HEDEF 42 MİLYON DOLARLIK İHRACAT
Formül, Aquapa, Foraqua, Aquapipe ve Aquaplast markalı tüm ürünlerini Türkiye'nin yanı sıra 5 kıtada satışa sunan Formül Plastik, 2024 yılında 35,2 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2025 yılında ise 42 milyon dolarlık ihracata ulaşmayı planlayan şirketin hedefinde Irak, Suriye ve Afrika ülkeleri ile Asya-Pasifik ülkeleri olarak adlandırılan Endonezya, Malezya, Filipinler var

Şehnaz DEMİRDAL
Formül Plastik Yönetim Kurulu Üyesi Ömer Hot ile Formül Plastik’in nereden nereye geldiğini ve 2025 yılı hedeflerini konuştuk.
Kısaca Formül Plastik'i anlatır mısınız?
1992 yılında Haydar Şahin tarafından kalıp üretimi ve ticareti amacıyla kurulan şirketimiz, 1995 yılında gerçekleştirdiği plastik enjeksiyon makineleri yatırımı ile plastik üreticilerine fason PP-RC bağlantı elemanları üretimine de başladı. 2000’li yılların başından itibaren Formül ve Aquapa markalarını tescil ettirerek kendi markalarımızla üretime geçtik.
2003 yılından itibaren yurtiçi satışlarımızın yanı sıra ihracata da ağırlık vermeye başladık. 2009 yılında, kendi üretim hatlarımızdaki yarı mamul sınıfındaki metal girdi gereksinimini karşılamak üzere metal fabrikamızı kurduk.
Şu anda Formül, Aquapa, Foraqua, Aquaplast ve Aquapipe olmak üzere 5 tescilli markamız bulunuyor.
Plastik boru ve bağlantı elemanları sektöründe faaliyet gösteren şirketimiz; hâlihazırda kompozit boru ve bağlantı elemanları, plastik temiz su boru ve bağlantı elemanları, PVC pis su boru ve bağlantı elemanları gibi sıhhi tesisat emtiasının üretimi, yurt içi ve yurt dışı satışını gerçekleştiriyor.
Üretim kapasiteniz ve ürün portföyünüz hakkında bilgi verir misiniz?
Formül Plastik olarak ürettiğimiz ürünleri temiz sıcak ve soğuk su tesisat boruları, temiz sıcak ve soğuk su tesisatı metalsiz ve metalli bağlantı elemanları, atık su boruları ve bağlantı elemanları olmak üzere üç ana başlık altında sınıflandırabiliriz. Temiz sıcak ve soğuk su tesisat boruları başlığı altında düz borular, kompozit borular, alüminyum folyolu borular ve PE-RT borular yer alıyor. Temiz sıcak ve soğuk su tesisat borularının bağlantı elemanları başlığı altında metalsiz PP-RC bağlantı elemanları ve ek parçalar, metalli PP-RC bağlantı elemanları ve ek parçalar bulunuyor. Üçüncü ana başlığımızın altında ise atık su boruları ve bağlantı elemanları yer alıyor.
Üç ayrı fabrikada üretim
Üretim tesisleriniz hakkında bilgi verir misiniz?
İkisi Tekirdağ, Çerkezköy’deki Veliköy OSB’de, biri yine Tekirdağ, Çerkezköy’deki Çerkezköy OSB’de olmak üzere üç ayrı fabrikamızda üretim gerçekleştiriyoruz. Veliköy OSB’de yer alan; temiz su tesisat boruları ve metalli/metalsiz bağlantı parçalarının tümünün üretildiği Merkez Fabrikamız, 20 bin metrekare arsa üzerinde, 14 bin metrekare kapalı alana sahip. Yine, Veliköy OSB’de yer alan ve Merkez Fabrikamıza birkaç yüz metre mesafede yer alan PVC Fabrikamızda, PVC-U atık su boru ve bağlantı elemanlarını üretiyoruz. Bu fabrikamız 15 bin metrekare açık, 7 bin metrekare kapalı alana sahip.
Metal vanalar ve tüm metalli bağlantı elemanları ise Çerkezköy OSB’de yer alan Metal Fabrikamızda üretiliyor. Bu fabrikamız, 9 bin metrekare arsa üzerinde 5 bin metrekare kapalı alandan oluşuyor.
Formül Plastik, olarak yıllık 18 bin ton polipropilen temiz su boru ve bağlantı elemanları üretimine konu hammadde tüketiyoruz. Atıksu boru ve bağlantı parçalarının üretimine konu hammadde tüketimimiz yıllık 22 bin tonu, Metal Fabrikamızda pirinç hammadde tüketimimiz ise yıllık 8 bin tonu buluyor.
Yıllık 2,8 milyar TL hasılat
2024 yılının nasıl tamamladınız? Ne kadarlık bir üretim gerçekleştirdiniz? Ne kadar ciro elde ettiniz? 2025 yılı hedefleriniz neler?
2024 yılını, enflasyon muhasebesine uygun hesaplanmış verilere göre 2,8 milyar TL hasılatı ile kapattık. Geçen yıl satışlarımızın yüzde 52’sini yurt dışına yüzde 48’ini yurt içine gerçekleştirdik. 27 bin ton plastik ham madde 2 bin ton pirinç ham madde kullandığımız 2024’de kapasite kullanım oranımız ise yüzde 83 olarak gerçekleşti.
2025 yılında enflasyon muhasebesini de göz önüne alarak 4,1 milyar TL olarak hedefliyoruz. Bu yıl yurtdışında yeni pazarlara açılma hedefimiz bulunuyor. Bunun için gereken ürün geliştirme ve pazar çalışmalarımızı tamamlayarak bu konuda faaliyete geçtik. Özellikle Suriye pazarı ile yakın temas halindeyiz. Rusya ile Ukrayna arasında barış tesis edilmesi ve ticari yasakların kalkması konusunu da yakından takip ediyoruz. Bununla birlikte bu ülkelerde geçmişe dayalı ilişkilerimiz olan müşterilerimizle temasımızı son dönemde arttırdık.
5 kıtaya satış yapılıyor
İhracatınız hakkında bilgi verir misiniz? İhracatınızda hangi ülke ve pazarlar öne çıkıyor?
Yurtiçi satışını gerçekleştirdiğimiz Formül, Aquapa, Foraqua, Aquapipe ve Aquaplast markalı tüm ürünlerimizi, 5 kıtada satışa sunuyoruz. Bugüne kadar Avrupa, Afrika, Kafkasya, Türki Cumhuriyetler, Ortadoğu, Güney Amerika, Doğu, Batı ve Güney Asya ve Okyanuslarda bulunan ada ülkelerine kadar yayılmış olan 90’dan fazla ülkeye ihracat gerçekleştirdik.
2024’te 35,2 milyon dolarlık ihracat rakamına ulaştık. Geçen yıl, güncel satış büyüklüğü bakımından en çok ihracat gerçekleştirdiğimiz ülkeler; Irak, Cezayir, Fas, Tacikistan, Gürcistan, Mozambik, Türkmenistan, Romanya, Özbekistan, Nijerya, Katar, Yunanistan, Moldova, Dominik Cumhuriyeti, Portekiz, Moğolistan, Uruguay, Filipinler, Libya, Azerbaycan, Bulgaristan, Kazakistan, Ürdün-Sierre Leone, Lübnan oldu.
2023 yılında 1 milyar 354 milyon 858 bin 970 TL’lik ihracat gerçekleştirdik ve yurtdışı satışlarımızın 2023 yılı ciromuz içindeki payı yüzde 51,34 oldu. 2024 yılında 2 milyar 821 milyon 637 bin 616 TL’lik ihracat gerçekleştirdik ve yurtdışı satışlarımızın 2024 yılı ciromuz içindeki payı yüzde 52 oldu. 2025 yılındaki ihracat hedef pazarlarımız; Irak, Suriye, Afrika kıtası ülkeleri ile Asya-Pasifik Ülkeleri olarak adlandırılan (Endonezya-Malezya-Filipinler vb.) ülkeler olacaktır.
Bu performansımızla sektörümüzde en çok ihracat gerçekleştiren firmalar arasında yer alıyoruz. 2021’de üst yapı tesisat sektöründe ülkenin en fazla ihracat yapan firması ödülü ve yine Türk İklimlendirme Sanayi İhracatçıları Birliği (İSİB) tarafından 2022 ve 2023 yıllarında ‘En çok plastik boru ve bağlantı elemanları ihracatı yapan firma’ olarak ikincilik ödülüne layık görüldük. Ayrıca firmamız 2014 yılından bu yana aralıksız her yıl, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) tarafından hazırlanan ‘Türkiye'nin İlk 1000 İhracatçı Firması’ listesinde yer alıyor.
2025 yılı ihracat hedefi
2025 yılında ne kadarlık bir ihracat hedefliyorsunuz? Yeni hedef pazarlarınız hangi ülkeler?
2025 yılında ise 42 milyon dolarlık ihracata ulaşmayı hedefliyoruz. Bunun için yeni pazarlara açılarak ihracat yaptığımız coğrafyaları genişletmek istiyoruz. 2025 yılında Irak, Suriye ve Afrika ülkeleri ile Asya-Pasifik ülkeleri olarak adlandırılan Endonezya, Malezya, Filipinler gibi ülkeleri hedef pazarlar olarak belirledik. Önümüzdeki dönemde yoğunlaşmak istediğimiz pazarların başında Suriye geliyor. Arap Baharı olarak da anılan iç savaştan önce Suriye, en önemli ihracat pazarımızdı. İç savaş öncesi dönemde Formül Plastik ürünlerini, iki büyük ana bayimiz aracılığıyla Suriye’nin her tarafına ulaştırıyorduk. Formül ve Aquapa markalarımız ülkenin en iyi plastik boru markaları olarak tanınıyordu. Suriye pazarının önümüzdeki dönemde çok büyük fırsatlar sunacağına inanıyoruz. Analiz ve veri tabanı içerikleri sunan Vision of Humanity adlı kurumun verilerine göre, iç savaşın başladığı 2011'den bu yana Suriye’deki konutların yüzde 17,5'i yıkıldı. Birleşmiş Milletler'in yayınladığı rapora göre, Suriye'nin savaş sonrası yeniden inşası için gereken bütçenin 400 milyar doları aşacağı, Türkiye’nin ise bu bütçeden alacağı payın ise yüzde 25 olacağı tahmin ediliyor. Bu da kısa vadede olmasa bile orta ve uzun vadede 100 milyar dolarlık bir pazar oluşacağı anlamına geliyor. Sadece inşaat sektöründe Türk firmalarının Suriye'deki projelerden alacağı payın, ilk yılda 3 milyar dolar, 5 yılın sonunda ise 40 milyar dolarlık bir toplam hacme dönüşmesi bekleniyor. Formül Plastik olarak Suriye pazarıyla ilgili çalışmalara başladık. Yeni dönemde, Suriye’de yıllık ortalama 8 ila 10 milyon dolar düzeyinde bir ihracat rakamına ulaşmak istiyoruz.
35 bin karelik tesis yapılacak
Önümüzdeki dönem yatırımlarımızdan ve hedeflerinizden bahseder misiniz?
Daha verimli çalışabilme ve pazardan daha büyük pay alabilme düşüncesiyle şekillendirdiğimiz orta ve uzun vadeli hedeflerimiz doğrultusunda; fiziki olarak genişlemek ve üretim kapasitemizi artırmak amacıyla ihtiyacımız olan makine yatırımlarımızı programladık.
Öte yandan Merkez Fabrikamız ile PVC Fabrikamız arasında yer alan toplam 40 bin metrekarelik iki arsayı alarak 14 bin metrekare kapalı üretim alanı ve kapalı depo için binalar ile açık sevkiyat alanları inşa etmeyi planlıyoruz. Böylece Veliköy OSB’de toplam 75 bin metrekare arsada birbiriyle bağlantılı ve tümleşik bir yapıda, toplam 35 bin metrekare alana sahip entegre bir tesis oluşturacağız.
Bununla birlikte Çerkezköy OSB içerisinde kiralık bir mülkte faaliyet gösteren Metal Fabrikamızı, Çerkezköy Kapaklı OSB’de, 18 bin 500 metrekarelik arsamız üzerine inşa edilecek, 16 bin metrekare kapalı alana sahip yeni bir fabrika binasına taşımayı planlıyoruz.
Ür-Ge çalışmalarına ağırlık veriliyor
Ür-Ge alanındaki çalışmalarınızı anlatır mısınız?
Formül Plastik olarak içinde bulunduğumuz sektör ve pazar şartları gereği Ür-Ge çalışmalarına ağırlık veriyoruz. Bununla birlikte ileriye dönük olarak inovasyon çalışmalarına dahil edilebilecek yeni ürün geliştirme ve piyasaya sunma hususlarında ulusal ve uluslararası sektör trendlerini ve eğilimlerini yakından takip ediyoruz.
Ür-Ge çalışmalarımız kapsamında sistem ve uygulamalarımızı geliştirmenin yanı sıra, kullanıcı isteklerindeki değişimleri, lojistik süreçleri ve çevresel etkileri dikkate alarak üretim süreçlerinde iyileştirmeler yapmayı ve alternatif hammaddeler kullanılarak üretim gerçekleştirebilmeyi hedefliyoruz.
Bu hedefle tüketici taleplerindeki hızlı değişimlere ve gelişen teknolojilere uyum sağlamak için pazar ve kullanıcı ihtiyaçlarını düzenli olarak analiz ediyor, artık kârlı olmayan veya pazara değer katmayan ürünlerimizi güncelliyor, ürünlerimizde ve üretim süreçlerimizde iyileştirmeler yapıyoruz.
Büyük bir titizlikle yürüttüğümüz Ür-Ge çalışmalarımızın en büyük hedeflerinden biri üretimini gerçekleştirdiğimiz ürün parçalarını tedarikçilerden temin etmek yerine, maliyet avantajı yaratacak şekilde kendi bünyemizde üretmektir. Bir diğer önemli hedefimiz ise uygun malzeme çözümleri üreterek pazara yüksek kaliteli ve erişilebilir ürünler sunmaktır.
Öte yandan müşterilerimizin istek ve ihtiyaçlarının yanı sıra çevresel etkiler ve diğer dinamiklere bağlı olarak değişen pazar trendlerine uygun ürünler üretmeyi; üretim süreçlerimizin optimizasyonunu sağlayarak hem kapasite artışı hem de kalite ve maliyet optimizasyonu sağlamayı hedefliyoruz.