GEMİ GERİ DÖNÜŞÜM PİYASASINDA ENDİŞE DEVAM EDİYOR
Gemi geri dönüşüm piyasasındaki belirsizlik, küresel denizcilik sektöründeki dalgalanmalara paralel olarak daha da derinleşiyor.
![Gemi geri dönüşüm piyasasında endişe devam ediyor](https://analizgazetesi.com.tr/thumbmaker.php?src=https://analizgazetesi.com.tr/modules/blog/dataimages/IMG_CEF5E0-9B0B54-514313-18D795-9B080F-F84B81.jpg&w=750&h=500&s=1&a=c)
Baltık Kuru Yük Borsası'nın Şubat 2023'ten bu yana en düşük seviyeye inmesi, piyasada yaşanan durgunluğu açıkça ortaya koyuyor. Bu durum, geri dönüşüm sektöründe de bir dizi olumsuz etkiye yol açıyor ve gemi sahiplerinin satmak istedikleri yaşlı gemilerini daha düşük fiyatlarla geri dönüşüm pazarına sunmalarına neden oluyor. Piyasada yaşanan bu durgunluk, navlun oranlarındaki gevşemeyle de doğrudan bağlantılı.
2025'in başından itibaren, özellikle Uzak Doğu sularında eski gemilerin hızla geri dönüşüm için teklif masalarına gelmesi, piyasanın daha da zor bir sürece girmesine sebep oldu. Çin Yeni Yılı tatilleri, bölgedeki eski gemilerin hızla tasfiye edilmesine yol açtı. Bu gemilerin bir kısmı, düşen navlun oranları nedeniyle kiradan çıkan gemiler ve eski tonajlı gemilerden oluşuyor. Bu süreç, geri dönüşüm piyasasının daha da zorlaşmasına neden oldu.
GMS’nin raporunda, ABD’nin son yaptırımlarının etkisiyle petrol vadeli işlemlerinin bu hafta 74 dolar/varil seviyesine kadar gerilediği belirtiliyor. Ancak, ABD Başkanı Donald Trump’ın Suudi Arabistan’dan petrol fiyatlarını düşürmesini istemesi, denizcilik sektörü açısından olumsuz bir sinyal verdi. Petrol fiyatlarındaki dalgalanma, geri dönüşüm sektörü için önemli bir etki yaratabilir, çünkü gemi geri dönüşüm işlemleri genellikle enerji fiyatlarıyla doğrudan ilişkilidir.
Raporda ayrıca, ABD Merkez Bankası’nın faiz indirimine gitme olasılığına da dikkat çekildi. Eğer bu gerçekleşirse, dünya çapındaki gemi geri dönüşüm para birimleri üzerinde büyük bir baskı yaratabilir. ABD Doları’nın yükselmesi, özellikle gelişmekte olan ülkelerde geri dönüşüm sektörü için maliyetleri artırabilir. Bu durum, gelişmekte olan pazarlarda gemi geri dönüşümü yapan ülkeler üzerinde olumsuz etkiler yaratabilir.
Hindistan alt kıtasındaki gemi geri dönüşüm piyasası, özellikle Panamax dökme yük gemileri ve yakın zamanda konteyner gemileri gibi büyük tonajlı gemiler için geri dönüşüm taleplerinin artmasıyla baskı altında kalıyor. Yalnızca Hindistan değil, Pakistan ve Bangladeş gibi diğer geri dönüşüm pazarları da bu artışı hissediyor. Sektördeki bu artışın, geri dönüşüm işlemlerinin hızlanmasına yol açacağı ancak aynı zamanda bu tür gemilerin değer kaybına neden olacağı düşünülüyor.
Öte yandan, Gazze'deki ateşkesin ardından Kızıldeniz hattındaki nakliye trafiği yeniden açıldı. Bu durum, bölgede faaliyet gösteren konteyner gemileri için büyük bir fırsat olabilir. Ancak, birçok konteyner operatörünün 2024 kira sözleşmelerinde elde ettikleri yüksek kazançlarla 2025 yılına girmeleri, gemilerin geri dönüşüm sürecine girmelerini geciktirebilir. GMS’nin raporunda, bu yüksek kazançların ardından, birçok konteyner gemisinin geri dönüşüme gitmesinin kaçınılmaz olduğu ifade ediliyor. Ancak, bu sürecin etkilerinin geri dönüşüm piyasasına yansımasının 3-4 ay sürebileceği ve gemilerin çoğunun halen süreli kiralama sözleşmelerine sahip olduğu belirtiliyor.