Otomotiv piyasasını dönüştüren elektrikli araçlar yeni bir ekonomi yaratırken, hükümetin
uygulamaya koyduğu 'Tasarruf Paketi'nin bu ekonomiyi daha da büyütmesi bekleniyor. Hem
çevresel endişeler hem de yakıt maliyeti elektrikli araçlara olan talebi her geçen gün
artırırken bugün artık elektrikli şarj istasyonları da yeni bir yatırım alanı oldu.
Türkiye'de ilk
şarj istasyonu lisansı alan Akcan Holding bünyesindeki ENYAKIT Genel Müdürü Tayfun
Şenses, 'Tasarruf Paketi' kapsamında kamuya yeni araç alımında 'elektrikli araç şartı'
nedeniyle piyasada belirli periyodlarda elektrikli araca dönüşüm olacağını belirterek "Bu
durum elektrikli araç almak isteyen potansiyel kişileri pozitif yönde etkileyecek. Ayrıca şarj
işletmeleri açısından da hizmet edebilecekleri büyük bir araç filoları ortaya çıkacak. Şarj
altyapısı daha da yaygınlaşacak" dedi.
Satış hızlanınca istasyon artar
Şenses "Geçmiş zamanlarda belli adette akaryakıt istasyonu bulunuyordu. Araç sayısı
artmasıyla istasyon sayıları da arttı. Birbirini karşılar hale geldi. Şu anda milyonlarca araca
benzin ve dizel ikmali kesintisiz bir şekilde yapılıyor. Bu kapasite zamanla oluştu. Elektrikli
araçlar arttıkça ona paralel altyapılar zamanla hızlanacak ve kapasite aynı oranda artacak"
diye konuştu.
Araç fiyatları da düşecek
Elektrikli araçların piyasaya yeni yeni girmeye başladığını belirten Şenses fiyatların da
düşeceğini öngördü. Şenses bu konuda şunları söyledi: "Rekabetle ve yeni araç modellerinin
piyasaya girmesiyle tüketicinin talebine göre araç fiyatları değişkenlik gösterecek. Süreç
içinde şu anda ortalamanın üzerinde olan araç fiyatlarının makul bir seviyeye geleceğini
öngörüyoruz. Bakım maliyetlerine gelirsek bir benzinli veya dizel aracın bakım maliyetlerine
göre elektrikli aracın bakım maliyeti oldukça aşağıda. Özellikle ticari filolar maliyetlerini daha
da aşağıya çekmek için elektrik araç filolara geçmesi fiyatları daha ulaşılabilir hale getirecek.
Vatandaşı ay sonu güldürecek hesap
Elektrikli araçların hayatımıza girmesiyle birlikte bugün artık 100 kilometreyi 38 liraya bile
gitmek mümkün. ENYAKIT AŞ'nin Genel Müdürü Tayfun Şenses, "Bir elektrikli araç 100
kilometrede aldığı mesafeyi ortalama 15 kWh tüketim olduğunu varsayarsak; DC cihazlarda (hızlı şarj) elektrik fiyatı ortalama 8 TL’den hesaplarsak 120 TL, AC (yavaş şarj) cihazlarda
elektrik fiyatı ortalama 6 TL'den hesaplarsak 90 TL ve evdeki şarjda elektrik fiyatı ortalama
2.5 TL'den hesaplarsak 37.5 TL maliyeti olur" dedi. Şenses "Buna karşılık benzinli bir araçta
100 kilometrede 7 litre tüketim olduğunda 44 TL birim fiyatta 308 TL. Dizel bir araçta 100
kilometrede ortalama 5 litre tüketim olduğunda 41 TL birim fiyatta 205 TL, LPG'li bir araçta
100 kilometrede 6 metreküp tüketim olduğunda 21 TL birim fiyatta 126 TL maliyeti olur"
diye konuştu.
Şarj istasyonu 4 yılda kendini amorti ediyor
Elektrikli şarj istasyonları bugün artık hem büyük şirketler hem de girişimciler için yeni bir
yatırım alanı oldu. Tayfun Şenses, EPDK’nın bugüne kadar 180 firmaya elektrikli şarj ağı
işletmeci lisansını verdiğini belirterek şarj kurulum maliyetinin DC ve AC istasyonlarda
farklılık gösterdiğini söyledi. DC istasyonların cihaz, altyapı, kurulum bedeli de dahil 2 milyon
lira maliyeti olduğunu anlatan Şenses "Ayrıca bu cihazı çalıştırabilmek için gerekli ise trafo
maliyetlerini de eklersek 2.5 milyon lira civarında bir yatırım gerektiriyor. Cihazlardan yapılan
ikmalin araç sayısı ile doğru orantılı olduğunu düşünerek birde müşteri tercihi ile yatırım 4-5
yılda geri dönüşün olacağını öngörüyoruz" dedi. Şenses kendilerinin
ENYAKIT Şarj istasyonun kurulumu için yer sağlayıcı olan lokasyon sahipleri ile uzun süreli
anlaşmalar yaptıklarını belirtti.