SON DAKİKA
Madencilik Pazar 16 Ekim 2022 01:00

DOĞAL TAŞTA İŞLENMİŞ ÜRÜN İHRACATI % 66'YA ÇIKTI

Ege Maden İhracatçıları Birliği (EMİB) ihracat şampiyonlarını ödüllendirdi. Ödül alan 35 firma 2021'de EMİB'in 1 milyar 80 milyon dolarlık ihracatının 242 milyon dolarlık dilimini gerçekleştirdi. Doğal taşta işlenmiş ürün ihracatı da yüzde 66'ye çıktı

Doğal taşta işlenmiş ürün ihracatı % 66'ya çıktı

Neşe BERBER

Ege Maden İhracatçıları Birliği’nin Ticaret Bakanlığı desteğiyle bu sene “Taşa Sanat Kat” mottosuyla 3’üncüsünü düzenlediği AMORF Doğal Taş Proje ve Tasarım Yarışması ödül gecesi bu yıl da Efes Antik Kenti’nde gerçekleştirildi. 

AMORF Tasarım Yarışması Ödül Töreni yanında, “Doğal Taş Gala Gecesi Efes’ 22” temasıyla kapsamı genişletilen gecede, 7 kategoride en fazla ihracat yapan 35 firmaya da farklı kategorilerde “İhracat Başarı Ödülleri” verilirken, Ege Maden İhracatçıları Birliği Onur Ödülü de İsmail Alimoğlu’na takdim edildi.  

Ödül alan 35 firma 2021 yılında EMİB’in 1 milyar 80 milyon dolarlık ihracatının 242 milyon dolarlık büyük dilimini gerçekleştirdi. İlk 5 firma ise ülkemize 80 milyon dolar kazandırdı.

Hedef yüzde 80 ihracat

Doğal taş sektöründe işlenmiş ürün ihracatını Türkiye genelinde yüzde 80, Ege Bölgesi’nde ise yüzde 90’a çıkarmayı hedeflediklerini açıklayan Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı İbrahim Alimoğlu, “Profesyonel, öğrenci ve sınırsız kategorilerinde 400’ün üzerinde başvuru aldık. Anlayacağınız yarışmamız klasik bir mimarlık yarışması değil. Tasarım ve üretimle ilgili tüm bölümlere açılmış, doğaltaşın hayatın her alanında kullanılmasını hedeflediğimiz bir yarışma. Yarışmamızda yer alan tasarım projelerinde dünyanın ve bizim önceliğimiz sürdürülebilirliği de gözetiyoruz. Mermer artıklarının değerlendirilmesi ve ekonomiye kazandırılması, çevre dostu olma ve çevre kurallarına uygunluk sağlaması bizim için çok önemli bir kriter” dedi. 

Tasarımcılar için dönüm noktası

Alimoğlu, geçen sene dereceye giren yarışmacıların tasarımlarını Ege İhracatçı Birlikleri desteğiyle ürettirme fırsatı elde ederken, dünyanın önde gelen okullarında yurtdışı eğitim bursu şansı yakaladığını vurguladı. 

“Nakdi ödüllerden ziyade üretim desteği, yurtdışı eğitim bursu ve Ürün ve İş Geliştirme Mentörlüğü ödülleri yarışmacılarımızın gelecekleri için çok önemli. Finale kalan projeler arasından seçilen bir projeye 1 yıllık ürün ve iş geliştirme mentörlüğü sağlıyoruz. Tecrübe aktarımı, hem yeni insanlar tanımalarını sağlayacak hem de kariyerlerinde onlarca adım ileri taşıyacak. 2020 yılında doğal taş sektöründe ilk kez işlenmiş ürün ihracatımız 1 milyar doları aştı. 2021 yılında yüzde 21’lik artışla 1 milyar 283 milyon dolara çıktı. 2021 yılında Türkiye’nin doğal taş ihracatında işlenmiş ürünlerin payı yüzde 61’e yükseldi.” 

İşlenmiş ürün ihracatı artıyor

Alimoğlu, “2022 yılı Ocak-Eylül döneminde Türkiye geneli doğaltaş ihracatı yüzde 2,7 artışla 1,6 milyar dolar olarak gerçekleşti. İşlenmiş ürün ihracatı ise 9 aylık dönemde yüzde 16 artışla 1 milyar 59 milyon dolara yükseldi. İşlenmiş ürün ihracatının payı yüzde 66 olarak gerçekleşti. Doğal taş ihracatımızda işlenmiş ürünlerin payı bu yıl yüzde 5 artmış durumda. Tasarım Yarışmamız, sektörün katma değerli ürün ihracatına önemli katkılar sağlıyor. Yarışmamızın önümüzdeki sene Türkiye sınırlarını aşarak, dünya tasarımcılarına da duyurulması için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.” diye konuştu. 

Gençlere çağrı

Türkiye İhracatçılar Meclisi Maden Sektör Kurulu Başkanı İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Rüstem Çetinkaya, “Yarışmaya katılan öğrenci kardeşlerimiz yarışma için çok önemli projelerle başvurularını yaptı. Aslında bu işin geleceğinde yer almak için ilk adımlarını atmış oldular. Bizler de uzun yıllardır bu sektörde faaliyet gösteren yatırımcılar olarak onların önlerini açmak için var gücümüzle çalışıyoruz. Öte yandan Türkiye’de madenciliğin algısını değiştirmek, bu işin sürdürülebilir, çevreye duyarlı yapılabileceğini göstermek istiyoruz. Yaptığımız çalışmalarla sektörün güvenle yarınlara bakmasını, bu sektörün gençler tarafından daha fazla tercih edilmesini istiyoruz. Bu kapsamda göreve geldiğimiz günden bu yana Türkiye’nin geleceği olduğuna inandığımız madencilik sektörünü bilimsel verilerle her ortamda anlatmaya çalışıyoruz.” dedi.

Yıllık 6 milyar dolarlık ihracat

Türkiye’nin maden ihracatının yıllık bazda 6 milyar dolar seviyelerinde olduğunu söyleyen Çetinkaya, sözlerini şöyle sürdürdü:

“Çin gayrisafi milli hasılasının yüzde 20'sini madenlerden elde ediyor. Rusya’da yüzde 14 seviyelerinde. Türkiye’de bu oran sadece yüzde 1,3. Dünyada madencilik açısından gelişmiş ülkelerde ise ortalama oran yüzde 7. Eğer biz Türkiye olarak bu oranı ortalama seviyeye çekebilirsek. 30 milyar dolarlık ihracat rakamına ulaşabiliriz. Bu da bizi Türkiye’nin en fazla ihracatını gerçekleştiren sektörü yapar. Tabii bu rakamları oturduğumuz yerden yakalayamayız. Daha fazla çalışmalı, ona göre planlama yapmalıyız. Eğer madenlerimizi daha fazla kullanabilirsek, hammadde konusunda da bağımsızlığımızı yakalayabiliriz. Bunu yaparken de önce insan, sonra çevre, sonra maden mantığıyla yaptığımızı en yüksek sesle duyurmalıyız.”