HEDEF 1.5 MİLYONLUK PAZAR
İç pazarı 1.5 milyona çıkarmak için bir çalışma yürüttüklerini söyleyen OSD Başkanı Yenigün, "Üyelerimiz bu dönemin geçici olduğunu düşünüyor. Kademeli olarak 1.5 milyon ve ardından 2 milyonluk iç pazar gitme hedefleri var" dedi.
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün, sektörün 2019’daki durumu ve gelecek hedefleri hakkında açıklamalar yaptı. 2019’da iç pazarın ağır ticari dahil 492 bin adetle kapandığını ifade eden Yenigün, “Pazar her halükarda 500 binin altında kaldı. Bu son 16 yılın en düşük rakamı” dedi.
17 milyar dolar fazla verecek
Otomotiv endüstrisinin sürekli kapasite artırdığını söyleyen Yenigün, “Ne zaman kapasite artırmaz o zaman sorun var demektir. Şu anda kapasite 2 milyon, üretim 1 milyon 460 bin adet. 2017’de, 1.7 milyonluk üretimle kapasite kullanım oranımız yüzde 88.5’ti. Ondan sonra düşmeye başladı. 31.2 milyar dolarlık ihracat gelirimiz de 2019’da 1 milyar dolar kadar düşecek. Sektör 2018’de 12.7 milyar dolar fazla vermişti. Şu anda 11 aylık verilere göre 15 milyar doların üzerinde. Yılın da 17 milyar dolar seviyesinden kapanmasını bekliyoruz. İhracatın düşüşünde Avrupa’da SUV satışlarının payının yüzde 40’a gelmesi ve bizim sadece 1 SUV model üretmemizin de payı var” diye konuştu. Bu yıl iç pazarın yüzde 18 artışla 580 bin adede ulaşmasını öngördüklerini anlatan Yenigün, şöyle devam etti: “Üretim beklentimiz 1 milyon 475 bin adet. Ticari araç tarafının bir miktar kıpırdanacağını düşünüyoruz. Bu öngörülerimiz, mevcut duruma göre değerlendirildi. Yani, faiz indirimi (100-150 puan bekleniyor), hurda indiriminin sona ermesi ve marta kadar uzatılan faizler gibi veriler sonucunda ortaya çıkarıldı. Yeni destekler veya farklı şartlarda her şey olabilir. Hurda indirimi sektöre değil Türkiye’ye destektir. 2 yılda 450 bin güvensiz, eski teknoloji ve çevreye zarar veren aracın trafikten kaydı silindi.” Satışların düşmesi sebebiyle eleman çıkarma konumuna henüz gelmediklerini vurgulayan Yenigün, “Üyelerimiz bu dönemin geçici olduğunu düşünüyor. Kademeli olarak 1.5 milyon ve ardından 2 milyonluk iç pazar gitme hedefleri var. Türkiye pazarı zaten bugün en az 1.5 milyon olmalı. Kişi başına araç sayımız çok düşük. Türkiye otomotivde söz sahibi bir ülke. Dünyanın en iyi markalarından birinin yeni yatırımı için Türkiye’ye geliyorsa söz sahibiyizdir. Uzman bir danışmanla 1.5 milyonluk iç pazara ulaşıp vergi gelirini de artıracak bir çalışma başlattık. Bakanlık olumlu karşıladı ama cevap vermedi. Biraz daha uğraşırsak olumlu cevap alacağımızı düşünüyorum. 1.5 milyonluk pazar için 2020-2025 öngörüsü yaptık” dedi.
Destek olunursa ihracat çağlar
Önümüzdeki 5 yılda kamyonda emisyonun yüzde 15 azaltılacağına işaret eden Haydar Yenigün, “Sonraki 5 yılda yüzde 15 daha düşürülmesi isteniyor. Şu anki teknolojiyle bu mümkün değil. Ancak elektrikli motorlara geçişle olabilir. Ayrıca otomobilde de 2021’de 95 gramın altına inmek gerekiyor. Bunda sorun yok ama ortalamayı tutturmak için elektrifikasyon şart” diye konuştu. Sektörün sıfır faiz kampanyası (bankadan alınan krediler için), süreklilik sağlayacak destekler, iş yapış şeklinin kolaylaştırılması ve özel serbest ticaret anlaşmalarına ihtiyaç duyduğunu anlatan Yenigün, “Bunlar yapılırsa otomotiv ihracatımızın önüne geçemezsiniz, çağlayıp gider” dedi.