AİLELERE ÖNERİLER: ÖĞRENCİLERİN TATİLDE EKRANDAKİ SANAL DENEYİMLER YERİNE GERÇEK DENEYİMLER EDİNMESİNE DESTEK OLUN
19 Ocak 2024'de tüm Türkiye'de 20 milyondan fazla öğrenci yarıyıl tatiline girdi. Bu kısa tatili en verimli şekilde değerlendirmek üzere İTÜ Geliştirme Vakfı Okulları (İTÜ GVO) öğretmenleri öğrencilerin ekranlardan uzak ve gerçek yaşam deneyimleri sunan bir tatil süreci yaşanması için yarıyıl önerilerini paylaştı.
Tatil eğlenmek, dinlenmek amacıyla çalışmadan geçirilen süre anlamına geliyor. Aynı zamanda da beden ve zihin sağlığı için yeniden enerji depolama şansı sunan bir mola. Dinlenmek de sağlıklı öğrenme sürecinin bir parçası.
Ekran süresinin artması bedenimizi olumsuz etkiliyor
Teknoloji günümüzün vazgeçilmezi. Pandemi süreciyle beraber çok daha fazla maruz kalınan telefon, tablet, bilgisayar kullanımı çocukların ekran sürelerinin artmasına sebep olurken, bu süreye bağlı artışla birlikte gelen göz yorgunluğu ve uzun süre kıpırdamadan oturmaya bağlı omurga ve sırt ağrısı sorunları da daha sık yaşanıyor. Tatiller bu bağımlılığı kırmak için çok güzel bir fırsat sunuyor.
Doğa ile bütünleşmek yorgun bedenleri dinlendirir ve sinirleri yatıştırır
Soğuk havalarda evden çıkmak biraz zor olabilir ancak kalın kıyafetler giyinip, atkılar, bereler takarak çok soğuk olmayan günlerde evinizden kısa süreli olsa bile çıkın. Sokaklarda gezin, parklarda çocuğunuzla oyunlar oynayın veya spor yapın. Güneşli günlerin tadını çıkarın, piknik yapın, bisiklet sürün. Soğuk veya karlı günlerde de temiz hava almayı ihmal etmeyin. Doğa ile bütünleşmek yorgun bedenleri dinlendirir ve sinirleri yatıştırır.
Çocuklarla yapılacak etkinlik önerileri
Yarıyıl tatilinde öğrenciler okul zamanında fırsat bulamadıkları; odalarındaki eşyalarını (giysi dolabı, kütüphane, çalışma masaları vb.) daha ayrıntılı düzenleyebilir, kitap, dosya, ödev kağıdı gibi materyallerini arşivlenecek ya da geri dönüşüme verilecek şekilde elden geçirebilirler. Bu konuda ailelerinden yardım isteyebilirler.
Tatiller kitap okumak için önemli fırsatlardır. Bitiremedikleri, okumak istedikleri kitapları tatil boyunca okuyarak bu süreci keyifli ve verimli bir şekilde geçirebilirler.
Mutfak etkinlikleri yapabilirler.
Atık malzemelerden tasarımlar oluşturabilirler.
Veliler çocukken yapmaktan hoşlandıkları etkinlikleri kendi çocuklarıyla birlikte yapabilirler. (Patates baskısı, ip boyama, isim-şehir-hayvan-bitki oyunu, sessiz sinema oyunu gibi)
Ayrıca,
Tatilde ailece izledikleri bir filmin afişini kendileri tasarlamak,
15 günlük bir resimli tatil günlüğü tutmak,
Ailece tiyatro ve sinemaya gitmek,
Şehrinizde henüz görmediğimiz müze ve ören yerlerini ziyaret etmek,
Şehirdeki ücretsiz müze ve kütüphane atölyelerine katılmak,
Tatilde yemek, ekmek yapımı, el işi (örgü, makrame, atık ürünlerden tasarım vb.), resim, maket yapımı, puzzle, kutu oyunu (Uno, jenga, scrabble) gibi el becerisini ve düşünme pratiğini geliştiren etkinliklerle keyifli zamanlar geçirmek,
Tatil döneminde her güne bir miktar egzersiz veya spor planlamak ,
Görebiliyorum Etkinliği: Öğrenciler evlerinin penceresinden bir fotoğraf çekip fotoğrafın altına “Görebiliyorum…” ile başlayan bir cümleyle gördükleri manzaraya ait bir hikaye yazmak gibi çok değişik etkinliklerle yaratıcılıklarını geliştirebilirler.