SON DAKİKA
İŞ DÜNYASI Cumartesi 02 Kasım 2019 08:07

DEV FABRİKALAR YETMİYOR

Dünyada trendin tüketici talebine kaydığını belirten Adana Sanayi Odası Başkanı Zeki Kıvanç, "Ne giyer, nasıl giyer şeklinde bir yaklaşımla üretenlerin tüketiciyi iyi tanımaları şart. Tüketiciye özgün tasarımla tüketicinin taleplerini ortaya çıkarmak büyük fabrika yatırımından daha önemli" dedi.

Dev fabrikalar yetmiyor

Sedat YILMAZ

Adana Sanayi Odası Başkanı, Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkan Vekili ve Kıvanç Tekstil Yönetim Kurulu Başkanı Zeki Kıvanç, dünyada talebe ve kişiye özel tasarımların yükselen trend haline geldiğini belirterek, tasarımın bugün dev bir yatırım veya büyük bir fabrika yapmaktan daha önemli olduğunu söyledi. Kıvanç, “Ne giyer, nasıl giyer şeklinde bir yaklaşımla üretenlerin tüketiciyi iyi tanımaları şart.  Tüketiciye özgün tasarımla tüketicinin taleplerini ortaya çıkarmak büyük fabrika yatırımından daha önemli. Tüketiciyi iyi tanıyarak özgün tasarımlar yapmak aynı zamanda üretimi küreleştirir, ihracatı artırır” dedi.

zeki-1

Akdeniz Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği (ATHİB) tarafından Adana’da  8’incisi düzenlenen ATHİB Dokuma Kumaş Tasarım Yarışması’nda yenilikçi tasarımlar ödüllendirildi. Bu yıl “Kendi temanı kendin belirle” temasıyla düzenlenen yarışmanın ödül töreninde konuşan Zeki Kıvanç, tasarımda gelişmenin tekstil sektörünün ve ülke ekonomisinin vazgeçilmezi olarak öne çıktığını belirtti.

ATHİB bünyesinde faaliyet gösteren firmaların tasarım kapasitelerinin yükseltilmesi ve katma değerli üretimin arttırılması, genç tasarımcıların sektöre kazandırılması amacıyla 7 yıldır tasarım etkinliği ve ödül töreni düzenlediklerini hatırlatan Zeki Kıvanç, “1995 yılında bir ürün için 9 gün bekleyen tüketici bugün aynı ürünü 24 saatte, üstelik de kişiselleşmiş tasarımla talep ediyor, günümüzde moda sektöründe en önemli trendlerin başında kişiye özel tasarım geliyor. Bu da tasarımın sektörün geleceği için önemini gösteriyor” şeklinde konuştu.

zeki-2

Yatırımda inovasyon şart

Küresel bazda dev fabrikalar, büyük yatırımlar yapmanın yeterli olmadığını, gerçek ekonominin tüketicinin talebine göre belirlendiğini dile getiren Zeki Kıvanç, “Bu fabrikaların tüketici tercihlerine göre üretim yapmasını sağlamak gerekli. Özgün tasarımlar yapmak, tüketiciyi iyi tanımak, tüketicinin ruhuna dokunmasını bilen tasarımlar yapmaya ihtiyaç var” dedi.

Bugün uluslararası alanda kimliği bozulmamış geleneksel ancak modernleşmiş ve tasarıma yönelmiş moda trendlerinin tüketicinin tercihleriyle geliştiğini, tüketici talebine göre gerçekleştirilen üretimin dünyanın her yerinde makbul olduğunu belirten Zeki Kıvanç, “Biz de zengin kültürümüzün ruhunu yansıtan tasarımların dünyanın her yerinde insanlarla buluşmasını hedefliyoruz. Uluslararası pazarda daha etkin olmanın yolu tüketicinin tercihine kulak vermek. Bölgemizdeki firmaların tasarım kültürünü benimsemesinin gereğini ortaya koymaya çalışıyoruz. Kendi kültürümüzle özgün ve global değerler oluşturmak istiyoruz. 7 yıldan bu yana düzenlediğimiz etkinliğin genel amacı bu” dedi.

zeki-3

YÖK’ün sınav stilini eleştirdi

Dünyada moda trendinin tüketici ihtiyacı ve tercihine kaydığı bir dönemde ATHİB olarak tasarımdan ödün vermediklerini belirten Adana Sanayi Odası Başkanı Zeki Kıvanç, 7 yıldan bu yana gerçekleştirdikleri tasarım etkinliği ile 700’den fazla tasarımcıyı sektörle buluşturduklarını kaydetti. Tasarımların kumaş haline gelinceye kadar uzun ve zorlu bir süreçten geçtiğini anlatan Zeki Kıvanç, tasarım ve moda trendleri konusunda üniversitelerden destek beklediklerini söyledi.

Tasarımın yeteneğe dayandığı halde Yüksek Öğretim Kurumu’nun (YÖK) üniversitelere seçme sınavıyla öğrenci alımını eleştiren Zeki Kıvanç, “Nitelikli tasarımcı yetenekli öğrencilerin arasından çıkar. Bugüne kadar moda tasarımı ile ilgili üniversitelerdeki bölümlere öğrenciler yetenek sınavı ile yerleştiriliyordu. Ancak YÖK’ün bu yıl aldığı kararla adı geçen bölümlere merkezi yerleştirme ile öğrenci alınacak. Bu kararın doğru olmadığını düşünüyoruz. Hedefimiz kültürümüze özgün ama global değerler de taşıyan tasarımlı ürünler ortaya çıkarmak. YÖK’ün bu kararı tasarımcılık ve üreticiliği kökten öldürür. Mucit yeteneklerin merkezi sınavla ölçülebileceğine inanmıyoruz ve YÖK’ten bu kararı gözden geçirmesini bekliyoruz” ifadelerini kullandı.

Yurtdışında eğitim imkanına kavuştular

ATHİB tarafından Ticaret Bakanlığı ve Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) desteğiyle düzenlenen yarışmada Unutuş Nehri ve Lethe’nin buluşmasını anlatan mitolojik hikayeden ilham alan Sedef Sena Güler’in tasarımı birinci olurken, ikinciliği Serdar Akyüz, üçüncüğü Maide Özer kazandı. İlk üçe giren tasarımcılar yurt dışında eğitim hakkını da elde ettiler. LC Waikiki özel ödülünü Beyaz Atman ve Aykut Alcı aldığı yarışmada birinci 25 bin TL, ikinci 20 bin TL ve üçüncü de 15 bin TL para ödülünün sahibi oldu. Finale kalan 10 finalist; dokuma kumaş tezgahı sahibi olurken, LC Waikiki’de Kurumsal Akademi Eğitimi ve Premier Vision Fuarı’na katılma, sponsor firmalarda tasarımını üretme, dokuma stajı yapma ve bu firmadan mentörlük alma hakkını kazandılar.

ABONE OL