SON DAKİKA
Lojistik Perşembe 03 Temmuz 2025 10:54

DİJİTALLEŞME VE KAPSAYICILIKLA LOJİSTİK EVRİLİYOR

10.Ekonomi ve Lojistik Zirvesi'nde Türkiye ve uluslararası lojistik sektörünün önde gelen isimleri, sektörün dijitalleşme, sürdürülebilirlik ve insan kaynağı ekseninde kapsamlı bir dönüşüm yaşadığını ortaya koydu.

Dijitalleşme ve kapsayıcılıkla lojistik evriliyor

UTİKAD Başkanı ve FIATA Kıdemli Başkan Yardımcısı Turgut Erkeskin ile Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği (IRU) Başkanı Radu Dinescu’nun moderatörlüğünü yaptığı “Dünyada Lojistik Sektörü Nasıl Evriliyor?” başlıklı oturumda, lojistiğin artık sadece taşıma değil; strateji, veri yönetimi ve insan odaklı çok katmanlı bir sistem olduğu vurgulandı.

Turgut Erkeskin, lojistiğin çok modlu, çok aktörlü ve çok merkezli bir yapıya evrildiğini belirterek, “Lojistik artık yalnızca teslimat değil; strateji, güvenlik, sürdürülebilirlik ve veri yönetiminin iç içe geçtiği bir sistemler bütünü” dedi. Veri çeşitliliğinin yarattığı iletişim kopukluklarına dikkat çeken Erkeskin, “Farklı veri yapıları, bizi tercümana muhtaç hâle getiriyor. Bu hem zaman kaybı hem stratejik körlük yaratıyor” ifadeleriyle veri altyapısındaki uyumsuzluğun sektör performansına olumsuz etkilerini dile getirdi.

Sürdürülebilirliğin çevrenin yanı sıra insan kaynağına da bağlı olduğunu vurgulayan Erkeskin, sektörün yaşadığı sürücü krizine işaret ederek, kadınların lojistikte daha fazla temsil edilmesinin önemine değindi: “Sadece erkek istihdamına dayalı sistemler sürdürülemez. İstanbul’da düzenlenecek kadın forklift operatörleri yarışması bu açıdan farkındalık için önemli bir adım.”

IRU Başkanı Radu Dinescu ise sürücü krizini yalnızca iş gücü problemi olarak görmeyip, bu durumu sistemsel bir dönüşüm fırsatı olarak değerlendirdi. “Bu kriz, iş gücünün yanı sıra eğitimi, yaşam kalitesini, teknolojik entegrasyonu yeniden düşünmek için eşsiz bir fırsattır” diye konuşan Dinescu, kadınların lojistikte daha görünür olmasının sektöre denge ve sürdürülebilirlik getireceğini belirtti. Ayrıca IRU olarak kadın istihdamını teşvik eden politikalar geliştirdiklerini aktardı.

Dinescu, lojistikteki yeni dönemin kodlarını “dayanıklılık, esneklik ve çoklu koridorlar” olarak tanımladı. Süveyş Kanalı gibi darboğazlara olan bağımlılığın sona erdirilmesi gerektiğini vurgulayan Dinescu, karayolu taşımacılığının modüler yapısına dikkat çekerek, “Küçük gemiler Afrika’yı dolanırken, biz binlerce TIR’ı çok sayıda koridorda aynı anda işletebiliyoruz” dedi. Türkiye-Çin lojistik koridorunu örnek gösteren Dinescu, geçen yıl Çin’den Türkiye’ye yapılan ilk 10 TIR’lık sevkiyatın yeni vizyonun somutlaştığını ortaya koyduğunu aktardı.

Emisyon hedeflerinin yalnızca elektrikli araçlarla değil, verimlilik stratejileriyle de başarıyla gerçekleştirilebileceğine işaret eden Dinescu, şu önerilerde bulundu: sınır geçişlerinin dijitalleştirilmesi, 60–80 tonluk büyük taşıma araçlarının kullanımı, aerodinamik ve motor teknolojilerindeki iyileştirmeler ile sürücü eğitimleri sayesinde yakıt tasarrufu sağlanması. IRU verilerine göre bu yöntemlerle %51’e varan karbon emisyonu azaltımı mevcut teknolojilerle mümkün.

Konuşmasının sonunda II. Dünya Savaşı sonrası taşımacılık sisteminin kurulumuna atıfta bulunan Dinescu, bu sistemin 77 ülkeye yayılmasının, daha önce düşman olan milletleri bir araya getirdiğini belirtti. “Ticaret savaşlar arasında bile halkları birleştirebilir. Bu yüzden sistemlerimizi insani değerlere göre tasarlamalıyız” mesajını verdi.

Oturum, lojistik sektörünün geleceğinin sadece teknolojiyle değil, insan odaklı kapsayıcı yaklaşımlarla inşa edilmesinin kaçınılmaz olduğu ortak vurgusuyla sona erdi. Turgut Erkeskin ve Radu Dinescu, veri altyapıları ile insan sermayesini bir arada değerlendiren yaklaşımlarının sektörü dönüştürmede anahtar rol oynadığını ifade etti.

ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR

garanti sol
garanti sağ