılık Çarşamba 17 Temmuz 2024 22:00

HIZLI, ETKİN VE GÜVENİLİR FİNTEK ÜRÜNLERİ NAKİTSİZ TOPLUMA DESTEK OLUYOR

Nakit kullanımı finansal teknolojilerin yaygınlaşması ve ürün çeşitliliğinin artmasına paralel olarak her geçen gün azalıyor. Tarih boyunca altın, gümüş ve kağıt formu kullanılan nakit yönteminin yerini QR kodlu ödemeden sanal POS cihazına, mobil cüzdandan, link ile ödemeye kadar finansal teknoloji ürün ve hizmetleri alıyor.

Hızlı, etkin ve güvenilir fintek ürünleri nakitsiz topluma destek oluyor

Dünyada ve Türkiye’de nakit kullanımı finansal teknolojilerin (fintek) ürün ve hizmetlerinin artışına paralel biçimde her geçen gün azalıyor. Bu dönüşümde akıllı cep telefonları ile WiFi kullanımının yaygınlaşması aslan payının sahibi konumunda. Globalde 4.3 milyar, Türkiye’de ise 81.6 milyon kişi akıllı cep telefonu kullanıyor ve akıllı cep telefonu sahiplerinin yüzde 70’ine yakını da internetten alışveriş yapıyor. We Are Social'ın "Dijital Türkiye 2023" bölümünde yer alan araştırma verilerine göre 16-64 yaş arasındaki internet kullanıcılarının e-ticaret aktiviteleri artış kaydediyor. İnternetten ürün veya hizmet satın alanların oranı yüzde 64,6 olurken, online market siparişi verenlerin oranı yüzde 43.4; internetten ikinci el ürün alanların oranı ise 15,3 oranında. Sonradan ödemeli yani şimdi al, sora öde servisleri kullananların oranı ise yüzde 10 olarak kayıtlara geçti.

Mağazalarda kullanım yaygınlaşıyor

Bunun yanında Türkiye’nin e-ticaret hacmi 1.8 trilyon TL’yi aşmış durumda. Aynı zamanda bir global pazar yerinde, e-ticaret sitesinde mağazası olmayan ya da kendi internet satış sitesi bulunmayan marka yok gibi. 2020 yılında dünyayı saran Covid-19 pandemisi de nakitsiz topluma geçişi hızlandıran en önemli faktörlerden olurken, bu dönemde edinilen ödeme alışkanlıklarıyla birlikte tüketiciler nakitsiz alışverişe yoğun ilgi gösterdi. Öte yandan online alanda olduğu kadar offline alanda yapılan alışverişlerde marketler, kafeler, beyaz eşya bayileri, akaryakıt istasyonları, tamir ve yedek parça servisleri ile yeme-içme sektörü başta olmak üzere tüm iş kolları tarafından finansal teknolojilerin ödeme alma ürünleri yoğun şekilde kullanılıyor. Sanal pos cihazı, mobil cüzdan, QR kodlu ve sanal kart ödemelerinin kullanımı da yükseliyor. İşletmeler böylece ödemelerini çok daha kolay, hızlı ve güvenli şekilde alabiliyor.

Ödeme yöntemlerinin yükselişi sürüyor

Türkiye Bankalar Birliği’nin raporuna göre 2023 yılında gerçekleşen 25 trilyon adet ödeme işleminde kare kodlu ödemeler yüzde 300, mobil bankacılık havale işlemleri yüzde 42, kartlı ödemeler ise yüzde 27 oranında arttı. 2020 yılında 10 bin 281 adet olan mobil ödeme işlem sayısı ise 2023 yılında 50 bin 541 işlem adetine ulaştı. Nakit kullanımının azalmasındaki en önemli faktörü ise Z kuşağının ödemelerini yaparken fintek ürünlerini tercih etmesi oluşturdu. Kolay, hızlı, güvenilir şekilde ödeme yapmayı sağlayan sanal pos cihazı, mobil cüzdan, QR kod ve sanal kart kullanımı 16-35 yaş tarafından yoğun şekilde tercih edilirken, pandemi ile 40-65 yaş arası da nakitsiz ödeme seçeneklerini yoğun şekilde kullanmaya başladı.

Paynet’ten birçok ödeme alternatifi bir arada

Türkiye’nin öncü fintek şirketi Paynet, tüm işletmelerin hızlı ve güvenilir şekilde kullandığı ürün ve hizmetleriyle nakitsiz toplumun oluşmasına katkıda bulunuyor. Paynet’in sunduğu ödeme alma yöntemleri arasında POS cihazının dijital hali olan sanal pos ve karekod QR yer alıyor. Yine Paynet tarafından geliştirilen NFC teknolojisine sahip android cihazları fiziki POS’a dönüştürerek kartla ödeme almayı mümkün kılan PayPOS ve linkle ödeme alma seçenekleri de bulunuyor.

Fintek ürünlerinı kullanmak hayatı kolay kılıyor

Nakit kullanımının Türkiye’de ve dünyada hızla azaldığını, bazı ülkelerde nakit kullanımının yüzde 25’e kadar gerilediğini ve yerini fintek ürün ile hizmetlerinin aldığını kaydeden Paynet Ürün, Pazarlama ve İş Geliştirmeden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Hakan Kocatürk, şu ifadeleri kullandı:

“Nakit ile alışveriş insanlık tarihinde çok uzun bir geçmişe sahip. Altın, gümüş veya kağıt para olarak varlığını sürdüren nakit, son 25 yıla kadar yaygın olarak kullanıldı. Daha önce kredi ve banka kartları devreye alınmıştı fakat bugünkü kadar yaygın değildi. Günümüzde gelişen teknolojiye paralel olarak nakit kullanımı yerini finansal teknolojilere bıraktı. Artan ticaret ve e-ticaret hacmi, muhasebe yönetimi, saklama, para üstü vermek, güvenlik, hijyen gibi birçok başlık ve işlemlerin kaydedilmeme riski nedenleriyle nakit ödemeler giderek azalıyor. Tüketiciler ve kullanıcılar alışverişin ve aldıkları hizmetin karşılığında hızlı, etkin ve güvenli şekilde fintek sistemlerini kullanarak ödeme yapabiliyor. Paynet olarak artan ihtiyaçlar karşısında nakitsiz toplum yaratma hedefine ulaşmak üzere birçok ürün tüm işletmelere sunmaya devam ediyoruz.”

Yakın gelecekte her işletme nakitsiz olacak

Dünyanın büyük bir dijital dönüşüm yaşadığını yapay zekanın ürünlerin tasarımından pazarlamasına ve satışına kadar büyük rol oynadığını kaydeden Hakan Kocatürk, “McKinsey’e göre, küresel ödeme sistemleri sektörünün geliri 2026’ya kadar 3 trilyon dolara yükselecek. Bu da fintek sektörünün yakın gelecekteki gelişiminin ne kadar önemli olduğunu ortaya koyuyor. 2030’lu yıllara ulaştığımızda en küçük işletmelerde bile tamamen nakitsiz kullanımın yaygınlaştığına şahitlik edeceğiz. Geçtiğimiz hafta ülkemizin büyük bir market zinciri mağazalarında nakit kullanılmayacağını duyurdu. Yine bugünün kuşakları yaş almaya devam ettikçe 65 yaş ve üzeri kitle de fintek ürün ile hizmetlerini daha da yaygın şekilde kullanır hale gelecek. Böylece üretimden depolamaya, lojistikten teslimata kadar tüm süreçlerinde dijitalleşmenin başrolünde oynadığı ekonomide ödemeler de dijitalleşerek nakit kullanımını dünyanın gündeminden çıkaracak. Biz de Paynet olarak bu süreçte ülkemizdeki işletmelerin ödemelerini kolay ve güvenli şekilde alabilmesini sağlıyoruz. Müşterilerine farklı ödeme alternatifleri sunmalarına yardımcı olarak alışveriş deneyimini iyileştiriyoruz ve işletmelerin satışlarını artırmasına yardımcı oluyoruz.” dedi.

ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR