HİBRİT PATLADI!..
Hibrit sistemli araçlar, Türkiye otomotiv pazarındaki ağırlığını iyice artırmaya başladı. İlk 7 ayda 5 bin 495 adetlik satışa ulaşan hibritler, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 118.92 artış sağladı.

Hibrit sistemli araçlar, Türkiye otomotiv pazarındaki ağırlığını iyice artırmaya başladı. İlk 7 ayda
Gökhan KARA
Türkiye otomotiv pazarı, arka arkaya gelen rekor satışların ardından gerileme sürecine girdi. 950 bin adet üzeri iki yılın ardından geçen yılı 620 bin adetlik satışla tamamlayan pazar, 2019’da da ayağını frenden çekmek yerini daha da sert basmaya başladı. Yükselen kur ve artan kredi faizlerinin etkisiyle ortaya çıkan bu sonuç, yılın ilk 7 aylık döneminde yüzde 47.53’lük gerilemeyle 213 bin 71 adetten kapandı. Toplam pazarda geçen yılın 7 ayında 406 bin 82 satış yapılmıştı.
96 adet elektrikli satıldı
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerine göre, söz konusu dönemde otomobil satışları, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 45,96 azalarak 171 bin 776 adede, hafif ticari araç satışları ise yüzde 53,17’lik daralmayla 41 bin 295 adedi geriledi. Temmuz ayında satılan toplam araç sayısı ise sadece 17 bin 927 oldu. Yılbaşından bu yana tüm segment ve motor seçeneklerinde sert bir gerileme gözlenirken, son dönemin ve geleceğin yıldızı olarak tanımlanan hibrit otomobil satışlarındaki agresif büyüme devam etti. Bu dönemde elektrikli otomobillerde görülen gerileme de sadece yüzde 7.69’la sınırlı kaldı. Elektrikli satışları aynı dönemler arasında 104 adetten 96 adede geriledi. Satışlarda dizel motorun ağırlığı devam etse de, hibrit otomobiller adeta altın çağını yaşıyor. Geçen yılın ilk 7 ayında 2 bin 510 adetlik satışla büyük bir sıçrama gerçekleştiren hibrit otomobiller, bu yılın aynı döneminde yüzde 118.92 büyümeyi başardı. Yılbaşından bu yana satılan hibrit araçların satış adedi 5 bin 495’i buldu. Elektrikli otomobillere geçişi kolaylaştırması hedefiyle ortaya çıkan hibritler, benzinli ve elektrikli motor yada motorların bir arada kullanılması anlamına geliyor. Sistem, elektrik motoruyla çalışıyor. Güç gerektiği veya marka ve modeline göre 70-80 km/s süratin üzerinde benzin motorundan destek alan sistem, düşük tüketim ve emisyon özelliğiyle elektrikli otomobillerden sonra en çevreci seçenek olarak öne çıkıyor.
3.5 litrelik tüketim
Araçta yer alan bataryayı şarj etme görevi de yine benzinli motora veriliyor. Özellikle şehir içi dur-kalk trafiğinde çok düşük tüketim değerlerine imza atan hibrit sistem, sessiz sürüşüyle de konfora katkı sağlıyor. Türkiye’de en çok satan hibrit modeller, 1.8 litrelik benzinli motorlarına rağmen 3.5 litrelik ortalama tüketimiyle dizelleri aratmayan rakamlara ulaşabiliyor.
Satışlardaki payı artıyor
Motor
tipi Temmuz 2018 sonu Temmuz 2019 sonu Değişim (%)
Adet Segment
içindeki payı (%) Adet Segment içindeki payı (%)
Dizel 190.678 59.98 96.361 56.10 -49.46
Benzin 114.625 36.06 63.013 36.68 -45.03
Otogaz 9.977 3.14 6.811 3.97 -31.79
Hibrit 2.510 0.79 5.495 3.20 118.92
Elektrik 104 0.03 96 0.06 -7.69
Toplam 317.894 100 171.776 100 -45.96