SON DAKİKA
Sanayi Salı 19 Kasım 2019 02:09

DİPTEN ÇIKIŞ SİNYALİ

Bu yılın ilk çeyreğinde değerde yüzde 40, miktarda yüzde 36 gerileyen plastik mamul üretimi ilk yarıyı ise değerde yüzde 18, miktarda yüzde 11 azalışla kapamıştı. PAGEV'in yayınladığı Ocak – Eylül 2019 Plastik Sektörü İzleme Raporu verilerine göre; sektörün dokuz aylık üretimi miktarda yüzde 5 azalışla 6,7 milyon tona, değerde ise yüzde 8 düşüş ile 23,6 milyar dolara geriledi. Plastik mamul üretim rakamları yılın son çeyreği için dipten çıkış sinyalleri verdi. PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, "en kötüyü gördük, çıkış için umut göründü" dedi.

Dipten çıkış sinyali

Türk Plastik Sanayicileri Araştırma, Geliştirme ve Eğitim Vakfı (PAGEV) verilerine göre Ocak – Eylül 2019 döneminde plastik mamul üretimi bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla miktarda yüzde 5 azalışla 6,7 milyon tona, değerde ise yüzde 8 düşüş ile 23,6 milyar dolara geriledi.

2019 yılının 9 aylık döneminde 6,7 milyon tonluk toplam plastik mamul üretimi içinde yaklaşık 2,7 milyon ton ile plastik ambalaj malzemelerinin başı çektiği, plastik inşaat malzemeleri üretiminin ise 1,5 milyon ton ile plastik ambalaj malzemelerini takip ettiği görüldü.

Plastik işleme makinaları sektöründe 2019 yılının 9 ayında 2018 yılının eş dönemine kıyasla üretim yüzde 18, ithalat yüzde 39, ihracat yüzde 1 ve yurtiçi satışlar yüzde 34 geriledi.

Plastik mamul iç pazar tüketimi 2019 yılının 9 aylık döneminde geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre; miktarda yüzde 5 azalışla 5,1 milyon tona, değerde yüzde 10 azalışla 21,9 milyar dolara düştü.

Ocak – Eylül 2019 döneminde plastik mamul ihracatı miktarda yüzde 10 artışla 1,4 milyon ton, değerde ise yüzde 3 yükselişle 3,5 milyar dolar olarak gerçekleşti. Bu dönemde sektörün en büyük ihracat pazarları Irak, Almanya, İngiltere, İsrail ve Romanya oldu.

Aynı dönemde ithalatta öne çıkan ülkeler; Almanya, Çin, İtalya, Fransa ve G. Kore olurken, plastik mamul ithalatı miktarda yüzde azalışla 414 bin ton ve değerde yüzde 14 gerileme ile 1,8 milyar dolar olarak gerçekleşti.

Ocak – Eylül 2019 döneminde 5,2 milyon ton ve 6,9 milyar dolarlık plastik hammadde ithalatı yapıldı. Bu dönemde yerli hammadde üretimi ise 761 bin ton seviyesinde kaldı.

Plastik mamul sektöründe 2019 yılının dokuz aylık döneminde miktarda yüzde 19 artışla 1,013 milyon ton ve değerde yüzde 32 yükselişle 1,6 milyar dolar dış ticaret fazlası verildi.

Türkiye plastik sektörünün dokuz aylık performansını değerlendiren PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu şunları söyledi: “Gıdadan sağlığa, inşaattan otomotive, kozmetikten tekstile kadar birçok sektörün ana girdi malzemesi olan plastik sektöründeki gelişmeler tüm bu sektörlerin içinde olduğu durum ile ilgili de fikir veriyor. Elde ettiğimiz yeni veriler sektörümüzdeki gerilemenin yavaşladığını gösteriyor. Bu da dipten yukarıya dönüş için umut demek” dedi.

“Üretimdeki toparlanma sinyallerinin makine yatırımlarına da yansımasını bekliyoruz”

Eroğlu, plastik mamul üretimindeki olumlu havanın makine ekipman yatırımlarında görülmediğini belirterek, “Makine ekipman yatırımları maalesef geçtiğimiz yılın aynı döneminin yüzde 34 altında seyrediyor. Umarız plastik mamul üretimindeki toparlanma sinyalleri yeni yatırımları beraberinde getirir ve makine ekipman yatırımlarındaki düşüşü de yavaşlatır” diye konuştu.

“Plastiklerin hayatımızda işi çok, doğada yeri yok”

PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, plastiklerle ilgili yasaklama kararlarının sektöre zarar verdiğinin de altını çizdi ve şunları söyledi: “Ülke ekonomimize önemli katkılar sunan plastik sanayimizi yavaşlatacak hatta durma noktasına getirecek adımlar atmaktan kaçınmak gerekiyor. Yasaklamalarla ya da çevreye zararlı algısı oluşturularak “plastik düşmanlığı” yaratmak çok yanlış. Biz plastik sanayicileri olarak plastiklerin hayatımızda işi çok, doğada yeri yok diyor; herkesi bilinçli tüketime ve geri dönüşüm zincirinin bir halkası olmaya davet ediyoruz. Altın değerinde olan plastik ambalajları denizlere, piknik alanlarına atanlar var. Bu kesinlikle kabul edilemez. Hayat kurtaran ambulansta, serumda, çocuğumuzu koruyan kemerde, suyu taşıyan hortumda, boruda, boyada, ayakkabıda daha iyi yaşamamızı sağlayan hemen her şeyde plastik var. Plastik düşmanımız değil, kendini sürekli yenileyen bir malzeme. Böyle olduğu için de inovatif ürünlerle insanlığa fayda yaratmaya devam edecek. Bilinçli tüketmeli, doğaya bırakmamalı ve yeniden kullanma imkânı olmayan tüm ambalajlarımızı mutlaka geri dönüştürerek ekonomiye geri kazandırmalıyız. Türkiye neden dünyanın en büyük geri dönüşüm ve yeşil teknolojiler ülkesi olmasın.”