GEREKSİZ EVRAK YÜKÜ ORTADAN KALKTI
Türkiye KARİD Yönetim Kurulu Başkanı Aslan Kut, kargo sektöründe dijitalleşmenin neredeyse zorunluluk haline geldiğini söyleyerek, "Bir kargonun teslim alındığından, alıcısına teslim edildiği ana kadar izlenebiliyor olması; hızın önündeki en büyük engel olan gereksiz evrak yükünü ortadan kaldırdı" dedi.
Röportaj: Gökhan ÖZ
Türkiye Kargo, Kurye ve Lojistik İşletmecileri Derneği (KARİD) Yönetim Kurulu Başkanı Aslan Kut, salgınla beraber alışveriş yapma biçimimizin değiştiğini söyleyerek, “Tüm iş süreçlerinde dijitalleşme neredeyse zorunluluk haline geldi” dedi. Başkan Kut ile firmaların altyapı yatırımlarını, Girişimci Kurye modelini ve sektörün geleceğini konuştuk.
2020 kargo sektörünü kısaca değerlendirir misiniz. 2021 yılının ilk çeyreğini nasıl görüyorsunuz ve sektör olarak beklentileriniz?
2020 yılı, Kovid-19 salgını ile tanıştığımız ve mücadele ettiğimiz bir yıl oldu. 2021 yılının ilk çeyreğinde de salgınla mücadele süreci devam ediyor. Bu süreçte hayatımızda pek çok şey değişti. Örneğin; alışveriş yapma biçimimiz. Neredeyse tüm ihtiyaçlarımızı dijital platformlardan karşılıyoruz. e-ticaret gönderilerindeki artışın işlem hacimlerini 2 katına çıkardığını söyleyebiliriz. Bundan sonraki süreçte de bu artışın devam edeceğini düşünüyoruz. Kargo sektörü çalışanları da artan tempoya, önlemlerini alarak, yüksek performans ve özveriyle katkı sunmaya devam ediyor. Artan iş hacmine bağlı olarak istihdam artışı da gerçekleşti. Sektörün bundan sonraki süreçte büyüyeceğine ve çalışan sayısının yüzdesel oranda ciddi bir artış göstereceğine inanıyoruz.
Teknolojiye yatırım yapılmalı
Pandemiyle beraber dijitalleşme ve e-ticaret hacmi sektördeki stratejik oyuncuların teknolojik altyapılarında yeniliklere gitmesine yol açtı. Sizce devamlılığı ve sürdürülebilirliği sağlamak açısından firmalar altyapılarında nasıl yeniliklere gitmeli?
Teknoloji çağını yaşıyoruz ve tüm iş süreçlerinin dijitalleşmesi neredeyse bir zorunluluk haline geldi. Kargo sektörü için bu durum daha da büyük önem taşıyor. Bir kargonun göndericiden teslim alındığı andan, alıcısına teslim edildiği ana kadar tüm süreçlerin gerçek zamanlı izlenebiliyor olması; hızın önündeki en büyük engellerden biri olan gereksiz evrak yükünün ortadan kaldırılması çok önemli. Bunu sağlamak için öncelikle firmalar teknolojiye yatırım yapmalı ve bu alandaki regülasyonlar düzenleyici kurumlar tarafından ivedilikle tamamlanmalıdır.
Kargo sektöründeki dijitalleşme, operasyonel faaliyetlerde zaman ve enerji verimliliği sağlarken insan istihdamında işsizliğe yol açabilir mi?
Tam tersine bir etki yaratacağını düşünüyoruz. Dijitalleşmeyle birlikte sektör büyüyecek ve daha fazla istihdama ihtiyaç olacaktır. Yurtdışındaki örnekleri incelediğimizde verilerin bize gösterdiği de budur. Dijitalleşme, süreçlerin hızlanmasına, sektörün büyümesine ve buna bağlı olarak istihdamın artmasına olanak sağlayacaktır.
Drone’la teslimat sektörün geleceği
Koronavirüsle beraber insanlarda tedirginlik hakim. Kargolarını teslim alırken teması en aza indirmek istiyorlar. Sağlıkçılardan sonra en riskli iş kolu olarak kargo ve kuryeler geliyor, çalışanlar gün içinde büyük bir risk alıyorlar. Sizce bu teması en aza nasıl indirebiliriz?
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından getirilen imzasız teslimat yöntemi ile esasen müşteri ile temas en aza indirilmiş durumdadır. İmzasız teslimat yönteminin salgın sonrasında da devamı önemlidir. Gelişen teknolojiyle birlikte sektörde de gelişmeler yaşanacaktır. Bugün için kullanımı yaygın olmasa da drone ile teslimat gibi yöntemler var. Sektörün geleceğini bu gibi teslimat yöntemlerinin oluşturacağını söylemek yanlış olmaz.
Girişimci kuryeler çalışan değil, iş ortağı
Pandemi sürecinin etkisi ve özel günlerle yaşanan kargo yoğunluğuna karşı şirketler Girişimci Kurye modeline gittiler. Kendi araçlarıyla firmalarda çalışanların mesai saatleri özel günlerde 12 saati buluyor. Bu konuda mesai saatleri ve özlük haklarında nasıl bir düzenleme getirilmeli?
Girişimci kuryelik sistemi, kişilerin kendi başına bir girişimci olarak işi üstlenmesidir. Belirli standartlara uymakla birlikte, çalışma saatlerini de kendilerinin belirleyeceği bir sistemdir. Dolayısıyla girişimci kuryeleri firma çalışanı olarak görmek doğru olmaz. Girişimci kuryeler; müteşebbistir, iş ortağıdır.
Sektörde kadın istihdamı artacak
Türkiye’de son dönemlerde ‘kadın dostu’, ‘kadın istihdamı’na önem veren firmalar ön plana çıkıyor. Sektörde kadın çalışanın daha fazla yer alması için hangi teşvikler yapılmalı?
Kadın istihdamının artırılması tüm sektörlerde olduğu gibi kargo sektöründe de önemlidir. Kargo sektöründe şirketlerin en üst düzey yönetiminden tutun, kurye personeline kadar “kadınlar” bulunmaktadır. Kadınlar operasyonel süreçler dahil tüm süreçlerin içindedir. Bundan sonra da kadın istihdamı artarak devam edecektir. Bu anlamdaki teşvikler tabii ki çok ciddi fayda sağlayacaktır.