DENİZCİLİK SEKTÖRÜ FUELEU CEZALARIYLA YÜZLEŞİYOR
Norveç merkezli gemi emisyonları analiz şirketi Siglar Carbon, denizcilik sektörünün FuelEU düzenlemeleri nedeniyle önemli maliyetlerle karşı karşıya olduğunu açıkladı. Şirket, mevcut gemi kira sözleşmelerindeki eksikliklerin, sektörde yüksek cezalara yol açabileceği konusunda uyardı. FuelEU düzenlemeleri, denizcilik sektöründe emisyonları azaltmayı amaçlarken, gemi sahipleri ve kiralayanlar için zorlu bir süreç başlatıyor.
Siglar Carbon’un açıklamasına göre, 2025 yılına kadar süreli kiralamada olan gemilerin mevcut sözleşmeleri genellikle FuelEU ile ilgili hükümleri içermiyor. Bu durum, biyoyakıt karışımı yapma zorunluluğunun 2025'in ilk yarısında uygulanmaması sonucunu doğuracak ve gemilerin uyum açığı biriktirmesine neden olacak. Örneğin, bir MR tipi tanker için Sarroch’tan Rotterdam’a olan bir rotada, uyum açığı her seferde 15.556 euroya mal olabilir. Temmuz ayına kadar bu açığın toplam maliyeti 140.000 euroyu aşabilir.
Siglar Carbon CEO’su Sigmund Kyvik, gemi sahipleri ve kiralayanların, mevcut emisyonlarını anlamalarının önemine dikkat çekti. Bu maliyetlerin, henüz görünür hale gelmediğini belirten Kyvik, sektördeki tüm paydaşların daha hazırlıklı olmaları gerektiğini vurguladı. Ayrıca, şirketin baş hukuk müşaviri Dr. Sinem Oğiş, sözleşmelerin AB emisyon ticaret sistemi (EU ETS), FuelEU ve 2027’de devreye girecek uluslararası karbon emisyon vergisini göz önünde bulundurarak hazırlanması gerektiğini ifade etti.
FuelEU düzenlemeleri, gemi sahiplerine sera gazı yoğunluğu hedeflerini dengeleme imkânı tanırken, her geminin yılda yalnızca bir havuza katılabilmesi, uyum açığının yönetimini zorlaştırıyor. Siglar Carbon, gemi sahiplerinin FuelEU maruziyetlerini anlamalarının kritik önem taşıdığını ve avantajlı havuzlama fırsatlarını değerlendirebilmeleri için taraflar arasında uyum dengelerinin doğru şekilde değerlendirilmesi gerektiğini belirtti.
1 Ocak 2025 itibarıyla yürürlüğe girecek olan FuelEU Denizcilik Yönetmeliği, AB limanlarına uğrayan 5.000 GT'den büyük ticari gemilerin katı sera gazı yoğunluğu sınırlarına uymasını zorunlu kılacak ve gemilerin limanlarda kıyı elektrik kaynağı (OPS) veya alternatif sıfır emisyon teknolojilerini kullanmalarını gerektirecek.