SON DAKİKA
İŞ DÜNYASI Cuma 06 Ocak 2023 02:52

GAZİANTEP'İN İHRACATI 10.5 MİLYAR DOLAR

TİM Başkan Vekili ve Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri (GAİB) Koordinatör Başkanı Ahmet Fikret Kileci, bölgenin 2022 ihracat karnesini açıkladı. Buna göre; bölge ihracatı 2022 yılında bir önceki yıla göre yüzde 5,5 arttı ve 12,3 milyar dolar rakamına aştı. Ahmet Fikret Kileci, söz konusu ihracatın 10,5 milyar dolarlık bölümünün Gaziantep'ten yapıldığını ifade etti.

Gaziantep'in ihracatı 10.5 milyar dolar

Güçlü sanayisi, geniş tarım arazileri ve gastronomisi ile Türkiye ekonomisine değer katan Güneydoğu Anadolu Bölgesi, bir ilke imza attı ve ihracatını 12 milyar doların üstüne çıkardı. Bölgenin ihracat karnesini açıklayan TİM Başkan Vekili ve GAİB Koordinatör Başkanı Ahmet Fikret Kileci, konuya ilişkin olarak şunları kaydetti: “2022 yılında Bölgemiz, geçtiğimiz yıla göre ihracatını yüzde 5,5 artırdı ve 12,3 milyar dolar rakamını aştı. Bölge olarak tarihimizin en yüksek yıllık ihracatına imza attık. Bu; ortalamada ayda 1 milyar dolarlık ihracat anlamına geliyor. Burada bir istikrar yakaladığımıza inanıyorum ve bu bizleri son derece gururlandırıyor. Söz konusu rakam içinde Gaziantep, 10,5 milyar dolarla yer alıyor. Türkiye’nin altıncı büyük ihracatçı kenti olan Gaziantep, önceki yıla göre ihracatını yüzde 4,3 oranında arttırdı ve en yüksek yıllık ihracatını gerçekleştirdi. Bölgemizin diğer ihracatçı şehirleri; Kahramanmaraş, Malatya, Mardin, Şanlıurfa ve Diyarbakır’da da en yüksek yıllık ihracat değerimize ulaştık.  Rekorlar bizim için rakamsal değerinden dolayı değil bilhassa arkasındaki emek ordusundan ve binlerce kişinin istikrarıyla kazanılmasından dolayı kıymetlidir. Bu rekorlara imza atan ihracatçılarımız sayesinde 2023 Türkiye’sine ve Cumhuriyetimizin 100. yılına umutla bakabiliyoruz.”

Güneydoğu’dan 196 Ülkeye İhracat

Bölgenin, Türkiye’nin toplam ihracatı içindeki payını yüzde 5 olarak ifade eden Ahmet Fikret Kileci, bunu daha da yukarı çıkaracak potansiyellerinin olduğunu kaydetti. Ahmet Fikret Kileci, Güneydoğu’nun ihracat yaptığı pazarlar hakkında da bilgi verdi. Buna göre; Güneydoğu Anadolu Bölgesi’nin ihracatında en büyük paya sahip bölgelerin başında yüzde 42,4 ile Ortadoğu ülkeleri geliyor. AB ülkeleri yüzde 15,9 payla ikinci ve Afrika ülkeleri ise yüzde 14,3 payla üçüncü sırada yer alıyor. 2022 yılında toplam 196 ülkeye ihracat yapıldığını vurgulayan Ahmet Fikret Kileci “Irak, ABD, Suriye, İngiltere, Almanya, İtalya, İran, İsrail, Libya ve Cibuti, Bölgemiz ihracatında ilk sıralarda yer alan ülkelerdir. Ticaret Bakanlığımızın Uzak Ülkeler Stratejisi kapsamında ihracatçımızla birlikte 2023 yılında mevcut pazarlarımıza yenilerini eklemek üzere çalışmaya devam edeceğiz.” dedi. 

Ahmet Fikret Kileci, ihracatta öne çıkan mal ve ürün gruplarını şöyle sıraladı: makine halıları, pastacılık ürünleri, kumaşlar, iplikler, değirmencilik ürünleri, plastikler ve mamulleri, bitkisel yağlar, ağaç ve orman ürünleri, diğer gıda müstahzarları ile demir-çelik.

İhracat Konulu Webinarlarla 65 bin 516 Kişiye Ulaştılar

2022’yi mücadele dolu bir yıl olarak tanımlayan Ahmet Fikret Kileci; “İhracatçılar olarak pandeminin etkisinden kurtulduğumuz 2022 yılına büyük umutlarla başlamıştık. Ancak senenin hemen başında Rusya-Ukrayna savaşının başlaması beraberinde birçok belirsizlik getirdi. En önemli pazarlarımız arasında yer alan ABD ve Avrupa Birliği’nde ortaya çıkan resesyon tehlikesi siparişlerde daralmaya sebebiyet verdi.  Bütün dünyayı etkisi altına alan yüksek enflasyon ve artan maliyetler de mücadele etmemiz gereken diğer sorunlar oldu. Ama yılmadık ihracatçımızla birlikte yıl boyu birçok fuara katıldık, alım heyetleri ve sektörel ticaret heyetleri düzenledik, eğitimler gerçekleştirdik. Gaziantep’te yapılması ile gurur duyduğumuz DOMOTEX Halı fuarı kapsamında yaptığımız alım heyeti ile alıcıları şehrimizde ağırladık. Dubai’de GulFood’a, Paris’te SIAL’e katılarak yeni müşteriler aradık. Rusya’dan iplik ve kumaş alıcılarını şehrimizde ağırladık. Halı sektöründe yeni müşteriler bulmak için Kenya ve Tanzanya’ya Sektörel Ticaret Heyeti düzenledik. Uygulamalı Karbon Ayak İzi eğitimimizle Avrupa Yeşil Mutabakatı konusundaki güncel düzenlemeleri ihracatçılarımıza tanıttık. 128 webinarla 65 bin 516 kişiye ulaştık.  İhracatçımızla birlikte güçlü bir strateji izledik ve yılı pozitif bir tablo ile bitiriyoruz” diye konuştu.