Dolar $
32.6
%0.22 0.07
Euro €
34.84
%0.27 0.09
Sterlin £
40.6
%0.01 0
Çeyrek Altın
4073.86
%0.16 6.46
SON DAKİKA
SEKTÖRLER Cuma 22 Kasım 2019 02:31

ÇİN'E KAFA TUTUYOR

Son 4 yılda Avrupa'ya ihracatını yüzde 65 artıran promosyon ve basın sanayi sektörü, düşen ithalatı yerli üretimle destekleyerek batı pazarlarında Çin ile rekabet edecek seviyeye geldi. 300 bin kişinin çalıştığı sektör, gelecek yıl yüzde 10 büyüyerek hem ihracatı hem de istihdamı artırmayı hedefliyor.

Çin'e kafa tutuyor

Sedat YILMAZ

Promosyon ve basım sanayi sektörü, daralan iç piyasa sebebiyle ihracata yöneldi. 6 ay önce lobi gücü oluşturmak amacıyla Promosyon ve Matbaa Sanayici ve İş Adamları Derneği’ni (PROMASİAD) kuran sektör, özellikle dış pazarda Türkiye’nin uluslararası alanda en büyük rakibi olan Çin ile amansız bir rekabete girdi.

PROMASİAD Başkanı Ömer Karatemiz, yeni kurulan derneklerinin tanıtımı ve sektörün gelecek yılki hedefleriyle ilgili basın toplantısı düzenledi. Toplantıya dernek Genel Sekreteri Ramazan Çağrı Karakaya, Yönetim Kurulu Üyesi Mehmet Cebeci ve diğer yöneticiler katıldı.

Toplantıda konuşan PROMASİAD Başkanı Ömer Karatemiz, “Çin yüksek stoklu promosyon ürününden taviz vermiyor. Biz ise hem yüksek hem butik stoklu ürün çeşitliliğimiz ve lojistik avantajlarımızla Avrupalı ve batılı tedarikçilere Çin’den daha fazla imkanlar sunarak tercih sebebi oluyoruz” dedi.

promo-1

Sektörde ithalat ağırlıklı ürün karmasının hızlı bir şekilde yerli üretime kaymaya başladığını belirten Karatemiz, sektörün birçok alanda firma ve ürün bazında Çin ile rekabet edebilecek duruma geldiğini söyledi. Geçen yıl Ağustos ayından bu yana döviz fiyatlarındaki yükseliş, daralan piyasaya karşılık Türkiye’nin coğrafi konumundan dolayı lojistik avantajları iyi değerlendirdiklerini belirten Karatemiz, “Yurt dışı pazarlara yönelik Türk promosyon sektörü önemli bir kazanç dönemecinde. Doğu ile Batı arasında köprü durumundaki ülkemiz lojistik açıdan bizlere önemli avantajlar sunuyor. Çin, sektörümüz için dış pazarlarda önemli bir rakibimiz. Ancak Avrupa’ya ve batıya yakınlığımız, diğer taraftan ithalat ağırlıklı çalışan sektörümüzün tasarımla giderek yerliye yönelmesi avantajlarımızı daha da yükseltiyor” diye konuştu.

İhracat yüzde 65 arttı

Türkiye’yi batı ve Avrupa’daki Çin ile rekabette öne çıkaran diğer önemli hususun Çin’in yüksek montanlı ve stoklu ürün talebi olduğunu belirten Karatemiz, “Biz ise Avrupa’dan gelen hem yüksek stoklu hem de butik ve spesifik ürün taleplerini rahatlıkla karşılayabiliyoruz. Böylece Türkiye ile çalışmak Avrupalılara her yönden kazanç sağlıyor. Son 4 yıla baktığımızda Avrupa’ya ihracatımızı yüzde 65 arttırdığımız gözleniyor” dedi.

promo-2

Promosyon ve basım sanayi sektörünün ihracata odaklanmasında artan döviz fiyatları ve ithalata getirilen ek vergilerin sanayiciyi tasarım ve yerli üretime yönelttiğini belirten PROMASİAD Başkanı Ömer Karatemiz, “Yatırımlarımız hızlandı. İstihdamda bir sıçrama aşamasındayız. Sektörde ihracata yönelik yeni bir oluşum içerisindeyiz. Dış Ticaret Müsteşarlığı’mız ve Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden (TİM) destek beklentilerimiz var. Bu kapsamda TİM bünyesinde promosyon ve tanıtım ürünleri başlığı altında bir alt çalışma grubu oluşturulabilir. Bu durum da gelecek yıl yurt dışında roadshow’lara çıkmayı hedefleyen biz sanayicileri motive eder. Verilecek desteklerin ihracatımıza vereceği katkı açısından faydalar sağlayacağına inanıyoruz. Daralan iç piyasa ortamında önümüzdeki dönemde ihtiyacımız olan şey, uluslar arası rekabet gücümüzün artması” diye konuştu.

İç piyasada yüzde 33 büyüdük

Promosyon ve basım sanayi sektörünün daralan piyasa şartlarına rağmen son 4 yıl içinde yıllık yüzde 8 ve üzeri büyümelerle toplamda yüzde 33 büyüdüğüne dikkat çeken PROMASİAD Başkanı Karatemiz, büyük yatırımlar ve yüksek istihdam gerçekleştirdikleri halde kamuoyunda hak etmedikleri saygınlığa kavuşamayan bir sektöre sahip olduklarını hatırlattı.

Sektörün bugün yan sanayisiyle birlikte 300 bin çalışanı barındırdığını ve gelecek senelerde istihdamı büyüme oranında artırma hedefinde olduklarını dile getiren Ömer Karatemiz, “Öncelikle basın sanayinin gelişmesini daha sağlıklı bir zemine oturtabilmek, ancak milli bir kağıt politikasını geliştirilmesi ve geliştirilen bu politikayı uygulayacak kurumsal bir yapının oluşturulması ile mümkün olabilir. Geliştirilecek strateji, her kağıt çeşidi için farklılaştırılarak spesifik alanlara özel politikalar geliştirilebilir” dedi.

Milli kağıt politikası olmaması sebebiyle milyonlarca lira yatırımla oluşturulan tesislerin uzun bir süre hammadde temin edemediğini, makinelerin atıl kalmasının yanında sektörün kağıt toptancılarının baskısı ve keyfi davranışları altında ezildiğini vurgulayan Karatemiz, alınan tedbirlerle yine de sektör yıllık büyümeleri pozitif tamamladıklarını kaydetti.

promo-3

Promosyon, eşantiyon değil reklam ürünü

Reklam ve tanıtımda promosyonun ağırlığının arttığının altını çizen Karatemiz, dergi ve gazete reklamlarının yüzde 40 oranında azalırken promosyon sektörünün büyüdüğüne dikkat çekti. Ekonomik daralma dönemlerinde promosyon ve tanıtım ürünlerinin diğer reklam mecralarına göre çok daha uygun bütçeler ile hedef kitleye ulaşma imkanı sağlaması bakımından daha da büyüme imkanına sahip olduğunu belirten Karatemiz, “Sektörümüzü asıl büyütecek olan temel dinamik, promosyon sektörünün bir reklam mecrası vurgusunun daha güçlü yapılıyor olmasıdır. Ürünlerimizin eşantiyon değil reklam ürünleri olarak adlandırılmasını arzu ediyoruz” ifadelerini kullandı.

ABONE OL

EN ÇOK OKUNANLAR