DÜNYA PAZARINDAN YÜZDE 5 PAY ALACAĞIZ
Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği Başkanı (MOSDER) Mustafa Balcı, mobilya sektörünün yılı 4.3 milyar dolarlık ihracatla kapatacağını belirterek, "Sektörün dünya ticaretinden aldığı pay yüzde 2'ye çıktı. Hedefimiz bu rakamı yüzde 5'lere yükseltmek" dedi.
Hakan DİKMEN
Türkiye'nin mobilya ihracatı, 10 ayda yüzde 25 artışla 3,45 milyar dolara ulaşarak, 2020 yılı ihracatını geride bıraktı. Yapılan mobilya ihracatında lider ilk beş ülke Almanya, ABD, Fransa, İsrail ve Irak. ABD ve Avrupa'da halihazırda yapılan çalışmalar da olumlu yolda. Bu arada Hollanda ve Romanya pazarlarında Türk Mobilya sektörü hızla yükseliyor. Biz de bugün ülkemizi bu sektörde başarıyla temsil eden Weltew Home Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Balcı ile sektörü değerlendirdi. Aynı zamanda Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği Başkanı (MOSDER) da olan Mustafa Balcı, 1996 yılında Bursa İnegöl’de kurulmuş olan yüksek üretim kapasitesi ve sürekliliğini ve sağladığı büyüme trendiyle mobilya sektörünün öncü markalarından biri olan Weltew Home şirketiyle dünyaya açılmış biri.
İhracatta 3’üncü firmayız
Şirketiniz hakkında bilgi verir misiniz?
Ürünlerimiz, sürdürülebilir gelişimi sağlamak için inovatif bir düşünceye sahip olan Weltew Home, yeni ürün geliştirme süreçlerinin tüketici ve müşteri odaklı olması sebebiyle müşterilerin nabzını tutmakta, yenilikçi ve yaratıcı yapısını bu temeller üzerine inşa etmekte, tasarımlarında; kalite ve sağlamlığın yanı sıra, şıklık ve zarafet ile ön plana çıkmaktadır. 45 bin metre karesi kapalı olmak üzere toplamda 90 bin metrekareden oluşan fabrikada; yüksek teknolojiye sahip makine parkuru ve üretim tesisleriyle, istihdam ettiği 500’ü aşkın personeliyle, aylık 2400 takım panel mobilya, 2 bin 100 takım oturma grubu, 1.700 takım baza,2 bin 400 adet yatak üretim kapasitesine sahip Türkiye mobilya ihracatında üçüncü olan firmadır
Yurt dışında yeni mağazalar
Ülkemizde Turquality markası olmak çok zor. Bu konuda nasıl bir yol izlediniz?
2017 yılında Turquality markası olmayı başarmış, dünya genelinde mağazalaşarak Türk mobilyasını tüm dünyaya tanıtmayı kendimize stratejik hedef olarak belirlemiştik. 2021 Kasım ayı itibariyle yurt içinde 111 mağaza sayısına ulaştık. Yurt dışında ise 70’inci mağazamızla birlikte yılsonuna kadar büyük metrekareli yeni mağazaları da dünyanın farklı şehirlerinde kullanıcılarımızla buluşturmaya devam edeceğiz.
İki yıldır dünya ekonomisi ve üreticiler için çok zor. Firmanız için 2021 yılı nasıl geçiyor? Bu yıl için ciro, mağaza sayısı, yer aldığınız projeler ve büyüme gibi hedefleriniz nelerdir?
Biz pandemiyi fırsata çevirmeye çalıştık. Kuruluşunun üzerinden çeyrek asrı geride bırakırken istikrarlı bir şekilde büyümeye devam eden markamızla, son iki ayda Almanya’nın Berlin şehrinde açtığımız yeni mağazamızla birlikte Ukrayna’nın Çernivtsi şehrinde ilk mağazamızı da açmış bulunuyoruz. Kazakistan Almatı’nın en büyük mobilya alışveriş merkezlerinden biri olan Armada AVM ile Uralsk şehrindeki yeni showroom’unu da hizmete açtık. Kazakistan’da yeni mağazalarımızı da hizmete sokacağız. Avrupa’daki yeni mağazaları arasına ise İsviçre’yi de ekledik.
İnegöl’ün ihracat rekortmeni olan markamızla Türk mobilyası dünyanın her noktasına taşıma gayretimizle aralıksız olarak çalışmaya devam ediyoruz.
Fabrikamızı büyütüyoruz
2022 yılı hedeflerinizden söz eder misiniz?
2022’nin ilk çeyreğinde Bursa İnegöl’de yer alan 90 bin metre karelik fabrikamıza katacağımız 70 bin metre kareli kapalı tesisin temel çalışmalarına da başlamış bulunmaktayız. Markamıza doğru yatırım hamleleri yapıyoruz ve bu yatırımların sonuçlarını da hem yurt içinde hem de yurt dışında görüyoruz.
İnegöl’ün son yıllarda yükselişe geçen ve marka değeri ile artık Türkiye sınırları dışına çıkan Weltew Home’u büyütmeye devam ediyoruz. Firmamız için yaptığımız her yatırımın sektörümüze ve ülke ekonomisine büyük katkı sağladığının farkındayız. Özellikle istihdam konusu da çok hassas olduğumuz bir başka nokta. Pandemide sağladığımız ek istihdam dışında, yeni üretim merkezimiz için de yeni personel alımı yaptık. Bu doğrultuda toplam personel sayımız 600’e ulaştı.
Biz katma değeri yüksek olan bir ürünü yurt dışına ihraç ederek bölgemize de değer katıyoruz. Bugün hem kaliteli ve hem de gözde trendlerle üretilen mobilya ürünlerimizi dünyanın birçok ülkesinde kullanıcılarımızla buluşturmanın mutluluğunu yaşıyoruz.
120 şubeye ulaşacağız
Üretiminizin ne kadarını ihraç ediyorsunuz? İhracat miktarınız ve başlıca ihracat pazarlarınızdan bahseder misiniz?
Rekabet koşulları ve dönemsel yaşanan krizler sebebiyle ihracat bizim için her zaman önemli olmuştur. İlk ihracatımızı 2002 yılında Yunanistan’a gerçekleştirmiş olup, şu anda yaklaşık 60 ülkeye aktif olarak ihracat yapar hale gedik. İlk yurt dışı yatırımlarımızı 2010 yılında Azerbaycan pazarına bayilikler vererek yaptık. Bugün itibariyle yurt dışında 70 mağaza sayısına ulaşmış olduk.
Irak, Kazakistan, Pakistan, Almanya, Fransa, Bulgaristan, Ukrayna, Moğolistan, Umman ile Belçika, Rusya, Azerbaycan ve Hollanda’da açacağı yeni showroom’ları ile toplam 30 mağaza açmayı hedefliyoruz.
İhracatta yeni pazarlara açılma hedefiniz nedir?
2020 yılını bir önceki yıla oranla yüzde 40 büyüme ile kapattık. İhracat noktasında ise 2020 yılında İnegöl’ün mobilya sektöründe ihracat birincisi Weltew Home oldu. 2020 yılı mobilya sektörümüz adına satışın dalgalı seyrettiği bir yıl oldu ve olmaya devam ediyor. Ancak biz marka olarak, hem üretim faaliyetlerimize tam kapasite ile devam ediyor ve de Türkiye genelinde kurduğumuz güçlü bayilik sistemi ile mağazacılık operasyonumuzu eksiksiz yürütüyoruz. Son yıllardaki büyüme ivmemizin en büyük nedenlerinden biri de sahip olduğumuz bu güçlü bayii yapımızdan kaynaklanıyor.
Weltew Home olarak 2021 yılına umutla bakarak tesisimizin modernizasyona ağırlık vermeyi planlıyoruz. Mağazacılık atağımız yıl boyunca devam edecek. Bu ay itibariyle 110’uncu şubemize ulaştık. Yılsonuna kadar 120 şube sayısına ulaşmak istiyoruz. Tesisimizin modernizasyona ağırlık veriyoruz. Gerek markamıza değer katacak yeni genel merkezimizin hayata geçmesi, gerekse özellikle bedding uyku grubu ürünlerimizin üretileceği yeni üretim tesisimizin tam kapasite ile faaliyete geçmesi markamızın vizyonuna katkı sağlayacaktır. Ayrıca ev tekstili alanında da yatak odasına özel tamamlayıcı ürün gruplarını da mağazalarımızda satışa sunacağız.
Ruhu okşayan ürüne talep arttı
Yine biraz önceki soruya yakın bir soru sormak istiyorum. Pandemiyle birlikte mobilyalarınızın satış hızında bir yükselme oldu mu? Bu dönemde en fazla satılan mobilyalarınız neler oldu? Bu ilginin hala devam ettiği söylenebilir mi?
Pandemiyle birlikte birçok insanın hayatında farklılıklar olurken, her yıl değişen ev dekorasyonu trendleri de artık pandeminin etkisine bağlı olarak şekilleniyor. Bir yıldan fazla bir süredir evlerimizde daha çok vakit geçiriyoruz. Böylece bireylerde daha fazla konfor ihtiyacı ortaya çıkarken, görsel açıdan da ruhu okşayan mobilyalara talep arttı. Bu nedenle yatak odası takımlarından, yemek odası takımlarına, koltuk takımlarından yemek odası tasarımlarına kadar kaliteli ve konforlu ürünler yaşam alanlarınıza artı değer katmaya devam edecek. Ancak genel olarak sadece pandemi değil dönemsel olarak da mobilya alışverişlerinde farklılıklar olabiliyor. Okulların açıldığı dönemde genç odası talepleri yoğun olurken, düğün sezonunda ise kullanıcılar için bir evin kurulmasında gerekli olan koltuk takımları, yatak odası, yemek odası takımları ile tamamlayıcı duvar ünitesi ürün grupları bu dönemde ilk ihtiyaç sırasında geliyor. Çiftlerin çeyiz alışverişlerinde halı, kitaplık, sehpa ve aydınlatma gibi aksesuar ürünleri de yine olmazsa olmazlar arasında yer alıyor.
Dış ticaret fazlası veriyoruz
Türkiye mobilyaları pazarı hakkında da meraklarım var. Mobilyanın Türkiye'de gelişim süreci, pazar büyüklüğü, en fazla satılan ürünler gibi akla ilk gelen konularım. Bana biraz bu konuyla da ilgili bilgi verir misiniz?
Türkiye mobilya sanayisi son 10 yıldır müthiş bir büyüme ivmesi yakaladı. Türk mobilyasının tasarım, kalite, hızlı üretim ve iş gücü ile birlikte jeopolitik gücünün de lojistik anlamda büyük bir avantaj sağlayarak ulaştığı bir başarı hikayesidir. Türkiye’de dış ticaret fazlası veren sektörlerin başında gelen mobilya sanayisinin dünya genelindeki yükselişi devam ediyor. Son yıllarda ihracatta sürekli artı yönde gidişat izleyen Türk mobilya sektörünün, küresel mobilya pazarındaki büyüklüğü 6 basamak birden atlayarak ihracat yapan ülkeler arasında sekizinci sıraya yükseldi. Bu rekorla beraber 2020’de de ihracatını düşürmeyen sektörler arasında yer aldık. 2021 yılı sonunda sektör 4,3 milyar dolarla kapatmayı hedefliyor. İç piyasada 36 bin üreticimiz bulunurken, 12 bin mobilya üreticisi 200 ülkeye doğrudan ya da dolaylı olarak ihracat yapıyor. Mobilya sektörü olarak 2007 yılında dünya ticaret pastasından yüzde 1 pay alırken 2019'da bunu yüzde 2’ye çıktı. Türk mobilya üreticilerinin hedefi dünya ticaret pastasının yüzde 5’ine hakim olmaktır. Biz de İnegöl’ün ihracat rekortmeni olarak bu konuda sektörümüz adına elimizden gelen tüm desteği vermeye gayret ediyoruz. Sektörümüzde en çok satılan ürünler koltuk, kanepe, gardırop, yemek odası, duvar ünitesi, kitaplık gibi ürünler başta olmak üzere aksesuarlar şeklinde devam ediyor. Daha önce de belirttiğimiz gibi sezonluk olarak da bu ürünlerin satış grafiği farklılık gösterebiliyor.
İç piyasada 70 milyar liralık satış yapacağız
İç piyasada beklentileriniz nedir?
Küresel çapta yaşanan pandemi krizine bağlı olarak yıl içinde yaşanan hammadde, konteyner gibi lojistik sorunlara rağmen mobilya sektörü 2020 yılını 3,5 milyar dolarlık ihracat rakamıyla kapattı. 2020 yılında yurt içinde tam kapanmaların da yaşandığı, mağazaların hafta sonları hizmet veremediği bir dönemde, düğünlerin ve taleplerin ertelenmesi gibi nedenlere rağmen mobilya sektörü iç piyasada 50 milyar liralık satış grafiğine ulaştı. Türkiye’de dış ticaret fazlası veren sektörlerin başında gelen mobilya sanayisinin dünya genelindeki yükselişi ise devam ediyor. Ekim 2021 sonu itibariyle ihracatta 3,5 milyar dolarlık satış grafiği elde edildi. 2021 yılsonunda ise sektör ihracatı 4,3 milyar dolarla kapatmayı hedefliyor. Sektör 2021 yılında yurt içinde ise adet bazında yaşanan düşüş nedeniyle 80 milyar TL olarak belirlediği hedeflerinin biraz gerisinde kalacağı ön görülerek yılı 70 milyar TL ile kapatmayı planlıyor.